تهران - ایسکانیوز: شهناز شهبازي بازيگر سينما و تئاتر ایران که قریب بر بيست سال است در عرصه هنر فعاليت دارد در گفتگویی از ناملايمات اين حرفه بازیگری گلايه کرد. این بازیگر به انتخاب بازيگران پاساژي و بازيگراني كه پشتوانه مالي دارند به عنوان يك معضل مي نگرد و از کم کاری خود به دلیل حسادت ها و رفتارهای غیر حرفه ای اظهار نارضایتی کرد.


شهبازي که سال 74 وارد کلاسهای بازیگری آقای امین تارخ شد و سال 75 اولین کار حرفه ای خود را با بازی در دو قسمت از سریال خانه سبز شروع کرد. او با کارگردان هاي زيادي از جمله کیانوش عیاری،ابوالحسن داوودی،فریدون حسن پور،سیروس مقدم،سعید سلطانی،بیژن بیرنگ و مرحوم مسعود رسام و... کار کرده و معتقد است كه کارنامه کاری خوبی داشته اما هشت سال پيش و بعد از ازدواج با همسرش شاهين باباپور پيشنهادات به او كم شده است. او قصه كم كار شدنش را اينگونه تعريف کرد و به ایسکانیوز گفت: خیلی از دوستان کم لطف، چون همسرم کارگردان است به من پیشنهاد کار نمی دادند و فکر می کردند من فقط در کارهای همسرم بازی می کنم؛ در حالی که من قبل از ازدواجم هم بازیگر بودم.
شهبازي که چندي پيش ایفای نقش قابل توجهی را در بخش دوم سريال ستایش روي آنتن داشت،  تاكيد دارد كه كسي به انتقادات و پيشنهادات اهميتي نمي دهد و گوش شنوايي نيست.


photo_2015-04-23_21-00-59
او به انتخاب بازيگران پاساژي و بازيگراني كه پشتوانه مالي دارند به عنوان يك معضل مي نگرد و آن را نوعي بي عدالتي در هنر مي داند.
شهبازی  با بیان خاطره ای تلخ  گفت: یکی از دوستان که هم اکنون کارگردانی شده اند و در تلویزیون فعالیت بالایی دارند،روزی که هنوز دستیار بودند بنده رو برای همکاری با آقای سیروس مقدم دعوت کردند، جناب آقای مقدم بنده رو برای این نقش پسندیدند و من انتخاب شدم؛این درحالی بود که دستیار ایشون با بنده تماس گرفتند برای قیمت قرار داد که البته اینکار جزء وظایف ایشون نبود، وقتی من مبلغ دستمزدم را بیان کردم ایشون با کمال وقاحت جوری با بنده صحبت کردند که انگار می خواستند خودشون این مبلغ رو بپردازند و شروع کردن به تحقیر کردن بنده و بارها بیان کردند که الان کسی تو رو نمیشناسه تودیگه الان فراموش شدی و هر چی دوست داشتند به من گفتند.


