معایب این طرح بیشتر از جنبه های مثبتش است/  انتخابات مجلس خبرگان رهبری را در کنار انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار دادن بخاطر اینکه برای مجلس خبرگان مشارکت زیادی نمی شد/ تقاضاهای ریز و کوچک، نمایندگان شهرستان ها را اذیت کرده است/ وظیفه اصلی یک نماینده قانون گذاری و نظارت بر قانون است/ شخصی در یک استان دو میلیون رأی آورده، اما از شهرستان های کوچک 70 هزار رأی کسب کرده است لذا این باعث کم توجهی به شهرستان های کوچک خواهد شد/ ایران 238 حزب دارد، اما این احزاب مشارکت خوب و قدرتمندی در انتخابات انجام نمی دهند زیرا این احزاب بیشتر خانوادگی هستند/ فکر نمی کنم این طرح به نتیجه برسد/ این طرح توسط نمایندگانی در حال بررسی و ارائه است که بیشتر از دو دوره در مجلس حضور دارند و سختشان است که از شهرستان ها رأی جمع آوری کنند و دوست ندارند از مجلس خارج شوند/ نمایندگانی که دوره اولشان است قطعا مردم آن منطقه یک فرصت دوباره ای به آن نماینده می دهند در حالی که این فرصت برای کسانی که بیشتر از دو دور در مجلس حضور دارند کمتر پیش می آید

تهران- ایسکانیوز: عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس بیان کرد: طرح استانی شدن انتخابات در گذشته به شورای نگهبان رفته، اما این طرح را به دلیل مغایرت با قانون اساسی و امنیت ملی رد کرده است.

احمد بخشایش اردستانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری ایسکا در مورد  طرح یک فوریتی استانی شدن انتخابات در مجلس گفت: من مخالف این طرح هستم همچنین این طرح جنبه های مثبت و منفی بسیاری دارد، اما جنبه های منفی این طرح در جمهوری اسلامی بیشتر است. جنبه های مثبت این طرح که ظاهرا بیان می کند؛ انسجام و اقتدار ملی را افزایش می دهد، احزاب در این خصوص بیشتر فعالیت می کنند، حضور خودش را بیشتر نشان می دهد، مشارکت عمومی را زیادتر می کند و... ضمنا این طرح در گذشته به شورای نگهبان رفته و این شورا این طرح را به دلیل مغایرت با قانون اساسی و امنیت ملی رد کرده است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص معایب این طرح تصریح کرد: معایب این طرح بیشتر از جنبه های مثبتش است. زیرا امنیت ملی را متأثر می کند، ممکن است آن حمایت هایی که برای شهرستان های کوچک بود از دست برود. همچنین دسترسی مردم شهرستان یک منطقه کوچک به فرماندار بیشتر است تا نماینده استان.
بخشایش اظهار داشت: به نظر من حل بخشی از مشکلات در ایران گفتار درمانی است بدین معنا که وقتی مردم مشکلاتشان را بیان می کنند یا اینکه صحبتی با آنها می شود تا قانع شوند.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس بیان کرد: برخی می گویند استانی شدن انتخابات مشارکت عمومی را بیشتر می کند، اما من این نظر را ندارم. زیرا آمدند انتخابات مجلس خبرگان رهبری را در کنار انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار دادن بخاطر اینکه برای مجلس خبرگان مشارکت زیادی نمی شد.
بخشایش گفت: ایران 238 حزب دارد، اما این احزاب مشارکت خوب و قدرتمندی در انتخابات انجام نمی دهند زیرا این احزاب بیشتر خانوادگی هستند. بنابراین این طرح باعث فعالیت بیشتر احزاب نمی شود.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در تعریف دقیق استانی شدن انتخابات گفت: استانی شدن انتخابات یعنی سطح انتخابات را بالا بردن. بنابراین نمایندگان شهرهای کوچک در معرض درخواست های ریز اما بی شمار مردم خودشان قرار می گیرند. برای همین آمدند طرح استانی شدن انتخابات را ارائه دادند تا آن شخص هم نماینده استان و شهر خودش باشد. به خاطر همین تقاضاهای ریز و کوچک، نمایندگان شهرستان ها را اذیت کرده است به نظر من وظیفه اصلی یک نماینده قانون گذاری و نظارت بر قانون است.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: برخی می گویند افراد مشهور و معروف تر می توانند هم نماینده استان و هم شهرستان باشند و نمایندگان ممکن است شخصیت های مهم سیاسی یا استاد دانشگاه باشند تا بهتر بتوانند کار کنند، اما این ظاهر قضیه است و در باطن اگر شخص استانی رأی بیاورد دیگر کمتر به شهرهای کوچک توجه می کند و در اینجا است که مشارکت عمومی ضعیف می شود. زیرا آن شخص در یک استان مثلا دو میلیون رأی آورده، اما از شهرستان های کوچک 70 هزار رأی کسب کرده است لذا این باعث کم توجهی به شهرستان های کوچک خواهد شد.
بخشایش در ادامه تصریح کرد: من فکر نمی کنم این طرح به نتیجه برسد زیرا این طرح توسط نمایندگانی در حال بررسی و ارائه است که بیشتر از دو دوره در مجلس حضور دارند و سختشان است که از شهرستان ها رأی جمع آوری کنند و دوست ندارند از مجلس خارج شوند، اما نمایندگانی که دوره اولشان است قطعا مردم آن منطقه یک فرصت دوباره ای به آن نماینده می دهند در حالی که این فرصت برای کسانی که بیشتر از دو دور در مجلس حضور دارند کمتر پیش می آید.
کد خبر: 252435

وب گردی

وب گردی