تهران -ایسکانیوز: حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز به منظور سخنرانی در بیستمین همایش سراسری فرماندهان نیروی انتظامی حضور یافت.



به گزارش ایسکانیوز، رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود اظهارداشت: قرآن مجید یکی از آثار ایمان و اسلام را امنیت می‌داند و امنیت یکی از نعمت‌های بسیار بزرگ الهی است و اساسا ایمان از همان ریشه امن است.



وی افزود: ایمان به خداوند دین و راه حق برای قلب و روح انسان و هم برای زندگی اجتماعی‌اش آرامش می‌آفریند و صحت و سلامت با امنیت دو نعمت بزرگی است که آدمی تا آن را دارد قدرش را نمی‌داند، اما اگر مسئله‌ای پیش بیاید اهمیت آن مطرح می‌شود.

روحانی تصریح کرد: دولت یازدهم در کنار تمام برنامه‌هایی که متعهد به اجرای آن بوده، مسئله امنیت و سلامت را نیز مورد توجه قرار داده، حتی در سال 92 و 93 علیرغم همه مشکلات مالی که داشتیم و با اینکه در شرایط تحریم و تقلیل قیمت نفت به نصف یا بیش از نصف بوده‌ایم تعهدات خود را فراموش نکردیم.

وی اضافه کرد: امروز همه کشورهای همسایه که برخی بسیار پولدارند و خودشان توطئه کاهش قیمت نفت را طراحی کردند، گرفتارند و دچار صدها مشکل اجتماعی و اقتصادی شده‌اند.

رئیس جمهور کشورمان تأکید کرد: دولت نسبت به اجرای برنامه‌های عمرانی متعهد بوده و در سال 91 بودجه عمرانی یازده هزار میلیارد، در سال 92 بیست‌ودوهزار میلیارد و در سال 93 سی‌ودوهزار میلیارد بوده است.

روحانی ادامه داد: ظرف این دو سال علیرغم همه مشکلات و ضمن اینکه بودجه جاری را با کمی صرفه‌جویی پرداخت کردیم، بودجه عمرانی را هم افزایش دادیم. به طوری که امروز اتکای ما به نفت در سال 94 از همیشه تاریخ ایران پایین‌تر است و این جز افتخارات دولت است.

رئیس جمهور با اشاره به بودجه اختصاص یافته در نیروهای مسلح اظهار داشت: بودجه‌های این حوزه را در سال 92 و 93 صددرصد و البته بیش از آن پرداخت کرده‌ایم و در سال 93 کمترین پرداختی صددرصد بوده است. اما برخی از ما ایراد می‌گیرند و می‌گویند بنا بود دولت پلیسی نباشد و فضای امنیتی را کم کند پس چرا بودجه نیروهای مسلح را افزایش داده است.

روحانی تأکید کرد: در سال 94 رقم بسیار بالایی به بودجه نیروهای مسلح اختصاص یافته است  و علی‌رغم مشکلات سال 94 یک اشکال در ذهن بعضی‌هاست که باید به این مسئله توجه کرد که جامعه پلیس با جامعه دارایی پلیس خوب دو مقوله است.

وی تصریح کرد: امنیت جامعه با امنیتی کردن جامعه دو مقوله است. ما در جامعه به امنیت نیاز داریم و برای آن باید هزینه کنیم. البته موفق‌ترین نیروی امنیتی در جامعه نیرویی است که کم خرج باشد و بهره‌وری از توان آن نیرو بیشتر باشد.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه موثرترین و کم هزینه‌ترین نیرو باید به عنوان دو اصل مدنظر قرار بگیرد تصریح کرد: باید بتوانیم هزینه‌ها را کاهش داده و در عین حال اثربخشی پلیس و ناجا را افزایش دهیم. ما توانسته‌ایم یک راه موفقی را طی کنیم امنیت برای جامعه است و ما می‌خواهیم جامعه دارای امنیت باشد.

روحانی با اشاره به نامگذاری سال 94 با عنوان سال همدلی و همزبانی اظهار داشت: همدلی در ابتدا باید میان خود بخش‌های مختلف ناجا باشد این نیرو یک خانواده بسیار بزرگ با باری مسئولیتی سنگین از قلب شهرها تا لب مرزهاست و در همه جا نیروی پلیس مسئولیت سنگینی را برعهده دارد این مسئولیت از حراست مرزهای مختلف ایران تا همه روستاها، شهرها و جاده‌ها در بخش‌های مختلف است.

