ایسکانیوز: پایگاه تحلیلی المانیتور در مطلبی درباره همله هوایی عربستان سعودی به یمن و در مقابل با اشاره به راه حل ایران برای حل سیاسی بحران در این کشور، در گزارش تحلیلی زیر به پیش بینی عمیقتر شدن انزوای عربستان سعودی در منطقه در پی ادامه حملات می پردازد.

در حرکتی غیر معمول و گزنده، نواز شریف نخست وزیر پاکستان درخواست عربستان سعودی را برای پیوستن به کارزار یمن رد کرد.

بروس ریدل می نویسد:گزارش های رسیده حاکی است که رهبر پاکستان بر این باور است که در صورتی که عربستان وارد جنگ زمینی در یمن شود، چه با شرکت پاکستان و چه بدون آن، در یک باتلاق فرو خواهد رفت. به عبارت ساده تر آنها لقمه بزرگتر از دهانشان برداشته اند. تجربه مصر در دهه ۱۹۶۰ در یمن، در جنگ با زیدی ها، که 20هزار تلفات برای آنان بجا گذاشت، تفکر پاکستانی ها را، به خصوص در ارتش آن کشور، شکل می دهد.

به گزارش وال استریت ژورنال از شروع حملات هوائی سعودی ها به یمن، ۶۴۸ نفر غیر نظامی در آن کشور کشته شده اند. حملاتی که در آن بیمارستان ها، مدارس، و اردوگاه های پناهندگان نیز هدف قرار گرفته اند. مقامات آمریکائی رفته رفته اما بی سر و صدا موضع منفی خود را نسبت به حملات سعودی ها به یکی از فقیرترین کشور های جهان ابراز می کنند.

نخست وزیر عراق، حیدر العبادی، در ملاقات این هفته خود با پرزیدنت باراک اوباما هشدار داد که حملات عربستان به یمن مقدمه یک جنگ فرقه را فراهم می کند. عدنان ابوزید از بغداد گزارش می کند که جنگ یمن دارد به دشمنی میان شیعه و سنی در عراق دامن می زند.

به نوشته محمد عل شعبانی، پیشنهاد ایران برای یافتن یک راه حل دیپلماتیک جهت خاتمه دادن به جنگ خانگی در یمن رویکردی عقلانیتر از مداخله نظامی عربستان سعودی به نظر می رسد. "در حالی که مشخص نیست که جنگ یمن کی به پایان می رسد آنچه که مشخص است این است که دیپلماسی پیشنهادی ایرانی ها از پول و قدرت آتش سعودی ها پاسخ موثرتری به شرایط یمن است. در حالیکه هدف از جنگ یمن بطور فزاینده ای در ابهام فرو می رود عربستان سعودی و متحدانش ممکن است به زودی خود را در میان یک باتلاق ببینند."

روز ۱۷ آوریل، سید حسن نصر الله در یک سخنرانی در بیروت پیشنهاد ایران را برای خاتمه دادن به حملات هوائی و انجام مذاکرات در میان نهاد. به گزارش علی هاشم: "در مورد آمادگی ایران برای گفتگو، نصر الله عنوان نمود که تهران آماده است با عربستان وارد مذاکره شود. او اضافه کرد که با این حال عربستان سعودی به دلیل شکست های پی در پی در عراق، سوریه، و لبنان به دنبال یک پیروزی است تا پس از آن پای میز مذاکره بنشیند."

به نوشته احمد فواد جنگ یمن در میان اخوان المسلمین هم دو دستگی ایجاد کرده است.

علیرغم مخالفت اخوان مصر با شرکت آن کشور در عملیات طوفان قاطع، حزب اصلاح، شاخه سیاسی اخوان یمن و نیز فعال اخوانی یمنی، توکل کرمان، از عملیات مزبور حمایت کردند. آنها از همه نیروهای عربی که در عملیات مزبور شرکت کرده اند قدردانی نموده و هیچ نوع انتقادی را متوجه کشور های خلیج فارس و مصر نکردند. بطور مشخص کرمان در توئیتر خود به ستایش از آنان پرداخت.
کد خبر: 253009

وب گردی

وب گردی