ایسکانیوز: ترکیه، سفیر خود را به دنبال شناسایی 'نسل‌کشی' ارامنه عثمانی توسط قانونگذاران اتریش از این کشور فراخوانده است.

به گزارش بی بی سی، شش حزبی که در مجلس اتریش حضور دارند، روز چهارشنبه، ۲۲آوریل در قطعنامه مشترکی، کشتارهای سال ۱۹۱۵را 'نسل‌کشی' خوانده و یک دقیقه به یاد کشته‌شدگان سکوت کردند.

این نخستین باری است که اتریش از واژه 'نسل‌کشی' در باره کشتار ارامنه در امپراتوری عثمانی استفاده می‌کند.

وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه‌ای گفته است که این اقدام اتریش، آسیبی همیشگی به روابط میان دو کشور وارد کرده و باعث خشم ترکیه شده است.

ترکیه گفته است که سفیر خود در اتریش را برای مشورت فراخوانده است.

پس از آن که پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان نیز در مراسمی در واتیکان از واژه 'نسل‌کشی' استفاده کرد، ترکیه سفیر خود در واتیکان را فرا خواند و به شدت از پاپ انتقاد کرد.

به دنبال انتشار اخبار و گزارش‌هایی مبنی بر این که آلمان نیز روز جمعه، ۲۴آوریل برای اولین بار از واژه 'نسل‌کشی' در مورد کشتار ارامنه در امپراتوری عثمانی استفاده خواهد کرد، دولت ترکیه به آلمان در این مورد هشدار داده است.

احمد داووداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه گفته است که با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در این خصوص گفت‌و‌گو کرده است.

ارمنستان می‌گوید حدود یک و نیم میلیون ارمنی توسط نیروهای عثمانی در جریان جنگ جهانی اول کشته شدند.

در مقابل ترکیه می‌گوید گروهی از ارامنه و ترک‌ها در شرایط بحرانی ناشی از جنگ جهانی اول به دلایل مختلف از جمله بیماری و گرسنگی جان خود را از دست دادند و کشتاری در کار نبوده است.

ارمنستان خواهان شناسایی رسمی این کشتار به عنوان نسل‌کشی است اما ترکیه اتهام نسل کشی و کشتار برنامه‌ریزی شده صدها هزار ارمنی در زمان تجزیه امپراطوری عثمانی را رد می‌کند.
کد خبر: 254583

وب گردی

وب گردی