تهران-ایسکانیوز: ششمین نشست تعاملی و هم اندیشی دیوان عدالت اداری با دستگاه های اجرایی صبح امروز با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمدجعفر منتظری رئیس دیوان عدالت اداری، الهام امین زاده معاون حقوقی رئیس جمهور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، حجت الاسلام منتظری ضمن ابراز امیدواری از ارزشمند بودن دستاورد نشست تعاملی امروز اظهار داشت: ما امروز باید بدانیم که پاسدار خون شهیدانی هستیم که این نظام بر این پایه نهاده شده است. اگر من و امثال من به گونه ای رفتار کنیم که با آرمان های امام و شهدا در تضاد باشد فردا باید پاسخگو باشیم.

وی ادامه داد: در یک بررسی اجمالی بایستی چگونگی اجرا کردن اهداف را در این نشست بررسی کنیم و هر جا بنده سخنی از دولت بیان می کنم به معنای قوه مجریه نیست بلکه به معنای اعم آن یعنی حاکمیت (قوه قضاییه، قوه مجریه و در برخی موارد قوه مقننه) است.

رئیس دیوان عدالت اداری با بیان اینکه نظام اداری ما اعم از قوای سه گانه خدمات قابل توجه و قابل تقدیری دارند گفت: چرخ های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، بهداشت و درمان در کشور می چرخد و کمال بی انصافی است اگر کسی خدمات نظام را نادیده بگیرد.

کاری به دولت ها که با هر گرایش خاصی سیاسی روی کار می آیند ندارم اما آنچه که مهم است مجموعه نظام است و اگر گاهی هم نقد می شود از عملکرد ما مسئولین است.

وی در ادامه با اشاره به مصوبه سال 90 مجلس مبنی بر قانون  ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد افزود: این قانون سه سال قدرت اجرایی داشت و امسال هم بار دیگر تمدید شد و تا سال 96 معتبر است. این قانون 35 ماده دارد و قانون بسیار جامع و ارزشمندی است. البته خروجی مجموعه نقد متفکر نظام (مجلس و مجمع تشخیص مصلحت) است برای ارتقاء سلامت اداری این قانون را تصویب کرده است. اما سوال اینجاست این قانون پر محتوا چه میزان در مقام اجرا موفق بوده است. آیا نظام اداری ما با نظام جمهوری اسلامی ما منطبق بوده و قابل قبول است؟

حجت الاسلام منتظری در ادامه با بیان اینکه سالانه 120 هزار شکایت و دادخواست از دستگاه های اجرایی به دیوان ارائه می شود گفت: برخی دستگاه ها بیشتر از 100 دادخواست دارند و این ارقام ما بین دستگاه ها متفاوت است. شکایات هم یا از اقداماتی است که دستگاه ها انجام دادند و یا از وظایفی است که مسئولین باید انجام می دادند و یا از آیین نامه هایی است که دستگاه های اجرایی برای اجرای امور صادر و ابلاغ می کنند این به معنای این نیست که اشراف کامل به همه اجراییات وجود داشته باشد.

وی افزود: بنده خود را و زیر مجموعه خود را نمی خواهم تزکیه کنم اما می توان شاخصی قرار داد تا بر اساس آن بدانیم در نظام اداری ما چه میزان دستورات اجرایی می شود.

رئیس دیوان عدالت اداری حجم بالای شکایت دستگاه ها را دارای سه اثر سوء دانست و در این باره گفت: این حجم بالای دعوای چهره دستگاه اجرایی را چهره مغایر قانون و قانون گریز نشان می دهد. بخشی از قوه قضاییه یعنی دیوان عدالت اداری را گرفتار می کند.

شهروندان هم باید مدتها پشت در دیوان پرسه بزنند که آیا به حق خود می رسند یا خیر؟ که باید تلاش کنیم و این آثار سوء را کاهش دهیم.

