تهران- ایسکانیوز: نشست تخصصی وهم اندیشی نقد رای اسیدپاشی با حضورحجت الاسلام محمد رضا پورامام رییس دانشکده الهیات دانشگاه تهران، دکتر سعید نظری توکلی متخصص اخلاق اسلامی و استادیار دانشگاه ، دکتر آسیه جعفری متخصص پزشکی قانونی ،علی اصغر شفیعی خورشیدی حقوقدان و استاد دانشگاه و دکتر مجید متین راسخ قاضی دادگستری و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در سالن شهید مدنی دانشگاه تهران برگزار شد .
به گزارش  خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در این نشست کارشناسان به بررسی اسید پاشی و امکان اجرای آن از نظر فقه اسلامی پرداختند .
در این مراسم رییس دانشکده الهیات گفت: اسید پاشی و قصاص از مسائل بغرنج جامعه ماست اما باید دانست که قصاص از اسید پاشی سخت تر است و در احکام شرعی و اسلامی به پیشگیری اصرار شده است .
حجت الاسلام گفت: اگر مجرمان اسید پاشی که هزینه زیادی برای جامعه اسلامی دارند به سزای عمل خود برسند خیلی از بزه ها از بین می رود و امنیت در جامعه برقرار می شود .


ewrji8ub5xld1dqxoiy8
در پزشکی واژه ای به عنوان اسید پاشی نداریم
دکتر آسیه جعفری به بررسی جنبه پزشکی قانونی اسید پاشی پرداخت و گفت: در پزشکی واژه ای به عنوان اسید پاشی نداریم و فرد با عنوان سوختگی به پزشکی قانونی معرفی می شود که در آن عامل حدوث (تماس با مایع سوزاننده )و سطح و عمق سوختگی مطرح می شود .
متخصص پزشکی قانونی در این مراسم تاکید کرد: امکان قصاص در اسید پاشی وجود دارد اما مشروط است به عنوان مثال اگر اطراف چشم باشد امکان قصاص وجود ندارد.


images
اولین قربانی اسیدپاشی در ایران یک قاضی بود
در این مراسم دکتر مجید متین راسخ عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به بررسی جنبه کیفری اسید پاشی پرداخت و جایگاه جرم اسید پاشی در نظام کیفری ایران و سیر تحولات قانونی در جرم اسید پاشی و تفاوت نظام کیفری در ایران با سایر نظام های کیفری را بررسی کرد.
تاریخچه اسید پاشی در سال 1830 با انتشار گزارشی در یک روزنامه در گلاسکو اسکاتلند شروع شد که نوشته بود اسید پاشی به امری رایج در اسکاتلند تبدیل شده است .
در سال 1500 مورد اسید پاشی در جهان اتفاق می افتد که بین 75 تا 80 درصد قر بانیان آن زنان هستند و 30 درصد آنها زیر 18 ساله هستند.
کشورهای بنگلادش ،هند ، یمن ،چین ،افغانستان و ایران و از کشورهای اروپایی بلغارستان ، یونان و انگلیس درگیر این معضل هستند . بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی در سال 2011 و 2012 ، 105 مورد حمله با مواد سوزاننده رخ داده که موارد دیگری جز اسید پاشی را در برمی گیرد.


در ایران اولین اسید پاشی در سال 1334 رخ داد که قربانی آن یک قاضی دادگستری بود
بر اساس آخرین آمار در 10 سال گذشته (از سال 83 تا 93 ) 64 درصد مصدومان اسید پاشی زن و 36 درصد مرد بوده اند در ده سال گذشته در تهران 6 مورد مرد و 2 مورد زن ، در آذربایجان شرقی 3 مورد زن ، در قزوین یک مورد زن ، یک مورد زن و یک دختر ،در همدان ،یک زن در کرمان و در اصفهان یک مرد و 6 زن مورد اسید پاشی قرار گرفته اند .
در ادامه نشست تخصصی اسید پاشی و امکان اجرای قصاص کارشناسان به بررسی احکام شرعی و فقهی پرداختند و به سوالات مطرح شده دانشجویان پاسخ دادند.


زهره حاجیان - سرویس اجتماعی

کد خبر: 252207

وب گردی

وب گردی