رئیس جمهور اضافه کرد: برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه باید اجرای قانون مدنظر قرار گرفته شود اگر می‌خواهیم همدلی و همزبانی همواره برقرار شود در ابتدا باید ارتباط نزدیکتر و هماهنگ‌تر بین اعضای مختلف نیروی انتظامی فراهم شود در گذشته ژاندارمری‌ها این مسئولیت را برعهده داشتند اما در حال حاضر این موانع برداشته شده و این نیرو یکپارچه شده است.

روحانی با تأکید بر اینکه نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و کل دولت باید هماهنگ و در راستای یکدیگر باشند اظهار داشت: این نیرو باید با سایر نیروهای مسلح که در مرزها و در شهرها وجود دارند با یکدیگر تعامل داشته و در آن روز که ضرورت ایجاد می‌کند همکاری‌های لازم را داشته باشند.

وی تصریح کرد: امتیازی که ناجا دارد جانشینی فرماندهی کل قوا در دولت‌های مختلف است و وزیر کشور این بار مسئولیت را بر دوش می‌گیرد و حلقه وصلی میان پلیس و دولت است. چرا که ایجاد امنیت در سایه همدلی، هماهنگی و همکاری بین دولت، نیروهای مسلح و نیروهای اطلاعاتی امکانپذیر است.

رئیس جمهور با بیان اینکه در حوزه امنیت باید در ابتدا به ریشه‌هایش توجه ویژه داشت تصریح کرد: ناامنی از کجا ایجاد می‌شود اولین عامل ناامنی فقر، بیکاری است در واقع منکر اصلی در جامعه فقر، بیکاری، فساد و ریاست و باید از بین برود.

روحانی با انتقاد از اینکه متأسفانه برخی به چند فرع کوچک اسلام چسبیده‌اند تصریح کرد: آنها فکر می‌کنند که تمام معروف‌ها و منکرها آنجاست در حالی که دنیای معروف و دنیای منکر وسیع است.

وی اضافه کرد:‌عبور از چراغ قرمز یک منکر است و شرعا حرام و باید در مقابل خاطی برخورد شود.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه بزرگترین هنر ایران این است که مردم سالاری‌اش با دین‌سالاری ترکیب شده تصریح کرد: در هر رژیم نظام و کشوری قانون وجود دارد اما در ایران افتخار ما این است که قانون مصوبه مجلس مورد تأکید شورای نگهبان بوده و شرعا اجرایش لازم است و اساسا حکومت اسلامی یعنی قانون و هیچ چیز دیگری نیست وده‌ها بار امام(ره) در سخنرانی این مورد را تأکید کرده‌اند.

دکتر روحانی ادامه داد: امام خمینی(ره) فرمودند: حکومت اسلامی یعنی حکومت قانون و همه در برابر قانون مساوی هستند، قانون را باید با دقت اجرا کنیم خوشبختانه در نظام جمهوری اسلامی شرع و قانون در کنار هم قرار می‌گیرند یا بر هم منطبق می‌شوند.

رئیس جمهور تأکید کرد: پلیس موظف به اجرای اسلام نیست، هیچ پلیسی نمی‌تواند بگوید من فلان کار را کردم برای اینکه خداوند خواسته و در فلان روایت پیامبر(ص) بوده است، لذا به پلیس ربط ندارد بیخود در مخمصه فکری نروید مردم را هم گرفتار نکنید.

وی افزود: پلیس یک وظیفه بیشتر ندارد و آن اجرای قانون است، احکام شرع بخشی از آن عینا در قانون آمده برخی هم قانونی است که مجلس شورای اسلامی آن را تصویب کرده، وقتی نمایندگان مردم چیزی را چارچوب قانون اساسی تصویب می‌کنند مخالف با شرع نیست و این قانون می‌شود و اجرای این قانون نیز لازم است.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه گاهی قانون عین متن اسلام است تصریح کرد: برخی احکام اسلامی است که در قانون نمی‌آید، مگر در قانون آمده است که طرف باید اول وقت نماز بخواند، تند یا کند بخواند، آیا پلیس می‌تواند در این امر دخالت کند؟ مثلا اول ظهر است و پلیس وارد بانک شود و بگوید آقای رئیس بانک تعطیل کن اول ظهر است و اذان می‌گویند، پلیس حق مداخله ندارد.

دکتر روحانی گفت: بسیاری از مسائل شرعی به ایمان مردم مربوط است و بسیاری از مسائل شرعی عبادت فردی، واجبات یا مستحبات این است که به خود فرد مربوط است، احسان کردن به والدین و مردم از واجبات است شما نمی‌توانید یک جوانی را دستگیر کنید و بگویید چرا با پدرت بی‌ادبانه رفتار می‌کنی؟ پلیس نمی‌تواند دخالت کند اما اگر متنی در قانون بیاید بله می‌تواند.