وی با اشاره به اقدامات سال گذشته دیوان عدالت مبنی بر پیشگیری از افزایش دعاوی به دیوان گفت: بنده که از سال 88 وارد دیوان شدم شاهد افزایش شکایت ها بوده سال گذشته در نیم سال دوم اقدامات پیشگیرانه ادامه یافت و ما 14 درصد کاهش دعاوی داشتیم که قابل قبول بود اما از اسفند ماه ماجرایی رخ داد که خوشحالی ما را کاهش داد و در پایان اسفند 93، 14 درصد کاهش را به 4 درصد تبدیل کرد.

حجت الاسلام منتظری با بیان اینکه تعامل و تبادل اطلاعات ما بین دستگاه های اجرایی به نفع خود دستگاه ها است گفت: گاهی دستگاهها به دیوان احضار می شوند و می گویند می دانیم رأی دیوان قانونی است و به حق اما ما تقاضای تجدیدنظر داریم. چرا باید اینگونه شود اینها برای ما هزینه دارد. ما از معاونت حقوقی رئیس جمهور خواهش می کنیم تدبیری بیاندیشند.

رئیس دیوان عدالت اداری افزود: شوراها گاهی مصوبه هایی دارند و از مردم پول می گیرند که مشخص نیست وجه شرعی دارد یا خیر و آیا قانون به آنها اجازه این کار را داده است یا خیر؟

وقتی از شوراها و شهرداری ها می پرسیم علت را بگویید می گویند منابع درآمدی نداریم و باید شهر را اداره کنیم. نمی شود که به هر طریقی از مردم پول گرفت. پول های زیادی با این مصوبه از مردم گرفته می شود من این گزارش را به وزیر کشور هم ارائه کرده ام.

وی ادامه داد: مصوبات زیادی در دولت است اما کار دولت هم زیاد و دشوار است. البته نیروهای توانمند کم نداریم.

وی در ادامه به ارائه آمار دعاوی و دادخواست ها در سال 92 و 93 اشاره کرد و در این باره گفت: در سال 92، 115 هزار و 105 فقره پرونده دادخواست در دیوان داشته ایم که از این میان 98 هزار و 300 فقره آن محتومه شده است.

در سال 93 هم به غیر از اسفند ماه کاهش ورودی داشته ایم که در مجموع 110 هزار و 606 فقره پرونده وارد دیوان شده و 111 هزار و 382 فقره محتومه شده است.

وی افزود: در تعطیلات نوروزی ما به قاضی ها دستور دادیم تا پرونده ها را به خانه برده و به آنها رسیدگی کند که در این میان 5 هزار پرونده در تعطیلات نوروزی رسیدگی و محتومه شده است. تلاش می کنیم تا امسال هم کم کاری نداشته باشیم.

حجت الاسلام منتظری گفت: دعوت از معاونین امور شعب و معاونین دستگاه های اجرایی برای کاهش شکایت ها به دیوان بوده و از شما انتظار داریم برگزاری جلسات تعاملی در طول سال را که به دعوت دیوان انجام می شود در اولویت ها قرار دهیم. بخش های حقوقی را متقن کنید. ما وظیفه داریم به موجب قانون از تضییع شدن حقوق بیت المال پیشگیری کنیم.ما آمادگی داریم در جهت تطبیق مصوبات و آیین نامه ها با قانون در راستای ارتقای سطح کیفیت به دستگاه های اجرایی کمک کنیم.

رئیس دیوان عدالت اداری در ادامه به 4 دستگاهی که رتبه اول تا چهارم را در تعامل خوب با دیوان داشته اند برشمرد و گفت: سازمان تأمین اجتماعی رتبه اول را در تعامل خوب با دیوان عدالت داشته که بالاترین آمار را در بر گرفته است.

شکایت های این سازمان کاهش 20 درصدی داشته است. وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی هم با کاهش 8/13 درصدی در سال 92 روبرو بوده است.

سازمان آموزش و پرورش هم سازمان دیگری است که کاهش ورودی داشته و در رتبه سوم قرار دارد.

