ایسکانیوز: عصر پنج‌شنبه، مراسم یادبود یکصدمین سالگرد کوچ اجباری و نسل کشی ارامنه توسط دولت عثمانی، در تهران و برخی نقاط دنیا برگزار شد.

این مراسم به صورت همزمان با برگزاری مراسم رسمی در ایروان، در تهران و در محل شورای خلیفه گری ارامنه واقع در کلیسای سرکیس مقدس، برگزار شد. در این مراسم جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سفیر ارمنستان در ایران و نیز برخی دیپلمات های مقیم در تهران نیز حضور داشتند.

پیش از آغاز مراسم کارن خانلری، نماینده ارامنه تهران و شمال در مجلس شورای اسلامی، اونیک کارپتیان، رئیس شورای خلیفه گری ارامنه تهران و نیز ایساک یونانسیان، پژوهشگر تاریخ و تحلیلگر مسائل ترکیه، در کنفرانس مطبوعاتی پاسخ گوی پرسش های خبرنگاران بودند.

98ac2536-636d-4998-b12a-fdc04bf17433

کارن خانلری در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسکانیوز در رابطه با اظهارات اخیر داوود اغلو، نخست‌وزیر ترکیه در خصوص ابراز همدردی با ارامنه در وقایع مربوط به جنگ جهانی اول و کشتار ارامنه گفت: آنچه ارامنه مطالبه می کنند، قبول مسئولیت نسل کشی است. آنچه در سال 1915 به وقوع پیوسته تنها یه جنایت ساده نیست. دولت ترکیه باید نسل کشی را با تمام پیامدهای حقوقی آن بپذیرد. پیام داوود اوغلو حتی حاوی یک عذرخواهی ساده هم نبود.

خانلری در ادامه به نقش انساندوستانه ایران اشاره کرد و ایرانیان را نخستین ملتی دانست که با آغوش باز پذیرای آسیب دیدگان آن نسل کشی بودند.
وی همچنین اعلام کرد ما هر سال شاهد محکومیت نسل کشی ارامنه از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران هستیم.

خانلری همچنین با اشاره به لزوم پژوهش های جدی تاریخی در این باره، از مقامات دولت ترکیه خواست تا با بازگشایی آرشیوهای تاریخی مربوط به آن برهه، اجازه دهد تا حقیقت بیش از پیش روشن شود.

نماینده ارامنه تهران و شمال در مجلش شورای اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسکانیوز مبنی بر همکاری احتمالی ارامنه با سایر گروه های قومی که مورد نسل کشی در عثمانی قرار گرفتند افزود: اخیراً ارتباط بین نمایندگان آشوری ها، کردها، شیعیان و علوی ها و ایزدی ها با ارامنه در دستور کار هیأت هایی که به پرونده نسل کشی ارامنه می پردازند قرار گرفته است. دولت ترکیه به عنوان وارث امپراتوری عثمانی باید بداند که تاریخ را نمی توان از بین برد.

ایساک یونانسیان نیز پیام داوود اوغلو را آرایش شده پیام سال قبل رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه دانست و اظهار داشت اتخاذ مواضعی از این دست چیزی را تغییر نخواهد داد.

اونیک کارپتیان، رئیس شورای خلیفه گری ارامنه در پاسخ به این پرسش که آیا جامعه ارمنی ایران و یا سایر نقاط جهان با موضع دولت ارمنستان مبنی بر درخواست عذرخواهی صرف برای نسل کشی و چشم پوشی از پرداخت غرامت هم داستانند یا خیر، گفت: مواضع دولت ارمنستان به هیچ عنوان بازگو کننده مطالبات همه ارامنه جهان نیست. به تازگی نیز جاثلیق گری سیلیسی ارامنه در بیروت پرونده مستقلی برای پیگیری پرونده کشتار ارامنه در آناتولی گشوده است.

93c72a3c-a858-4480-86fa-76b14adf9323

این مراسم با سخنرانی سفیر ارمنستان در تهران، گلباران بنای یادبود نسل کشی ارامنه در کلیسای سرکیس و اجرای سرودهای مذهبی ادامه یافت.
گفتنی است به مناسبت یک صدمین سالگرد نسل کشی ارامنه، کلیه قربانیان این واقعه به عنوان "قدیس" شناخته شدند.
همچنین برای ادای احترام به قربانیان این واقعه، زنگ های کلیسای سرکیس مقدس به صورت همزمان با مراسم ایروان صد بار نواخته شد.

20f61f89-6bf7-4b42-9968-1bfca38c12d5

لازم به ذکر است در روزهای گذشته دولتهای آلمان و اتریش نیز به صف کشورهایی پیوسته اند که کشتار ارامنه در خلال جنگ جهانی اول در عثمانی را به عنوان نسل کشی به رسمیت شناخته اند.

قدردانی هیأت بزرگداشت نسل کشی ارامنه در تهران از جمهوری اسلامی ایران

هیأت بزرگداشت یک صدمین سالگرد نسل کشی ارامنه در تهران با انتشار بیانیه ای ضمن اعتراض به دولت ترکیه برای شانه خالی کردن از پذیرش مسئولیت نسل کشی ارامنه، از دولت جمهوری اسلامی ایران قدردانی کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: "دولت جمهوری اسلامی ایران نیز همواره حامی ملل ستمدیده و عملاً پرچم دار اجرای شعار نفی خشونت و پیام صلح برای ایجاد جهانی عاری از خشونت می باشد. مسلماً اگر تمامی دولت های مدعی حقوق بشر همانند جمهوری اسلامی ایران گام های مؤثری در جهت پیشگیری از جنایات علیه بشریت بر می داشتند، جهان متمدن امروز شاهد نسل کشی، ظلم و خشونت علیه مردم بوسنی، فلسطین، میانمار، عراق، سوریه و یمن نمی شد."

 

 
کد خبر: 254895

وب گردی

وب گردی