رئیس جمهور اضافه کرد: پلیس جایی می‌تواند وارد دشود که اولا مصوب قانون باشد و دوما قانون روشن، صریح و ابلاغ  شده باشد، پلیس نمی تواند پشت درخت علامت راهنمایی رانندگی بگذارد و بعد راننده را جریمه کند و بگوید که اینجا باید سرعت 30 کیلومتر باشد و آن وقت آن علامت را پشت درخت بگذارد.

وی تأکید کرد: انصافا پلیس راهنمایی و رانندگی در بیابان، شهر روز و شب بسیار زحمت می‌کشد  گاهی اوقات یک پیچ‌هایی در راه بود و پلیس در جایی مخفی می‌شد که راننده آن را نمی‌دید و تا به آنجا می‌رسید پلیس ظاهر می شد البته این یک شیوه است و بنده کاری به خوب بودن یا بد بودن آن ندارم، بهر حال ما اگر می‌خواهیم قانون را اجرا کنیم قانون باید شفاف، صریح و اعلام شده یعنی در اصطلاح حقوقی ابلاغ شده باشد آنجا که پلیس وارد عمل می‌شود و قانون را اجرا می‌کند.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: در اجرای قانون پلیس اولویت‌ها را باید مدنظر قرار دهد، آموزش برای برخورد با مردم بسیار مهم است، پلیس اولین جمعی است که در یک نظام آن هم از طرف نظام با مردم سرکار دارد، پلیس مظهر اقتدار است حتی مظهر اقتدار مسلحانه هم است، اقتدار غیراز زور است.

روحانی تصریح کرد: اقتدار یعنی قدرت مشروع و مقبول، هر کجا که پلیس اعمال قدرت می‌کند اگر مشروع و مقبول باشد، همه شما را با دل و زبان تحسین می‌کنند چرا که شما قدرتتان را اعمال کرده‌اید و این اعمال قدرت هم مشروع و مقبول است.

وی گفت: در زمینه اجتماعی برخی از موارد خیلی سخت است و گاهی اوقات خیلی مشکل می‌شود، اینجاست آموزش ، دقت و حسن خلق می‌خواهد اما در عین حال یادمان نرود که صاحب کشور مردم بزرگ ایران هستند و ما همه باید نوکر مردم باشیم و غیر از این نباید باشد.

رئیس جمهور تأکید کرد: تمام کارگزاران نظام از اول تا آخر نوکر ملت‌اند و هیچ سمتی بالاتر از نوکری نیست، پلیس خادم مردم در بخش امنیت است و فضای امن را نگه می‌دارد و مردم نیز اعتمادش به پلیسی است که امنیت را در جامعه برقرار و ایجاد کرده است.

وی افزود: بسیار مهم است که ما با مردم چگونه برخورد می‌کنیم، یادمان باشد که وقتی با مجرم برخورد می‌کنیم،  با جرم برخورد می‌کنیم، برخورد با مجرم و جرم متفاوت است، شما آنجایی که با مجرم برخورد می‌کنید فقط بخاطر قانون است، معیار پلیس قانون است و وقتی کسی قانون را شکاند شما به او معترض می‌شوید.

روحانی با بیان اینکه معیار شما قانون است، گفت: چنانچه کسی قانون‌شکنی کند، شما به وی متعرض می‌شوید اما در برخورد با مردم اخلاق حسنه، روی خوش، تواضع و ادب جزء وظایف همه ماست و از طرفی نسبت به جوانان و زنان وظیفه ما سنگین‌تر است. چرا که این دو طبقه حساس‌اند. بنابراین باید حواس‌مان جمع باشد.

وی ادامه داد: جوانان هنوز تجربه کافی ندارند و در آغاز کار هستند و یا دانشجو بوده و شغل و مسکنی ندارند و نحوه برخورد با آن‌ها با یک انسان 50 ساله فرق می‌کند.

رئیس جمهور کشورمان تأکید کرد: زنان با مردان متفاوتند و در این زمینه امیرالمؤمنین (ع) به سردارش فرمود: اگر زنی به تو فحش داد، حق نداری به آن جواب دهی و در مقابل زن باید سکوت کنی، حتی در نهج‌البلاغه آمده که در جاهلیت چنانچه کسی با زنی برخورد می‌کرد، در آن طایفه تا پایان عمر منفور می‌شد.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: قانون برای همه مساوی است اما زن حسابش فرق دارد بنابراین نحوه برخورد با زن و جوان متفاوت است.

