تهران - ایسکانیوز: نگارخانه تازه تاسیس مریم در بوستان حضرت مریم روز جمعه میزبان جمعی از هنرمندان تصویرگر، برای افتتاح نمایشگاه مروری بر آثار پژمان رحیمی‌زاده، نامزد جایزه هانس کریستین اندرسن ۲۰۱۶ بود.

222
به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، نمایشگاه مروری بر آثار تصویرسازی کتاب‌های کودکِ پژمان رحیمی‌زاده هنرمند بین‌المللی تصویرسازی کشورمان، عصر روز جمعه ۴ اردیبهشت در نگارخانه مریم افتتاح شد. در این مراسم که با حضور بیش از صد علاقه‌مند به هنر تصویرسازی از ساعت ۱۶ تا ۲۰ برگزار شد، استادان تصویرگری کشورمان از جمله بنی اسدیان، حدادی، طباطبایی و صامتی و همچنین شهره یوسفی داور ایرانی جایزه بین‌المللی هانس کریستین اندرسن حضور داشتند.
پژمان رحیمی‌زاده در حاشیه این نمایشگاه گفت: این آثار، بخشی از تصویرسازی‌های من برای کتاب‌های کودک و نوجوان در ۱۰ سال گذشته است که عموماً از کتاب‌هایی انتخاب شده‌اند که قرار است برای جایزه هانس کریستین اندرسن سال ۲۰۱۶ ارسال بشوند.
وی در مورد این جایزه تاکید کرد: جایزه هانس کریستین اندرسن، به نوعی یک نوبل ادبی کوچک است که در دو شاخه نویسندگی و تصویرگری کتاب کودک انجام می‌شود. شیوه انتخاب و جوایزش هم به این شکل است که به آثار یک دوره فعالیت هنرمندان توجه می‌شود و بنده هم آثار ۱۰ سال گذشته خودم را برای این مسابقه فرستاده‌ام.
این هنرمند تصویرگر در رابطه با فضای نگارخانه تازه تاسیس مریم نیز گفت: مدیر نگارخانه لاله، آقای صعلبی به من پیشنهاد کردند حالا که کمتر از یک ماه به آغاز داوری جایزه باقی مانده، نمایشگاهی از منتخب آثار ارسالی به این جایزه برگزار کنیم که مردم و دانشجویان و علاقه‌مندان هم بتوانند کار‌ها را ببینند. من هم این پیشنهاد را پذیرفتم و خوشحالم که نخستین نمایشگاهم به این صورت، در نگارخانه مریم برگزار می‌شود.

333
رحیمی‌زاده با تشکر از سازمان فرهنگی هنری برای بازسازی نگارخانه مریم گفت: خوشبختانه فضای این نگارخانه پس از بازسازی بسیار خوب شده و از امکانات به روزی هم برخوردار است و فضای زیبای بوستان مریم هم به این مسئله کمک زیادی کرده است.
استفاده از اسطوره‌ها و آثار کهن در آثار رحیمی‌زاده
شهره یوسفی داور جشنواره جهانی هانس کریستین اندرسن نیز از میهمانان این مراسم بود. یوسفی در حاشیه بازدید از آثار نمایشگاه رحیمی زاد گفت: من ۳۵ سال است که در حوزه کتاب‌های کودک فعالیت می‌کنم و چندسالی است که تمرکزم را روی موضوع صلح گذاشته‌ام. به انتخاب دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان IBBY، به همراه ۸ داور از کشورهای مختلف برای داوری جایزه هانس کریستین اندرسن ۲۰۱۶ انتخاب شدم.

32092_945
یوسفی افزود: داوری این جایزه از یک ماه دیگر آغاز می‌شود و قرار است تا ژانویه ۲۰۱۶ (دی ۱۳۹۴) در سوییس نتایج اعلام شود و برگزیدگان این دوره هم در مراسمی که فروردین سال ۱۳۹۵ در نیوزلند برگزار خواهد شد، جوایز خود را دریافت خواهند کرد. با توجه به استفاده از سبک‌های متنوع و همچنین استفاده از اسطوره‌ها و آثار کهن، فکر می‌کنم آقای رحیمی‌زاده بتوانند برای نخستین بار در ایران، این جایزه را به دست بیاورند.
پژمان رحیمی‌زاده متولد ۱۳۴۹ و کار‌شناس ارشد ارتباط تصویری است. وی از چهره‌های تاثیرگذار در هنر تصویرگری ایران است که در دو دهه گذشته، ضمن تدریس و تربیت صد‌ها هنرمند، تصویرسازی بیش از ۶۰ کتاب کودک و بزرگسال و بیش از هزار اثر را هم در کارنامه خود دارد.

111
رحیمی‌زاده همچنین طراح جلد مجلات مختلفی از جمله کتاب ماه، شهرزاد و جامعه سالم است. وی در کارنامه خود، حضور در هیات انتخاب و داوری مسابقات و جشنواره‌های مختلفی از جمله جشنواره هنرهای تجسمی فجر، جشنواره کاریکاتور کودک و نوجوان، دوسالانه تصویرگری تهران، تصویرگری جوایز شورای کتاب کودک و انتخاب ناشر نمونه سال را دارد. رحیمی‌زاده همچنین در ۱۰ سال گذشته موفق به کسب ده‌ها جایزه از جشنواره‌های معتبر داخلی و بین‌المللی از جمله دوسالانه گرافیک کشور، جشنواره مطبوعات، جشنواره قرآن، جشنواره مطبوعات کودک، جشنواره کتاب سال دفاع مقدس، جشنواره پایداری، جشنواره کتاب اسلام، دوسالانه ادبی گام یوسف، نمایشگاه تصویرگری مونیخ آلمان شده است و نامزد جایزه هانس کریستین اندرسن سال ۲۰۱۶ است.
پژمان رحیمی‌زاده تاکنون بیش از ۶۰ نمایشگاه گروهی و شخصی در ده‌ها کشور برگزار کرده است و این نمایشگاه، اولین نمایشگاه مرور آثار او است که تا ۲۴ اردیبهشت، از ساعت ۱۰ تا ۱۹ در نگارخانه مریم؛ خیابان کریمخان، بوستان حضرت مریم (س) پذیرای علاقه‌مندان است.
کد خبر: 255441

وب گردی

وب گردی