تهران_ایسکانیوز؛ رئیس انجمن ارگانیک ایران،با بیان اینکه محصولات آرایشی و بهداشتی ارگانیک در بازار نداریم،گفت: سبزی، مرغ و تخم مرغ ارگانیک درکشور وجود ندارد و مرغ هایی که به اسم ارگانیک تبلیغ می شود مرغ های بدون آنتی بیوتیک است و آن هم در مدت زمان کوتاهی مصرف آنتی بیوتیک آنها قطع می شود.

به گزارش ایسکانیوز، سیدرضا نورانی با بیان اینکه ماکارانی ارگانیک وارداتی است، افزود: البته گوشت گوسفندی ارگانیک، بخشی از برنج و رب گوجه، پسته، خرما، انگور ارگانیک در کشور داریم.

وی، اضافه کرد: انجمن ارگانیک ایران در 16 فروشگاه در تهران و شهرستان ها محصولات ارگانیک عرضه می کند که با غرفه های اختصاص داده شده از سوی سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری 40 مرکز عرضه داریم، البته بناداریم عرضه محصولات ارگانیک را در میادین میوه و تره بار افزایش دهیم.

81 هزار هکتار سطح زیرکشت محصولات ارگانیک در کشور داریم

رئیس انجمن ارگانیک ایران،گفت: از سال 85 که انجمن ارگانیک در اتاق بازرگانی ثبت شد با فرهنگ سازی، تبلیغات و کارگاه های آموزشی ارگانیک که برگزار کردیم هم اکنون 81 هزار هکتار سطح زیرکشت محصولات ارگانیک در کشور داریم که 41 هزار هکتار سطح کشت محصولات زراعی و باغی ارگانیک و 40 هزار هکتار هم عرصه طبیعی کشت ارگانیک است.

نورانی،افزود: استرالیا با 17 میلیون هکتار سطح زیرکشت ارگانیک در رتبه نخست و آرژانتین با 3،2 میلیون هکتار رتبه دوم جهانی و آمریکا، چین، اسپانیا، ایتالیا و فرانسه در رتبه های بعدی قرار دارند البته سهم آسیا 0،8 درصد از کل تولید ارگانیک دنیاست که این آمارها مربوط به سال 2012 است.

گردش مالی محصولات ارگانیک حدود 90 میلیارد دلار است

نورانی،گفت: هم اکنون گردش مالی محصولات ارگانیک حدود 90 میلیارد دلار است درحالی که در سال 2012 حدود 72 میلیارد دلار بود.

وی،افزود: محصولات ارگانیک درمقایسه با محصولات غیرارگانیک 30 تا 40 درصد هزینه بیشتر می برد،اگر سطح زیرکشت تجمیع شود یعنی اگر در یک روستا به طور کامل محصولات ارگانیک کشت کنید هزینه های آن کمتر می شود.

افزایش درآمد مالکان خرده پا در گرو کشت محصولات ارگانیک

رئیس انجمن ارگانیک ایران،گفت: یکی از راه هایی که می تواند درآمد مالکان خرده پا را در عرصه کشاورزی و باغداری افزایش دهد کشت محصولات ارگانیک است.

نورانی،افزود: محصولات ارگانیک می تواند هم جامعه را واکسینه کند و تخت های بیمارستانی و مصرف دارو را کاهش دهد ضمن اینکه آلودگی محیط زیست نیز کاهش می یابد.

وی،ادامه داد: به مدت 6 تا 7 دهه همزمان با دنیا در ایران هم به دلیل افزایش جمعیت برای افزایش تولید کالا و محصولات، یارانه زیادی به کودشیمیایی و سموم کشاورزی داده شد، خوشبختانه در علم روز ارگانیک به این نتیجه رسیدند که تولید محصولات ارگانیک می تواند از محصولات سنتی هم بیشتر باشد.

نورانی،گفت: تفاهم نامه ای با سازمان حمایت داریم که نتیجه بازرسی ها از مراکز عرضه محصولات ارگانیک به این سازمان گزارش و با متخلفان برخورد می شود.

محصولات آرایشی و بهداشتی ارگانیک در بازار نداریم

وی، با بیان اینکه محصولات آرایشی و بهداشتی ارگانیک در بازار نداریم،گفت: کسانی که ادعای داشتن لوازم آرایشی و بهداشتی ارگانیک دارند باید گواهی ها را ارائه کنند تا بررسی کنیم، البته یکی از شرکت های تولیدی داخلی گواهی نامه مربوط را دریافت کرده و محصولات آرایشی و بهداشتی ارگانیک داخلی به زودی به بازار می آید.

چاپ 100 هزار برچسب ارگانیک برای مرغ های غیرارگانیک

نورانی،گفت: در رصد از بازار با عرضه مرغ، تخم مرغ، شکر، قند و خرما که ادعا می شد ارگانیک هستند برخورد کردیم و جلوی عرضه آنها را گرفتیم زیرا ارگانیک نبودند و فقط در یک مورد 100 هزار برچسب ارگانیک برای مرغ های غیرارگانیک چاپ شده بود.
وی،افزود: تاکنون 50 پرونده تخلف در عرضه محصولات ارگانیک داشتیم که در مرحله اول اخطار می دهیم و مرحله دوم به سازمان حمایت و تعزیرات معرفی می کنیم که از این تعداد 5 پرونده به سازمان تعزیرات معرفی شد.

نورانی، گفت: امروزه مردم به سلامت خود اهمیت می دهند از این رو آینده تولید محصولات ارگانیک را روشن می بینیم و اگر برای توسعه کشت محصولات ارگانیک کمک شود در دوره ای 4 تا 5 ساله می توانیم جهش خوبی در این باره داشته باشیم.
کد خبر: 254579

وب گردی

وب گردی