تهران-ایسکانیوز: عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران با تاکید بر این که هدف توافق نیست، گفت: به هیچ وجه واقعیت ندارد که ما تحت هر شرایطی به توافق برسیم و ذلت را قبول کنیم بلکه با چشم باز و حمایت های رهبری، رییس جمهوری و مردم مسیر را ادامه می دهیم اگر طرف مقابل زیاده خواهی نکند می توانیم به توافق برسیم.

مجید تخت روانچی روز دوشنبه در همایش مذاکرات هسته ای لوزان از دیدگاه علوم سیاسی ضمن قدردانی از پشتیبانی های رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری و همچنین حمایت های مردمی اظهارداشت: هدف از این مذاکرات این بود که ما تضمین دهیم که برنامه های هسته ای ما صلح آمیز است و همچنین تحریم ها هم برداشته شود، حال نام این را هر چه می خواهید بگذارید.

وی ادامه داد: ما به دلیل این که دنبال سلاح هسته ای نیستیم و چون فتوای رهبری و هم دکترین دفاعی ما مبتنی بر سلاح هسته ای نیست، مشکلی برای تضمین دادن نداریم البته این تضمین ها در چارچوب احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشور است.

معاون اروپا و آمریکای وزیر امورخارجه یادآور شد: از طرف دیگر تحریم های غیرقانونی و ظالمانه هم برداشته شود و این کار هم عملی است اما در یک فرآیند بده و بستان این کار انجام می شود و این طور نیست در سندی که آمده دربردارنده تمام نظرات ما باشد و از مذاکرات این درنمی آید.

تخت روانچی خاطرنشان کرد: در چارچوب خطوط قرمز باید به گونه ای عمل کنیم که دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران حفظ شود و خون شهدا پایمال نشود و این از دید ما برد است و آنها هر چه می خواهند، بگویند ما می دانیم که دنبال چه هستیم.

وی با بیان این که طی دو ماه آینده مذاکرات سختی پیش رو داریم، خاطرنشان کرد: ما در لوزان راه حل ها را پیدا کرده ایم این که قطعا به توافق می رسند تا پایان ماه ژوئن قطعا نمی توانم بگویم، ممکن است طرف مقابل بازی درآورد اما چشم ما باز است و ما دقیق نگاه می کنیم.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران با تاکید بر این که هدف توافق نیست، تصریح کرد: به هیچ وجه واقعیت ندارد که ما تحت هر شرایطی به توافق برسیم و ذلت را قبول کنیم بلکه با چشم باز و حمایت های رهبری، رییس جمهوری و مردم مسیر را ادامه می دهیم اگر طرف مقابل زیاده خواهی نکند می توانیم به توافق برسیم.

تخت روانچی ضمن قدردانی از منتقدان و پیشنهادهایی که آنها ارایه می دهند، گفت: این که گفته می شود بیانیه سوئیس زمینه ساز حمله نظامی است مطلبی توهین آمیز است.

وی با بیان این که متن را دقیقا بخوانید، یادآور شد: فکت شیت آمریکایی ملاک نیست، دقت کنید به چه دلیل آمریکا بعد از بیانیه سوئیس فکت شیت منتشر کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره تحریم ها گفت: مذاکرات ما تحریم های مرتبط با هسته ای را دربرمی گیرد ضمن این که تحریم های شورای امنیت از قطعنامه 1696 تا 1929 همگی مربوط به انرژی هسته ای است و تمامی اینها رفع خواهد شد.

معاون وزیر امور خارجه افزود: با این حال این مذاکرات فقط مربوط به مذاکرات هسته ای است و در مورد تروریسم و حقوق بشر قطعنامه ها و تحریم هایی که از سوی آمریکا و اروپا صادر شده طبیعی است که مذاکره ای نکردیم و نمی خواستیم مذاکره کنیم معلوم است که می گویند تحریم ها را نگه می داریم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا ما با توافق از ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد خارج می شویم یا خیر، اظهارداشت: برای این که قطعنامه های گذشته شورای امنیت را لغو کنیم نیاز به تحریم های فصل هفتم و در چارچوب ماده 41 داشتیم که براساس آن الزامی است که تحریم های قبل لغو شود و باید این مساله لازم الاجرا شود چرا که اگر طرف مقابل ما قطعنامه ای نداشته باشد، می تواند از تعهدات شانه خالی کند.

تخت روانچی ادامه داد: علاوه بر این قطعنامه ای که به ذیل فصل هفتم صادر می شود تحت آیتم ایران واقع نخواهد شد، چندین سال است که در چارچوب آن تحریم ها وضع می شود اما در قطعنامه جدید به صراحت اعلام می شود که پرونده این آیتم بسته خواهد شد و آیتم جدید اجرای فرجام خواهد بود.

وی یادآور شد: این مسیری است که طی زمان نهایتا آن هم از شورای امنیت خارج شده و پرونده عادی می شود.

معاون وزیر امورخارجه همچنین گفت: به هیچ وجه این طور نیست که گفته می شود ما بعد از سال دهم بار دیگر مذاکره ای خواهیم داشت، اگر ما به توافق نرسیدیم با مردم روراست هستیم بعد از توافق ژنو هم آمریکایی ها فکت شیت منتشر کردند و ما عین توافق را منتشر کردیم ما بعد از سال دهم مذاکره ای نخواهیم داشت.

همایش بررسی دیدگاه های منتقدان و موافقان مذاکرات لوزان روز دوشنبه در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

 
کد خبر: 252747

وب گردی

وب گردی