تهران-ایسکانیوز: مراسم گرامیداشت روز زمین پاک و معرفی واحدهای صنعتی و خدماتی صبح امروز در سالن همایش های حفاظت از محیط زیست برگزار شد.
بیژن زنگنه به عنوان آخرین سخنران به روی صحنه آمد و گفت: وزارت نفت خود را متعهد می داند که به مسائل محیط زیست توجه کند.

زنگنه ابتکار
او با اشاره به سرفصل های مهمی که وزارت نفت برای بهبود محیط زیست در دستور کار خود دارد گفت:یکی از این سرفصل ها بهبود کیفیت مایع ارزه شده به مردم است. در خیلی از شهرها فت و گاز یورو 4 با گوگرد پایین توزیع شد. نکته دیگر حذف هیدروکربن ها از پتروشیمی بود که این کار انجام شد که عمال مهمی در بالا بردن کیفیت سوخت است.
زنگنه در مورد دومین سرفصل وزارت نفت برای حمایت از محیط زیست اینگونه گفت: دومین سرفصل تولید، تامین و عرضه گاز طبیعی است. ممکن است بعضی کارهای زیست محیطی هزینه بر باشد اما عرضه گاز طبیعی در این زمینه بسیار سودمند است .
وزیر نفت در مورد افزایش ظرففیت پالایش نفت اشاره کرد: موفق شدیم ظرفیت پالاش نفت را 120 میلیون مترمکعب افزایش دهیم.
او در مورد افزایش ظرفیت گاز گفت: در سال 92، 36 میلیارد مکعب گاز به نیروگاه ها دادیم که این میزان در سال 93 به 50 میلیارد مکعب رسید و تصمیم داریم که این مقدار را تا 60 میلیارد مکعب در سال 94 افزایش دهیم.
زنگنه افزود: بخش بعدی مسئله گاز، توسعه گازرسانی است. حدود 2.8 درصد خانوار در کشور وجود دارند که از گاز رسانی محرومند. امیدواریم مردم سیستان و بلوچستان م بتوانند از نعمت گاز بهره مند شوند. گازرسانی به همه مناطق باعث می شود که دیگر مصرف نفت سفید در خانه ها نداشته باشیم.
او در مورد سرفصل سوم وزارت نفت گفت: سرفصل سوم طرح های بهینه سازی است که در صنعت نفت ایجاد می شود.
در این زمینه طرح های زیادی در شورای اقتصادی تصویب شده و تعدادی هم در دست کار است.
بیژن زنگنه درباره سرفصل چهارم اینگونه گفت: سرفصل چهارم توسعه CNG برای خودروها است و از مسائل مهمی است که وزارت نفت دنبال می کند. اقدامات زیادی سال گذشته برای تقویت اقتصاد CNG انجام شد که از مهم ترین آنها گازهایی است که در مشعل ها می سوزد، اعلام کردیم که این گاز را به قیمتی نزدیک به صفر ان را در اختیار دیگران قرار می دهیم که برای تولید برق مهم است.

زنگنه با اشاره به اینکه پروژه ای در مورد میدان های نفتی کارون به وزارت نفت ارسال شد که اجرای آن منجر به خشک شدن تالاب هورالعظیم می‌شد، گفت: من با این موضوع مخالفت کردم چون اجرای آن را خیانت به آیندگان می دانم.

او ادامه داد : با حفاری حدود 100 متر در دریا موفق به استخراج نفت می شویم بنابراین می توانیم همین کار را برای استخراج نفت در تالاب هورالعظیم که در نهایت دارای دو متر عمق است انجام دهیم.


زنگنه با تاکید بر اینکه به اعتقاد من اگر قرار است فعالیتی در هورالعظیم انجام شود نباید موجب خشک شدن و یا وارد کردن کمترین آسیب به محیط زیست منطقه شود، گفت: وزارت نفت خود را متعهد به حفظ محیط زیست می داند و اقدامات ما نه تنها نباید موجب آلودگی کردن محیط زیست شود بلکه باید در راستای بهبود محیط زیست قدم برداریم.


پس از سخنان بیژن زنگنه و در پایان مراسم به واحدهای تولیدی سبز جوایزی اهدا شد.

 
کد خبر: 253575

وب گردی

وب گردی