تهران-ایسکانیوز: رییس جمهوری رژیم صهیونیستی را خطر اصلی منطقه در زمینه سلاح های کشتار جمعی نظیر تسلیحات هسته ای، شیمیایی و میکروبی دانست و گفت: همه کشورها باید به فشارهای سیاسی خود با هدف سرفرود آوردن این رژیم در برابر قوانین بین المللی و پذیرش این قوانین، بیفزایند

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری روز دوشنبه و پس از دریافت استوارنامه سفیر جدید الجزایر با قدردانی از مواضع خوب الجزیره از برنامه صلح آمیز هسته ای ایران در طول سالهای گذشته اظهار داشت: دو کشور در این موضوع اشتراک نظر دارند که همه کشورها می توانند در چارچوب معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی(ان.پی.تی)، از انرژی صلح آمیز هسته ای برخوردار باشند و منطقه و جهان باید عاری از سلاح های کشتار جمعی باشد.
رییس جمهوری با اشاره به عضویت ایران و الجزایر در سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک)، قیمت امروز نفت را به زیان تولیدکنندگان و ثبات بازار جهانی دانست و اظهارداشت: امیدواریم تلاش های دو کشور درکنار سایر کشورهای هم نظر برای بازگشت تعادل به بازار نفت ادامه یابد.
روحانی سپس وجود درگیریهای سیاسی و معضل تروریسم در کشورهای منطقه را خاطرنشان ساخت و گفت: مسایل در لیبی، سوریه و یمن با راه حل نظامی خاتمه نمی یابد و همه باید کمک کنیم تا با راه حل سیاسی، مشکلات حل و فصل شود.
رییس جمهوری ادامه داد: دریمن مردم بی گناه ، زنان و کودکان کشته می شوند و بسیاری از زیربناهای اقتصادی ویران شده است. در این شرایط برخی از کشورهای منطقه بجای ایجاد ائتلاف برای جلوگیری از درگیری و استقرار صلح و برای نجات منطقه، متاسفانه برای بمباران منطقه ائتلاف تشکیل داده اند.
روحانی گفت : امیدوارم کشورهای خواهان صلح در منطقه نظیر ایران و الجزایر بتوانند در این باره رایزنی های خود را افزایش دهند و برای صلح و استفاده از راه حل سیاسی توفیق بدست آورند.
"عبدالمنعم احریز" سفیر جدید الجزایر نیز در این دیدار با ابلاغ سلام گرم رییس جمهوری کشورش به رهبر معظم انقلاب، رییس جمهوری و دولت و ملت ایران، اراده مسولان عالی رتبه کشورش را برای گسترش و تعمیق همکاری ها با ایران آنگونه که شایسته ملت های دو کشور است، خاطرنشان ساخت.
وی از تشکیل کمیسیون مشترک دو کشور برای بررسی مناسبات فیمابین در ماه های اخیر و برنامه ریزی برای توسعه همکاری سیاسی در الجزایر خبر داد و گفت: تهران و الجزیره در بسیاری از مسایل دو جانبه و منطقه ای، می توانند همکاری کنند.
سفیر جدید الجزایر با اعلام همبستگی کشورش با برنامه صلح آمیز هسته ای ایران در سالهای گذشته، ابراز خرسندی کشورش از تفاهم حاصل شده میان ایران و ۱+۵ را یادآور شد و آن را گامی مهم در جهت حفظ صلح در منطقه و جهان توصیف کرد.
وی با اعلام نگرانی کشورش از تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا، گفت : کشورش تلاش می کند تا با افزایش رایزن ، همکاری همه جانبه جهت حل مسایل مالی ، لیبی و یمن بوجود آورد زیرا هدف الجزایر جلوگیری از ویرانی و خونریزی در منطقه و حفظ تمامیت ارضی کشورهاست.

 
کد خبر: 252396

وب گردی

وب گردی