تهران-ایسکانیوز: طبق تاکیدات مقام معظم رهبری در مورد تجاری سازی علوم و تولید ناخالص ملی از این راه، دانشگاه آزاد قدم‌هایی در پیشبرد این هدف برداشته است.

دکتر ابراهیم  واشقانی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این مطلب به ایسکانیوز گفت: طبق تأکیدات حضرت آقا مبنی براین‌که شتاب تولید مقالات علمی در کشور به همین صورت حفظ شود، باید در کنار این موضوع نتایج این مقالات تبدیل به ثروت و برای حل مشکلات در اختیار کشور قرار داده شود. تاکید مقام معظم رهبری این است که دانشگاه باید هرچه زودتر وابستگی‌اش را به شهریه دانشجویان کم کند.

وی افزود: مقام معظم رهبری همچنین تأکیداتی از جمله اینکه باید سه درصد از تولید ناخالص داخلی صرف پژوهش شود داشتند و ما سعی خواهیم کرد به عدد موردنظر مقام معظم رهبری برسیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در برنامه چهارم و پنجم توسعه هم این مورد آمده و تاکید شده بود اما هیچ وقت اجرایی نشد و حتی سال گذشته به نیم درصد به جای سه درصد رسید.

واشقانی تصریح کرد: مقام معظم رهبری ترسیم فرمودند که طی افق سال 1404 این میزان باید سه درصد باشد و مسئولان هم به لحاظ گفتاری معتقدند که این مهم باید اجرایی شود اما اجرای آن مستلزم یکسری برنامه ریزی و فرهنگ سازی و است همچنین نیاز به زیرساخت های خاص خود دارد.

وی در مورد عزم و اراده دانشگاه آزاد در رسیدن به این هدف گفت: تلاش دانشگاه آزاد بر این است و من معتقدم که دانشگاه آزاد با توجه به این که یک نهاد خصوصی و تاکنون درآمدش وابسته به شهریه است و همچنین جای بخش بزرگی از امکاناتش خالی مانده و نمی‌تواند از تمام ظرفیتی که ایجاد کرده استفاده کند اما با این حال می‌تواند در این امر موفق باشد.

واشقانی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر دانشگاه آزاد به سمت گسترش تسهیلات تکمیلی پیش می‌رود که می‌تواند زمینه‌ساز پژوهش‌هایی باشد که کاربردی شود و تولید ثروت کند،افقی را که ریاست دانشگاه آزاد پیش بینی کردند این است که در سال 96 چهل درصد از اعتبارات مورد نظر دانشگاه از منابع غیر شهریه‌ای از جمله تاکید بر شرکت‌های دانش بنیان تامین شود، من فکر می‌کنم دانشگاه آزاد می‌تواند در این مسیر گام بردارد و منویات مقام معظم رهبری را تا حدی اجرایی کند.
کد خبر: 255393

وب گردی

وب گردی