ایسکانیوز: با تحولاتی که به تازگی در روابط آمریکا و کوبا رخ داده است این پرسش مطرح می شود که کشورهای آمریکا لاتین که سالها به عنوان حیاط خلوت آمریکا مورد سو استفاده قرار گرفتند می توانند به عنوان دوست ومتحد آمریکا در کنار آن قرار بگیرند؟

به گزارش ایسکانیوز، اگر پدیده ی جهانی شدن را به عنوان یک پدید عادی، نه یک پروژه از پیش تعیین شده ببینیم پاسخ به این پرسش چندان دشوار نخواهد بود. دیگر نمی توان کشورها را به دو بلوک شرق و غرب تقسیم و ادعا کرد که منافع آنها هیچ ارتباطی با هم ندارد. در این دنیای در هم تنیده فعلی که از طرفی کوچکتر و ازطرفی دیگر پیچیده تر شده نمی توان منزوی بود.  دو کشور آمریکا و کوبا(یا آمریکا و کشورهای آمریکای لاتین به طورکلی) از این قاعده مستثنی نیستند.

کوبا با انگیزه اقتصادی هم از سویی نیاز به بهبود رابطه با روسیه دارد و از دیگر سو باید حل مشکلات میان خود و ایالات متحده را در دستور کار قرار دهد.

روابط کوبا و آمریکا از زمان ریاست جمهوری "کندی" در آمریکا و ماجرای خلیج خوک ها مدتها تیره و خصمانه بود؛ اکنون شرایط تغییر کرده است؛ طوری که به گزارش گاردین مردم کوبا اگر نگوییم همه ولی بسیاری دوست‌دار باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، هستند.

بعد از 50 سال این تحول بزرگی‌است که مردم کوبا رئیس جمهور آمریکا را دوست دارند. این ارتباط جدید بین دو کشور از این جهت اهمیت دارد که کشوری که رهبریش بر عهده فردی بوده که یکی از مخالفین جدی آمریکا یا امپریالیسم جهانی بوده تصمیم می گیرد رابطه خود را با دشمن بزرگش بهبود بخشد و این جرأت وجسارت را به دیگر کشورهای منطقه دهد که به آمریکا نزدیکتر شوند. دیگر نه کوبا، کوبای جنگ "خلیج خوکها" است و نه آمریکا آمریکای ریگان .پس به راحتی باتوجه به تبریکاتی هم که روسای جمهور برزیل وآرژانتین بابت این برقراری رابطه گفتند می توان پیش بینی کرد روابط دیگر کشورهای آمریکای لاین با یاالات متحده به چه صورت خواهد بود.

نقش رئیس جمهور آمریکا

البته در این میان تاثیر یک نفر را در این رابطه را نباید فراموش کرد وآن کسی نیست جز شخص باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا. کسی که با شعار تغییر جلو آمد وسعی کرد در همه سطوح سنت‌های کهنه را تغییر بدهد. این قدم بزرگی در اجرای سیاستهای خود و حزبش بود و می تواند در آینده زمینه های مثبتی برای آمریکا فراهم آورد و تحولی اساسی در چهره این کشور ایجاد نماید.

نقش رائول کاسترو

رائول کاسترو رهبر فعلی کوبا و برادر فیدل کاستروی معروف، رهبر انقلابی کوبا، از ابتدای به قدرت رسیدنش تغییرات اساسی در کوبا ایجاد کرد .به قدرت رسیدن همزمان دو رهبر مشتاق تغییر، زمینه لازم برای برقراری این رابطه را فراهم کرد. اما نباید فراموش کنیم هنوز راه زیادی تا دوستی کامل این دو و همچنین دیگر کشورهای آمریکای لاتین با ایالات متحده باقی مانده است.
کد خبر: 252157

وب گردی

وب گردی