وزارت بهداشت و درمان هم با کاهش 3/13 درصدی چهارمین رتبه را در تعامل خوب با دیوان داشته است.

رئیس دیوان عدالت اداری با اشاره به مصوبه مرخصی زایمان برای بانوان گفت: با توجه به اینکه شکایت هایی در این زمینه پیرامون افزایش ماههای مرخصی و نبود اعتبار مناسب برای تخصیص آن بوده است ما از دولت می خواهیم که تصمیم گیری نهایی را در این زمینه انجام دهد. گاهی اوقات دولت یا مصوبه ای را انجام می دهد یا کمتر از آنچه که در قانون است پرداخت می کند. البته سازمان مدیریت و برنامه ریزی بخشنامه مناسبی را ابلاغ کرده است که مفاد آن این است که بخشنامه های دولت در صورتی اعتبار دارد که معاونت سازمان مدیریت و برنامه ریزی با آن موافقت داشته باشد.

حجت الاسلام منتظری با بیان اینکه هیچ بخشی از دستگاه قضا به اندازه دیوان عدالت آمار سنگینی ندارد خاطر نشان کرد: ارجاعات دیوان عدالت روزانه 250 تا 300 و ارجاعات دیگر دستگاه های قضایی زیر 150 است. امیدواریم با تمهیداتی که در این نشست و تعاملاتی که در آینده خواهیم داشت میزان مراجعات و دعاوی به دیوان را کاهش دهیم.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری در جمع خبرنگاران گفت:مصوباتی در شهرداری ها و شورای شهر ابلاغ می شود که در چارچوب قانون و مصوباتی قانونی نیست.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد منتظری در حاشیه نشست تعاملی دیوان عدالت اداری با مدیران حقوقی دستگاه های اجرایی در جمع خبرنگاران درباره این نشست گفت: دیوان عدالت اداری در ابتدای هر سال برای ترسیم راهبردها و تعامل با دستگاه های اجرایی نشستی را ترتیب می دهد به ویژه در سال جاری که به نام همدلی و همزبانی نام گذاری شده است انتظار این است که تعامل و همکاری ها بیشتر از گذشته باشد.

وی ادامه داد: ما نسبت به سال های گذشته کاهش دعاوی و افزایش رسیدگی داشته ایم و از طرفی هم مدت رسیدگی ها از دو سال به یک سال کاهش یافته است.

امسال هم این سیاست ها در دستگاه اجرایی باید ادامه یابد البته دستگاه هایی که مردم با آنها سر و کار بیشتری دارند بیشترین دعاوی را به دیوان دارند.

رئیس دیوان عدالت اداری افزود: متأسفانه افرادی که سوء استفاده می کنند در وزارتخانه ها برای رسیدن به اهداف خود از هر وسیله ای همچون قانون استفاده می کنند و در پشت پرده اقدامات حقوقی انجام می دهند. ما با هر جریانی که باعث تحقق نیت سوء آنها می شود برخورد می کنیم.

وی با اشاره به موضوع زمین خواری در تهران گفت: بیشتر این زمین ها در حاشیه تهران، بزرگراه شهید همت، ارتفاعات تهران بوده که با رسیدگی به آن چند میلیارد به پول بیت المال بر می گرداند.

وی همچنین درباره تخلفات شورای شهر و شهرداری ها گفت: مصوباتی در شهرداری ها و شورای شهر ابلاغ می شود و در سراسر کشور هم شاهد آن هستیم که این مصوبات در چارچوب قانون نیست و آنها برای تأمین درآمدهای خود وجوهی را از مردم دریافت می کنند برای مثال عوارضی که از مردم اخذ می شود گاهی قانونی نیست. دیوان برای برگرداندن حق مردم ورود پیدا می کند و آنها پس از ابطال مصوبه باید پول ها را به مردم برگردانند.
کد خبر: 255115

وب گردی

وب گردی