تهران- ایسکانیوز: ابراهیم واشقانی فراهانی معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی هدف از راه اندازی سامانه آزمایشگاه های دانشگاه آزاد اسلامی(ساها) را کسب کسب اطلاعات هماهنگ از امکانات تمام آزمایشگاه های دانشگاه آزاد در واحدهای مختلف و همچنین استفاده از این امکانات در واحدهای دیگر و سایر دانشگاه های کشور عنوان کرد.


واشقانی فراهانی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: با این برنامه هم نیاز هم واحدهای خودمان را برطرف می کنیم و هم می توانیم برای مجموعه دانشگاه آزاد، ایجاد درآمدزایی کنیم،با این اقدام از طرفی هم از خریدهای تکراری پرهیز خواهیم کرد.


وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که با آن روبه رو هستیم وجود عدم هماهنگی بین واحدهای مختلف برای خرید دستگاه هایی با مشخصات و کارایی یکسان است. همچنین عدم وجود اطلاعات و تسلط کافی از نحوه استفاده و نگهداری از دستگاه های آزمایشگاه ها یکی دیگر از مشکلات دیگری است که با آن روبه رو هستیم.با این کار می خواهیم این موارد را مدیریت کنیم و از امکانات موجودمان استفاده کنیم تا بر این اساس بر اساس نیاز واقعی نسبت به تهیه تجهیزات اقدام کنیم.


معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص تعداد واحدهایی که در این سامانه عضو هستند نیز بیان کرد: باید همه واحدهای دانشگاه آزاد عضو این مجموعه باشند. ما در دانشگاه آزاد نزدیک به 4 هزار دستگاه در سطح آزمایشگاه هایمان داریم و همه اینها بالقوه عضو سامانه ساها هستند.


واشقانی فراهانی افزود: البته شرطی که برای عضو شدن در این سامانه وجود دارد وجود معیارها و استانداردهایی است که آزمایشگاه ها باید آن را دارا باشند. همچنین واحدها پس از اینکه به سامانه ساها اضافه شدند می توانند از تسهیلاتی که در اختیار آنها قرار می گیرد بهره مند شوند.


معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: با این هم افزایی باعث استفاده بهینه از امکانات و بالا رفتن بهره وری خواهیم شد.


معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی درباره ایجاد رشته های چند نظمی و ضرورت پرداختن به آنها هم گفت: بحث رشته های چند نظمی موضوعی است که چندی است مورد توجه قرار گرفته است. سابقا بحث موضوعات بین رشته ای مورد توجه بوده است اما با توجه به چالش های جدیدی که جامعه بشری با آن روبرو است، دیگر موضوعات بین رشته ای نمی تواند پاسخگو باشد. بنابراین یک رویکرد جدید این است که ما از رشته های مختلف، تخصص های مختلف و افراد صاحب نظر کنار هم استفاده کنیم که مجموعه این توانمندی ها به نام رشته های چند نظمی یا ترانظمی به کار برده می شود.


وی ادامه داد: به عبارت دیگر نهایت همگرایی و واگرایی را بین رشته های مختلف ایجاد کنیم تا بتوانیم از تخصص های مختلف بهره بگیریم تا از این طریق بتوانیم راه حل های مناسب برای مشکلات خاص را با استفاده از ظرفیت های موجود و یکپارچه سازی دانش در حوزه های مختلف ایجاد کنیم.


واشقانی فراهانی افزود: برای این کار در دنیا مطالعات بسیار گسترده ای انجام شده است. همچنین گزارش های مستحکمی توسط سازمان های پیشرفته از جمله "ان آی اچ" و "نشنال ساینس فوندیشن" در این رابطه منتشر شده است. اخیرا دکتر میرزاده هم در صحبت هایش اشاره ای به یکی از شماره های ژورنال بسیار معتبر "ساینس" در ماه دسامبر 2014 بر روی همین زمینه اشاره کرده بود انجام داده بود که مجموعه دانشگاه را نسبت به سمت ایجاد رشته های چند نظمی ترغیب کند.


معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی  در پایان گفت: در دانشگاه آزاد این رویکرد را خواهیم داشت و برای این کار مطالعات اولیه را شروع کرده ایم و امیدواریم بتوانیم در این راه گام های موثری برداریم. البته این رویکرد نه تنها فقط در دانشگاه آزاد بلکه باید در کل کشور وجود داشته باشد و واگرایی که متأسفانه در نظام آموزشی ما وجود دارد از بین رود و از چند رشته در کنار هم استفاده کنیم و با هم افزایی بر روی یک موضوع خاص می توانیم مشکلات را حل کنیم و انشاء الله کشور را به موفقیت های چشمگیر برسانیم.


کد خبر: 252551

وب گردی

وب گردی