تهران - ایسکانیوز: نمایش «رام کردن زن سرکش » نوشته  ویلیام شکسپیر  به کارگردانی  مریم کاظمی   از 16 فروردین در سالن  ناظرزاده کرمانی روی صحنه است.داستان تئاتر «رام کردن زن سرکش» درباره دختری به نام بیانکاست که خواستگاران زیادی دارد، ولی پدرش به هیچ عنوان به اواجازه خواستگاری نمی‌دهد تا زمانی که خواهر بزرگترش کاترینا ازدواج کند. هیچ کس حاضر نیست تا با خلق و خوی آتشین کاترینا، او را به همسری برگزیند تا زمانی که مردی به نام پاتریکو وارد شهر می‌شود. پاتریکو برای به دست آوردن همسری ثروتمند تمام تلاش خود را برای رام کردن این زن سرکش به کار می‌برد و ...
تئاتر «رام کردن زن سرکش» در شرایطی مجوز اجرای عمومی دارد که به برخی از رسانه‌ها بابت به‌کار بردن تیتر یا عناوین ناشایست، اخطار یا هشدار داده می‌شود؛ اما هیچ‌گونه اعتراض یا انتقادی نسبت به انتخاب عنوان «رام کردن زن سرکش» برای این تئاتر تاکنون صورت نگرفته است. با کارگردان این نمایش گپی زده ایم که می خوانید:

IMG_2403* چرا این متن را انتخاب کرده اید؟

- از بین کمدی های شکسپیر این نمایشنامه برای نوع داستان و چیدمان رویدادها به سلیقه من نزدیک بوده و بستر مناسبی برای کار روی شخصیت ها و موقعیت ها فراهم آورده است.موضوع این متن عشق و یافتن شریک زندگی . آداب و رسوم و شرایط اجتماعی و خانوادگی چه نقشی در رفتارهای ما دارند.بازرگان ثروتمندی به نام باپتیستا مینولادو دختر دارد. دختر بزرگتر شرور وسرکش و دختر کوچکتر ملیح و دوست داشتنی . تا دختر بزرگتر ازدواج نکند ، پدر به هیچکدام از خواستگارها اجازه ندارند درخواست ازدواج خود را مطرح کنند. خواستگارها با هم همکاری می کنند تا شوهری برای دختر بزرگتر(کاترین ) پیدا کنند... و این مسئله حوادث جالب و غیر منتظره ای به وجود می آورد.

* آیا از سالن برای اجرای این نمایش راضی هستید؟

- بله.این نمایش اولین بار در جشنواره تئاتر فجر سی و یکم در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه رفت. از همان موقع برای صحنه قاب دار طراحی شده بود. سالن ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر به لحاظ شکل شبیه تئاتر شهر ولی از نظر ابعاد کوچکتر است. ولی نیاز اجرا را تامین می کند و ما خودمان را با شرایط جدید هماهنگ کرده ایم.

IMG_2470

 * چرا این بازیگرها را انتخاب کرده اید و از بازی  آنها راضی بوده اید ؟

- در گروه تئاتر مستقل ،این بازیگران در سال های اخیر در بیشتر کارهای که به صحنه برده ام با من همکاری کرده اند و نمایش جدید را هم براساس توانایی های آنها و شرایط اجرایی ما طراحی کرده ام. از حضور و بازی همه راضی هستم. گروه براساس همکاری شکل می گیرد و هرکس سهم خود را می پردازد. من سعی کرده ام نظر بازیگران را به تفکر گروهی و کار گروهی جلب کنم و در این راستا همه حداکثر سعی خود را می کنند.

* مشکل گیشه همیشه گریبان گیر اهالی تئاتر بوده به نظر شما برای بهبودی و گرایش بیشتر مخاطبان باید چه راه کارهایی را باید مد نظر قرار داد ؟

- بر خلاف نظر شما مشکل هنرمندان تئاتر، گیشه نیست. مشکل سوء مدیریت و تقسیم نادرست امکانات است. طبیعتا درآمد های هنری صرفا نمی تواند از طریق فروش تامین شود. بودجه ای برای تولید و گسترش تئاتر وجود داردکه باید درست هزینه شود و بعد از آن هنرمندان و مدیران دولتی همکاری کرده و برای جذب بیشتر مخاطبان تئاتر تلاش کنند آن هم نه با هدف کسب درآمد بلکه با هدف گسترش فرهنگ و هنر. برای اینکه تعداد بیشتری از مردم مخاطبان کارهای هنری باشند. تئاتر ببینند و سینما بروند . به گالری های نقاشی سر بزنند و تابلوها را خریداری کنند . ولی اکنون مراکز تئاتری ما که تحت نظارت وزارت ارشاد اداره می شوند ،برای فروش غذا و فروش کالاهای مثلا هنری ؛ مکان هایشان را اجاره می دهند ولی وظیفه ای در تبلیغات نمایش ها برای خود قائل نیستند. با ضرر صفر می خواهند سود صددرصد ببرند و تازه آن را برای هنرمندان خرج نکنند. سهمی از در آمد گیشه نمایش ها دارند ولی به همان اندازه در جذب مخاطب تلاش نمی کنند.

