تهران- ایسکانیوز:روسای جمهوری اسلامی ایران و اندونزی با اشاره به اهمیت گسترش و تعمیق همکاریهای دو کشور، بر افزایش هر چه بیشتر مناسبات اقتصادی تهران – جاکارتا تاکید کردند.

روسای جمهوری اسلامی ایران و اندونزی با اشاره به اهمیت گسترش و تعمیق همکاریهای دو کشور، بر افزایش هر چه بیشتر مناسبات اقتصادی تهران – جاکارتا تاکید کردند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی و "جوکو ویدودو"، طی این دیدار که صبح پنج شنبه در جاکارتا برگزار شد، فعال تر شدن کمیسیون مشترک اقتصادی را ضروری دانستند و گفتند: باید سطح روابط دو کشور در همه عرصه‌ها به جایگاهی برسد که شایسته دو ملت مسلمان است.

دکتر روحانی با قدردانی از برگزاری خوب نشست سران کشورهای آسیایی و آفریقایی به میزبانی دولت اندونزی، گفت: ایران برای روابط خود با اندونزی به عنوان پرجمعیت ترین کشور اسلامی، اهمیت زیادی قایل است.

رییس جمهوری ضمن ابراز آمادگی تهران برای گسترش هر چه بیشتر همکاریهای اقتصادی و فرهنگی با جاکارتا، اظهارداشت: حجم روابط اقتصادی ایران و اندونزی باید با توجه به استعدادهای دو ملت و امکانات گسترده دو کشور، هر چه بیشتر افزایش یابد.

دکتر روحانی با اشاره به حمایت دولت ایران از فعالیت‌های بخش خصوصی، افزود: برای توسعه مناسبات اقتصادی، شرکتهای خصوصی دو کشور باید بیش از پیش فعال شوند و روابط خود را تقویت کنند.

رییس جمهوری به توان علمی و مهندسی متخصصان ایرانی در ساخت نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها، انواع فناوری، سد سازی و توسعه راه‌ها اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی ایران با این ظرفیت گسترده، آماده فعالیت و رقابت‌های سالم بین المللی، از جمله در اندونزی است.

دکتر روحانی همچنین همکاری نزدیک دو کشور در قالب سازمان‌های منطقه‌ای را ضروری دانست و گفت: سازمانهای اکو و آسه آن، باید همکاریهای خود را گسترش دهند.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت مبارزه مشترک با افراطی‌گری و تروریسم اشاره کرد و گفت: خطر گسترش تروریسم، همگان را تهدید می‌کند و لذا مبارزه با آن نیز یک همکاری جمعی را ضروری می‌سازد.

دکتر روحانی تصریح کرد: صدای ما بخصوص در دنیای اسلام علیه گروههای تروریستی باید یکی باشد. ضروری است کشورهایی که با نگاه ابزاری از این گروههای تروریستی حمایت می‌کنند، منزوی شوند و دنیای اسلام با اتحاد و مبارزه جمعی می‌تواند بر مشکلات فائق آید.

رییس جمهوری همچنین از رییس جمهوری اندونزی برای دیدار از ایران دعوت کرد.

آقای جو کو ویدودو رییس جمهوری اندونزی نیز در این دیدار گفت: اندونزی به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور جهان اسلام و حامی اسلام میانه رو و رحمانی، آماده است روابط خود را با ایران بیش از پیش توسعه دهد.

رییس جمهوری اندونزی همچنین با استقبال از همکاریهای دو کشور در حوزه انرژی، اظهارداشت: جاکارتا از دولت و سرمایه گذاران ایرانی، از جمله برای فعالیت در طرح‌های پالایشگاهی و نیروگاهی دعوت می‌کند.

"ویدودو" همچنین به اهمیت همکاری مشترک در مبارزه با تروریسم اشاره کرد و گفت: باید تلاش‌ها بویژه در عرصه فرهنگی برای مبارزه با تروریسم گسترده شود و ما آماده همکاری با ایران در این زمینه هستیم.

وی همچنین گسترش همکاریهای تهران – جاکارتا بویژه در عرصه اقتصادی را مورد تاکید قرار داد.
کد خبر: 254570

وب گردی

وب گردی