تهران-ایسکانیوز: سرپرست هیأت کاوش درمحوطه قره تپه سگز آباد از شروع اجرای طرح کاوش در قره‌ تپه سگزآباد قزوین با دو هدف پژوهشی و آموزشی به ویژه شناسایی دقیق دوره مادها و هخامنشیان خبرداد.


مصطفی ده پهلوان با اعلام این خبرگفت: قره تپه سگزآباد محوطه بسیار مهم و ارزشمندی است که پس از زلزله سال ‍۱۳۴۱ بوئین زهرا مورد چپاول مردم محلی قرار گرفت و آسیب‌های فراوانی بر آن وارد شد.
به گفته او، با آغاز دور جدیدی از کاوش‌های گروه باستان شناسی دانشگاه تهران از سال 1393 تاکنون تصمیم گرفته شد تا با بهره‌گیری از یافته‌های به دست آمده از کاوش‌های گذشته و انجام کاوش در لایه‌های متاخر محوطه قره تپه سگزآباد به تدریج وارد بررسی باستان شناختی گستره زمانی مورد نظر شد.
این باستان شناس گفت: این کاوش به طور کلی دو هدف پژوهشی و آموزشی را در دستور کارخواهد داشت که اهداف پژوهشی آن شامل شناسایی دقیق و مستند دوره تاریخی لایه فوقانی سگزآباد(آهن )همزمان با دوره ماد و هخامنشی و تشخیص کاربری(حکومتی یا مذهبی یا سکونتی) و نوع جامعه ای که در لایه‌های فوقانی سگزآباد استقرار داشته اند می‌شود.


56356639842960034722
او گفت: همچنین شناسایی تعاملات منطقه ای و فرا منطقه‌ای اقتصادی و فرهنگی سگزآباد در هزاره نخست قبل از میلاد دلیل متروک شدن محوطه سگزآباد و بازنگری مجدد در یافته‌های دوران تاریخی سگزآباد در کاوش‌های زنده یاد دکترعزت الله نگهبان و دکتر صادق ملک شهمیرزادی در کنار طرح کاوش سگزآباد از دیگر اهداف پژوهشی این طرح است .
ده پهلوان تاکید کرد: بازنگری مجدد یافته‌های بررسی میدانی دشت قزوین که توسط دکتر نگهبان و هیات همراه در سال 1349 انجام شده، در کنار طرح جدید کاوش سگزآباد از دیگر اهداف پژوهشی این کاوش خواهد بود.
او آموزش شیوه‌های درست و روزآمد کاوش (مراحل پیش از کاوش، کاوش و پس از کاوش) به دانشجویان باستان شناسی دانشگاه تهران را هدف آموزشی این کاوش اعلام کرد.
او در مورد ضرورت و اهمیت اجرای برنامه گفت: با توجه به اینکه در سال‌های گذشته تمرکز کاوش های باستان شناختی بر دوره‌های مفرغ و آهن درمحوطه سگزآباد بوده آگاهی درستی از ویژگی‌های فرهنگی و تاریخی لایه‌های سطحی‌تر وجود ندارد.


download
به گفته این باستان شناس از آنجایی که بخش‌های شمالی مرکز فلات ایران در دوره تاریخی ابهامات زیادی را در خود دارد، چندان دور از ذهن نیست که با تمرکز بر لایه‌های تاریخی محوطه سگزآباد، بازنگری مجدد در یافته‌های دوران تاریخی (آهن 2 و 3) سگزآباد در کاوش‌های زنده یاد دکتر نگهبان و دکترصادق ملک شهمیرزادی، بازنگری مجدد یافته‌های بررسی میدانی دشت قزوین توسط دکتر نگهبان در سال 1349همراه با یافته های پروژه کاوش سگزآباد در فصل گذشته(1393) و سال جاری (1394) بتوان گام مهمی در شناسایی شرایط اقتصادی و فرهنگی این محوطه و مناطق پیرامونی و به عبارتی دشت قزوین برداشت.
سرپرست هیأت کاوش درمحوطه قره تپه سگز آباد گفت: دکترعزت الله نگهبان بنیانگذار باستان شناسی علمی و ایرانی سال 1349 در قالب هیأتی مرکب از استادان باستان شناسی ،زمین شناسی، جانورشناسی و ... به بررسی سطحی دشت قزوین و کاوش در 3 محوطه مهم زاغه، قره تپه و قبرستان پرداخت.
به گفته سرپرست هیأت کاوش در قره تپه سگز آباد، در حال حاضر نزدیک به 44 سال است که به طورغیرمستمر کاوش‌های آموزشی و پژوهشی گروه باستان شناسی در این3 محوطه متمرکز شده و دستاوردهای علمی فراوانی به همراه داشته که یکی از این سه محوطه مهم قره تپه سگزآباد است.
عملیات کاوش تپه سگز آباد که مجوز آن از طرف رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است تا دهم خرداد سالجاری ادامه دارد.


کد خبر: 255437

وب گردی

وب گردی