IMG_2530* در سال های جدید با حضور سوپراستارهای سینما به حوزه تئاتر تا حدودی مشکل گیشه برطرف شده است نظر شما درباره حضور این بازیگرها در تئاتر چیست ؟

- حضور بازیگران سینما الزاما رونقی به فروش نمی دهد. حضور بازیگران خوب سینما در یک کار خوب تئاتری می تواند تاثیر بیشتری در جذب مخاطب داشته باشد.

* آیا در سال جدید قرارداد تیپ تغییر کرده است ؟ درباره این قرارداد و مشکلات آن توضیح دهید

- از زمان تصدی آقای مرادخانی معاونت هنری و مدیرکلی آقای طاهری به این طرف ، پرونده قرارداد تیپ و نوآوری های آن در کشوهای مرکز هنرهای نمایشی خاک می خورد و سیاست "بودجه نداریم" ، " پول نمی رسد" ، و " جوابگوی گروه ها نیستیم "  و در حد اندک می توانیم حمایت کنیم به طور کاملا سیستماتیک و حساب شده اعمال می شود و همه مدیران فعلی ، درس خود را بلدند که چگونه قرارداد تیپ را به تاریخ بسپارند و درباره آن طوری صحبت کنند که گویا متعلق به عصر حجر است. ولی آنچه که به ما اجرا کنند گان مربوط می شود ، قرارداد تیپ دارای اعتبار و ارزش کافی است به طوری که بهترین و درست ترین معیار ما برای ارزیابی دستمزدهایمان است.

* مهم ترین مشکل هنرمندان به ویژه هنرمندان تئاتر بحث بیمه است، نظر شما درباره برطرف کردن این مشکل چیست ؟

- اول باید کار در عرصه نمایش ، شغل محسوب شود و سپس به طور خودکار بیمه اجتماعی ، ضامن دوم آن شغل و سابقه کار و بازنشستگی خواهد بود. بیمه همراه با درمان ، تامین کننده آینده امن آدم هاست . همه نیاز به امنیت و تامین اجتماعی دارند برای روزهایی که نتوانند کارکنند. صندوق حمایت از هنرمندان  و نویسندگان و روزنامه نگاران بخشی از هزینه های بیمه را به عنوان کارفرمای هنری می پردازد و با تایید صنوف معتبر هنری ، اسم فرد و خانواده اش در فهرست اشخاص شایان برخورداری از بیمه اجتماعی قرار می گیرد. ولی بخشی از این مبلغ را باید خود هنرمندان بپدازند . بدون اینکه صندوق یا وزارت ارشاد وظیفه یا الزامی در تامین شغل و درآمد آنها داشته باشد. معمولا باید درآمدی وجود داشته باشد تا بخشی از آن برای پرداخت حق بیمه کسر شود. ولی در شرایط فعلی اگر توانایی پرداخت نداشته باشیم و یا اگر صندوق هنرمندان از پرداخت سرباز زند یا مثل آنچه اخیرا پیش آمد مدتی طولانی با بدهی سنگین مواجه شود ؛ شرایط بیمه ای هنرمندان ذینفع متزلزل خواهد شد.

IMG_2377

* برای برخی از مشکلات هنرمندان سرطانی چه راه کاری پیشنهاد می کنید ؟

- پیشنهاد می کنم با همکاری تامین اجتماعی ، وزارت ارشاد ، شهرداری ، رادیو وتلویزیون و دیگر کارفرماهای هنری ، سالهای فعالیت هنرمندان با بیماریهای خاص  در نظر گرفته شده و با ایجاد بیمه ای خاص ، امکان دریافت مستمری ویژه ای برای آنها فراهم شود تا نگرانی نداشته باشند و رفع نگرانی به بهبود آنها کمک خواهد کرد.

* امسال توسط وزیر فرهنگ و هنر به عنوان سال تئاتر نام گذاری شده است نظرتون درباره این نام گذاری چیست ؟  

- خوشحالم که این اتفاق افتاده. زیرا معنای آن کانالیزه کردن امکانات در جهت گسترش و حفظ هنر تئاتر می باشد. اگر هیچ اتفاقی هم صورت نگیرد و فقط در حد حرف بماند ، حداقل صرفه آن این است که به بهانه گفتگوی جناب وزیر، واژه "تئاتر" به کرات از زبان مدیران دولتی وغیردولتی شنیده خواهد شد.

گفت و گو: مهدی خادمی
کد خبر: 255109

وب گردی

وب گردی