وی ادامه داد: من فقط واگذارشان کردم به خدا! چون واقعا باعث ناراحتی و دلخوری من شدند.در حالیکه بنده در سال76با سریال روزهای زندگی با آقای سیروس مقدم کارکرده بودم و ایشون شناخت کافی را از بنده داشتن ولی متاسفانه به حرف دستیارشون اکتفا کرده و بنده رو رد کردند. بسیار جای تاسف دارد که هم اکنون بسياري از کارگردان ها در انتخاب بازیگرها منفعل شده اند و میدان دست دستیارهای کارگردان است و کاملا حکومت می کنند و بصورت سلیقه ای افراد را انتخاب یا حذف می کنند.
Shahnaz-Shahbazi_8-1
بازیگر سریال خانوادگی خانه سبز در عين حال تاكيد كرد: به هر قیمتی حاضر نيستم کار کنم. حالا هرکس خواست علیه من و ديگراني كه كم كار شده اند بیانیه صادر کند. من بواسطه چشم و ابرو یا پول و پارتی وارد این حرفه نشدم..من واقعا مثل خیلی از عزیزان سختی کشیدم تا به همینجا هم رسیدم. هرچند از موقعیت فعلی راضی نیستم.افسوس که عاشق بازیگری هستم.
وي افزود: بارها شده كه برای کار در سریال پذيرفته شدم اما بعد مطرح شده که شبکه تاكيد دارد كه باید چهره باشند،این صحبت ها یعنی اینکه تو وجود نداری؟ قطعا به آنهايي كه چهره هستند فرصتي داده شده تا تبدیل به چهره شوند پس چرا این فرصت را به ما نمي دهند؟
شهبازي علي رغم اينكه همسرش كارگرداني فعال است تاكنون تجربه كارگرداني نداشته اما به اين حرفه علاقمند است و گفته است:قطعا اگر روزي تصميم به كارگرداني بگيرم از راهنمايي هاي شاهين باباپور همسرم استفاده خواهم کرد.
شهنازشهبازی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به برخی شایعات افزود: همکاری من درکارهای همسرم یک امر کاملا عادی است و دور از باور نیست،چرا که زوج های هنری فراوانی در این عرصه باهم همکاری دارند و در عین حال به صورت مجزا نیز فعالیت میکننداما متاسفانه از این میان تنها همکاری من با همسرم مزید بر علت کم کاری بنده شده است،البته در جامعه هنری امروز بازیگری تنها استعداد و توانایی نیست،گاهی شانس بسیار تاثیرگذار تر از همه چیز است،شاید این اتفاقات تنها دلیل بدشناسی من باشد!
اين بازيگر سينما و تاتر فعاليت هنري داخل ايران با آنچه خارج از كشور انجام مي شود را از نظر تکنولوژی و فناوری قابل مقایسه نمي داند. هرچند بر اين نكته اذعان دارد كه صنعت فیلمسازی و سینمای ايران با تمام این کمبودها توانسته در عرصه بین المللی آثار فاخر و مطرحی بسازد که عزت و سربلندی ایران و ایرانی را به جهان نشان داده است.
او با اشاره به خصوصيات يك هنرمند، مردمداري و اخلاق گرایی را مهمترين ويژگي دانست و گفت : بازيگر بايد نسبت به اين حرفه عشق داشته باشه كه در غيراينصورت دوام نمی اورد و نباید این نکته را فراموش کنیم كه انرژي و حمايت مردم به هنرمند معنا مي دهد.
او در تشريح برتري سينما، تلويزيون و تئاتر بر يكديگر اين سه را مكمل يكديگر دانست و گفت: قطعا تجربه نقش های متفاوت برای یک بازیگر بسیار جذابتر از کلیشه شدن در یک نقش است.من معتقدم هر نقشی که توسط بازیگری ایفا می شود درصدی از ایفای نقش از جسم و روح خود بازیگر را نشآت می دهد و باقی آن با تکنیک و شخصیت پردازی اجرا می شود،من به شخصه دوست دارم نقش های متفاوتی رو تجربه کنم ولی در نهایت اگر احساس کنم نقشی که به بنده پیشنهاد شده است خیلی از شخصیت واقعی من دور می باشد و هیچ ارتباط حسی و روحی با آن برقرار نمی کنم یا به زبان ساده آن را نمیفهمم از قبول کردن یا بازی کردن در آن نقش خودداری میکنم.
شهبازي به مديريت  علی جنتي وزير فرهنگ و ارشاداسلامی نيز اشاره كرد و گفت: تا زمانی که دیگران برای وزارت ارشاد  تصمیم می گیرند کاری برای حل مشکلات هنر و هنرمند صورت نمی گیرد.مثل برخوردهای سلیقه ای در باب اکران فیلم ها،بی شک آقای جنتی افکار و ایده های بسیار خوبی برای اين كار دارند.
وي با ابراز اميدواري از اینکه روزی برسد که هیچ هنرمندی مخصوصا پیشکسوتان از بیکاری و معضل مالی در عذاب نباشند، افزود: جامعه هنری فقط همین سوپراستارها و چهره ها و دانه درشت ها نیستند،عزیزان دیگری هم هستند که  کار میکنند ولی با مشکلات فراوانی از این حرفه دارند دست وپنجه نرم میکنند ازجمله  بیکاری،مشکلات مالی، بیمه،مسکن و... و این مشکلی است که باید مسئولان به آن توجه کنند.

کد خبر: 255633

وب گردی

وب گردی