تهران-ایسکانیوز: ریئس پروژه حفاظت از یوز پلنگ آسیایی انتشار خبری در مورد پدر شدن کوشکی - یوز پلنگ نر ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺣﻔﺎﻇﺖ ﺷﺪهﺧﺮﺍﺳﺎﻥ ﺷﻤﺎﻟﯽ - و انتظار برای وضع حمل دلبر ﯾﻮﺯﭘﻠﻨﮓ ﻣﺎﺩه ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺣﻔﺎﻇﺖ ﺷﺪه ﺗﻮﺭﺍﻥ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﺳﻤﻨﺎﻥ - را اشتباه عنوان کرد و گفت: با شناختی که ازعلی اصغر مطهری مدیر کل حفاظت ﻣﺤﯿﻂ ﺯﯾﺴﺖ ﺧﺮﺍﺳﺎﻥ ﺷﻤﺎﻟﯽ دارم او این خبر را به این شکل عنوان نکرده و خبرنگاران به زعم خود آن را تفسیر و منتشر کرده اند .
هومن جوکار با ابراز امیدواری برای باردار بودن یوزپلنگ ماده گفت: در حال حاضر اعضای پروژه در حال پیگیری‌های لازم برای مشخص شدن بارداری دلبر هستند و تمام کارهای لازم شامل ۴۸ ساعت جدایی یوزها از هم و معرفی به یکدیگر و ... را انجام داده اند اما هنوز به طور قطع نمی‌توان گفت که دلبر باردار است چرا که این کار در مورد سخت‌ترین گربه سان در اسارت مشکل است.


IMG11051432
جوکار با اشاره به اینکه هرحال کوشکی و دلبر کاملا خوب است و در سلامتی کامل به سر می‌برند گفت: مسئله مهم جفتگیری این یوزها است و ما منتظریم ببینیم که جفت گیری انجام شده و دلبر باردار است یا نه ؟اما فکر می کنم تا این لحظه دلبر هنوز باردار نشده است.
ریئس پروژه حفاظت از یوز پلنگ آسیایی تاکید کرد: برای اینکه بدانیم که یوز ماده باردار است دو راه وجود دارد یکی از راه طبیعی و مشاهده وضعیت و شرایط دلبر است که باید منتظر بمانیم تا شکم دلبر متورم شود و یا از طلب میزان غذایی که می خورد متوجه بارداری او شویم که زمان‌بر است و  صبر و حوصله زیادی می‌طلبد و راه دوم این است که او را بیهوش و سونو گرافی کنیم که به گفته «شان مک کویین»  مشاور ویژه  پروزه یک ریسک است و هنوز نباید این کار انجام شود .
جوکارمی‌گوید: مک کویین توصیه بر صبر و حوصله دارد و همه تیم منتظزیم تا پس از یکی دوماه با تغییر در ظاهر دلبر متوجه باردار شدن اوشویم .
او در مورد تفسیر مختلف از گفته های کارشناسان و مسئولان می‌گوید: روزهای آخر سال گذشته این مسئله برای من هم پیش آمد خبرنگاری سوال کرد که اصلا احتمال باردار شدن این یوزها وجود دارد ؟و من توضیح دادم احتمالش هست و آرزو می‌کنم در سال جدید این اتفاق بیفتد و خبرنگار تیتر زده بود که یوزها در سال آینده بچه دار خواهند شد و بقیه هم کپی کرده بودند به اعتقاد من این فقط تفسیر خبرنگاران است و از آنجایی که ﻣﺪﯾﺮﮐﻞ ﺣﻔﺎﻇﺖ ﻣﺤﯿﻂ ﺯﯾﺴﺖ ﺧﺮﺍﺳﺎﻥ ﺷﻤﺎﻟﯽ از شرایط یوزها اطلاع کامل دارد و من او را از نزدیک می شناسم بعید می دانم خبر را به این شکل بیان کرده باشد.
روز گذشته این خبر روی خروجی خبرگزاری ایلنا قرار گرفت : با انتقال ﮐﻮﺷﮑﯽ ﻭ ﺩﻟﺒﺮ، به تهران، این دو ﺩﺭ ﺣﻀﻮﺭ ﺍﺳﺘﺎﺩﺍﻥ ﺑﯿﻦ‌ﺍﻟﻤﻠﻠﯽ ﻭ ﺑﺎ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻧﻈﺎﺭﺕ‌ﻫﺎﯼ ﻭﯾﮋه  ﺑﺮﺍﯼ ﺗﮑﺜﯿﺮ ﻧﺴﻞ ﻧﮕﻪﺩﺍﺭﯼ ﺷﺪﻧﺪ ﮐﻪ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺁﻥ ﺑﺎﺭﺩﺍﺭ ﺷﺪﻥ ﺩﻟﺒﺮ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، و ﻣﻨﺘﻈﺮ ﻭﺿﻊ ﺣﻤﻞ ﺩﻟﺒﺮ ﻫﺴﺘﯿﻢ.


کد خبر: 254575

وب گردی

وب گردی