روحانی تصریح کرد: نحوه اجرای قانون، ادب و اخلاق در اجرای آن آموزش می‌خواهد و از طرفی اولویت‌بندی و تهدیدات فرضی و خیالی نیز در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در ارتباط با تهدیدات فرضی اظهار داشت: گاهی دولت، نیروی انتظامی درگیر تهدیدی می‌شود که خیالی است و عده‌ای آن را بافته‌اند البته در این زمینه مثال زیاد است و ما حتی در 5 یا 6 مورد کشور را از جنگ نجات دادیم.

رئیس جمهور کشورمان اضافه کرد: هفته‌ای نیست که یک تهدید امنیتی، اقتصادی و اجتماعی برای بنده نیاورند. اما وقتی چند سوال از آن‌ها می‌پرسم متوجه می‌شوم که تهدیدی وجود ندارد و اگر هم تهدید باشد، 100 درصد نیست و گاهی 5 درصد است.

رئیس قوه مجریه افزود: تهدید فرضی، تهدید واقعی درست می‌کند، عکس‌العمل شما در برابر تهدید خیالی بعدها به تهدید واقعی تبدیل می‌شود بنابراین باید ریشه امور را بیابیم.

روحانی ادامه داد: بنده به دلیل مسئولیت‌های قبلی که داشتم با پلیس در ارتباط بودم، پلیس در ظاهر امر با مجرم و قانون‌شکن برخورد می‌کند اما شناسایی ریشه امور و تحقیقات اهمیت زیادی دارد.

وی ادامه داد: شناسایی ریشه‌ها نیازمند همکاری است و در این زمینه مجلس، دولت، قوه قضاییه باید دست به دست هم بدهند. از طرفی دستورات فرامین و هدایت‌های مقام معظم رهبری نیز برای اداره کشور ضروری است.

رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: فضای فرهنگی را باید در جامعه درست کنیم چرا که نسل جوان ما در یک شرایط ویژه قرار گرفته است.

رئیس قوه مجریه گفت: زمان انقلاب می‌گفتند اگر 24 ساعت رادیو و تلویزیون در دست ما باشد اسلام را قطعاً به خانه‌ها می‌آوریم اما ببینید در حال حاضر که تمامی این امکانات را با وجود این همه شبکه داریم مشکلات همچنان وجود دارد چرا که انسان موجود پیچیده‌ای است.

روحانی با اشاره به این که امنیت فقط مربوط به بخش انتظامی نیست، اظهار داشت: موضوع امنیت حوزه‌هایی چون اقتصاد، فرهنگ و... را دربرمی‌گیرد. همچنین بخش نرم‌افزاری امنیت بسیار مهم‌تر از بخش سخت‌افزاری آن است. در این زمینه نیز گاهی پلیس باید به ما هشدار دهد؛ به طور مثال به دولت بگوید که این دو آسیب مشکل‌ساز خواهد بود و باید جلوی آن گرفته شود.

وی ادامه داد:‌ قانون‌شکنی ممکن است صدها شعبه داشته باشد و یکی از چیزهایی که مردم را عصبانی می‌کند، رعایت نشدن اولویت‌بندی‌هاست. به طور مثال در یک پارکی فردی بی‌قانونی کرده و پلیس با آن برخورد می‌کند یک عده مواد می‌کشند و پلیس در جواب می‌گوید که ما پلیس موادمخدر و مربوط به این بخش نیستیم که گاهی این تقسیم‌بندی‌ها مشکل‌ساز خواهد بود.

رئیس جمهور کشورمان تأکید کرد: بنابراین باید اولویت‌ها را مدنظر قرار داد و موادمخدر اولویت آسیب اجتماعی ماست.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: دولت می‌داند که پلیس ما امروز بار سنگینی را به دوش دارد و زحمات بزرگی را متحمل می‌شود همچنین در شرایطی که باب شهادت برای برخی‌ها به گویی بسته شده اما برای نیروی انتظامی همیشه باز است و پلیس همواره در خط مقدم قانون‌شکنان قرار دارد.

روحانی افزود: ما و مردم قدردان شما هستیم اما این نکته یادمان باشد که در اجرای قانون اولویت‌ها را مدنظر قرار دهیم و نگذاریم تهدیدات خیالی ما را گرفتار کند از سوی دیگر درنظر داشته باشیم که همه مردم در برابر قانون برابرند و آن‌هایی که در کشور ما توریست و... هستند در پناه قانون جمهوری اسلامی ایران قرار خواهند گرفت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به تیم جدیدی که این مسئولیت را از طرف فرمانده معظم کل قوا برعهده گرفته خوش‌آمد می‌گوییم و همچنین از تیم قبلی نیز سپاسگزاری می‌کنیم و بدانید که دولت حامی شما خواهد بود چرا که بدون کمک شما رونق اقتصادی امکان‌پذیر نخواهد بود.

کد خبر: 254928

وب گردی

وب گردی