تهران_ایسکانیوز؛ محصولات ارگانیک محصولاتی است که در تولید آنها هیچ نوع سم و کود شیمیایی استفاده نشده و تولید آنها به مدت دو تا چهار سال مدیریت شده است.
پسته وحشی، زیتون، انار، کیوی، بخشی از مرکبات، چای، گیاهان دارویی، رب گوجه، خرما، انگور، زعفران و برنج از محصولاتی است که تولید ارگانیک آن در کشور انجام می شود.

به گزارش ایسکانیوز، 81 هزار هکتار سطح زیرکشت محصولات ارگانیک در کشور وجود دارد که 41 هزار هکتار سطح کشت محصولات زراعی و باغی ارگانیک و 40 هزار هکتار هم عرصه طبیعی کشت ارگانیک است. البته کشورهای توسعه یافته در تولید محصولات ارگانیک پیشرفت قابل توجهی نسبت به ایران داشتند به طوری که استرالیا با 17 میلیون هکتار سطح زیرکشت ارگانیک در رتبه نخست و آرژانتین با 3،2 میلیون هکتار رتبه دوم جهانی و آمریکا، چین، اسپانیا، ایتالیا و فرانسه در رتبه های بعدی قرار دارند، البته سهم آسیا 0،8 درصد از کل تولید ارگانیک دنیاست که این آمارها مربوط به سال 2012 است. گردش مالی محصولات ارگانیک در سال 2012 حدود 72 میلیارد دلار بوده که هم اکنون به حدود 90 میلیارد دلار رسیده است.

هزینه تولید محصولات ارگانیک درمقایسه با محصولات غیرارگانیک 30 تا 40 درصد بیشتر است اما با توجه به تخصیص یارانه زیاد به واردات کودشیمیایی و سموم کشاورزی، تولید محصولات ارگانیک می تواند از محصولات سنتی بهینه تر باشد. همچنین یکی از راه هایی که می تواند درآمد مالکان خرده پا را در عرصه کشاورزی و باغداری افزایش دهد کشت محصولات ارگانیک است. به طور کلی محصولات ارگانیک می تواند با کاهش مصرف دارو و آلودگی محیط زیست؛ جامعه را واکسینه کند.

در ایران محصولاتی تحت عنوان ارگانیک فروخته می شود که به هیچ عنوان ارگانیک نیستند. به عنوان مثال مرغ هایی که به اسم ارگانیک تبلیغ می شود مرغ های بدون آنتی بیوتیک است و آن هم در مدت زمان کوتاهی مصرف آنتی بیوتیک آنها قطع شده است. به طور کلی سبزی، مرغ و تخم مرغ و محصولات آرایشی و بهداشتی ارگانیک در بازار وجود ندارد.

انجمن ارگانیک ایران در 16 فروشگاه در تهران و شهرستان ها محصولات ارگانیک عرضه می کند که با غرفه های اختصاص داده شده از سوی سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری 40 مرکز عرضه وجود دارد که مقرر است عرضه محصولات ارگانیک در میادین میوه و تره بار افزایش پیدا کند.

قیمت محصولات ارگانیک در میادین میوه و تره بار شهرداری تهران در جدول زیر آمده است:

































محصول قیمت مصوب
 
هر کیلو(تومان)
ممتاز
قیمت مصوب
هر کیلو (تومان)
درجه 1
انار 4700 تا 5400 3800تا4500
انار خطی 2500 _
انار آبگیری 1800 _
به 4500 4100
پرتقال رسمی شمال ارگانیک 27500

 

 

 

 
کد خبر: 254611

وب گردی

وب گردی