تهران- ایسکانیوز:  حجت الاسلام طه هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی طرح های ماندگار فرهنگی را مهمترین اتفاقی دانست که برنامه ریزی شده و به عنوان یک مولفه برای توسعه دانشگاه محسوب می شود و براین نکته تأکید کرد که این اتفاق در دوره مدیریت جدید دانشگاه اتفاق افتاده است.

طه هاشمی در نشست خبری که صبح امروز با حضور اصحاب رسانه در محل سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، با اشاره به تغییر نگاه در رویه حوزه فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در مقاطع مختلف ما به دنبال یک تغییر نگاه و تغییر در محتوا و ایجاد روش هایی برای پاسخگویی به نیاز مخاطبین بوده ایم.

وی ادامه داد: تحولی بر اساس برنامه های راهبردی که در دانشگاه آزاد ابلاغ شد محسوس بوده است اما این فرآیند در مدت زمان طولانی محقق خواهد شد. در گذشته جایگاه حوزه فرهنگی و اجتماعی متناسب و همسطح با حوزه های آموزشی و پژوهشی نبود ولی امروز این عزم جدی در دانشگاه آزاد اسلامی به وجود آمده است که این امر تحقق یابد.

طه هاشمی در ادامه این نشست خبری با اشاره به مغفول ماندن طرح های ماندگار فرهنگی گفت: طرح های ماندگار فرهنگی مهمترین اتفاقی بود که آن را برنامه ریزی کردیم و این در حالی است که این موضوع به عنوان یک مولفه برای توسعه واحد ها محسوب می شود که در دوره مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی اتفاق افتاده است.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد در ادامه افزود: ابلاغ سند فرهنگی که در اجلاس 69، رئوس آن را تبیین، آماده و مصوب کردیم، ابلاغ شد و در شورای راهبردی فرهنگی واحدها بررسی و تکمیل خواهد شد.

هاشمی در ادامه با اشاره به نگاه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برای توسعه امور فرهنگی افزود: مهمترین و بارزترین نشانه این سند پیوستگی با بخش های دیگر است که باید وجود داشته باشد و در این مورد باید به همه بخش های دانشگاه آزاد ارتباط پیدا خواهد کند.

او در ادامه با اشاره به شروع برنامه 5 ساله دوم از سال 95 گفت: برنامه 5 ساله دوم را از سال آینده در کمیسیون ها دنبال خواهیم کرد. ما راهبردها را در سازمان مرکزی مشخص اما واحدها آن را تهیه و تبیین خواهند کرد. به همین دلیل شورای راهبردی فرهنگی واحدها شکل گرفت تا عمده برنامه ریزی ها در استان ها انجام گیرد.

هاشمی در ادامه گفت: طرح های ماندگار فرهنگی یک فصل جدیدی است که در دوره مدیریت جدید باز شده است این طرح ها در سه بخش که بخش اول آن طرح های کالبدی، بخش دوم طرح های نهادی و بخش سوم طرح های رخدادگرا هستند، تبیین شده است.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در تشریح طرح های ماندگار فرهنگی گفت: طرح های کالبدی بدین معنا به کار گرفته خواهد شد که، 310 مسجد ساخته شده در سطح واحدهای دانشگاه آزاد فقط برای استفاده دانشجویان نباشد و تمام مردم بتوانند از آن استفاده کنند البته این موضوع فقط صرفا در مورد مساجد نیست و تمام امور فرهنگی باید ناظر به همین موضوع باشد.

او افزود: طرح های نهادی نیز بدین معناست که در گذشته واحدها از پرداختن به مسائل احزاب، تشکلها، نشریات و کانون ها پرهیز داشتند اما امروز یکی از مهمترین مولفه های تعیین امتیاز واحد ها و مسئولین آن ها، ایجاد نشریات، کانون ها و پرداختن به مسائل تشکل ها است.

هاشمی در ادامه در ارتباط با طرح های ماندگار رخدادگرا گفت: طرح های ماندگار رخدادگرا می تواند در لایه های رفتاری جامعه وارد شود که با توجه گستردگی دانشگاه آزاد می تواند ابتدا در درون دانشگاه و به‌دنبال آن در جامعه تأثیرگذار باشد.

وی افزود: در همین راستا در چند مورد مانند پرداختن به سبک زندگی رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره) همایش هایی را برگزار کرده ایم و در آینده هم این کار را ادامه خواهیم داد.

هاشمی در ادامه گفت: طرح ملی اخلاق حرفه ای را هم پیگیری خواهیم کرد و به آن اهتمام جدی خواهیم داشت و در همین راستا کمیته ای برای پیگیری مسائل مربوط به آن تشکیل شده است و جلساتی را هم در این ارتباط برگزار کرده است.

وی تآکید کرد: در کشورهای پیشرفته جهان رئیس کمیته ملی اخلاق حرفه ای روسای جمهوری هستند و ما هم فکر می کنیم با توجه به اینکه اخلاق در اسلام پرچم دین محسوب می شود باید این معضلات را بررسی کنیم و راهکارهای مناسب را به صورت واحدهای درسی، دوره های بازآموزی و کارگاه های آموزشی تشکیل دهیم.

طه هاشمی اضافه کرد: ما در بررسی هایی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که تقریبا هیچ دانشگاهی در جهان اسلام بر روی این موضوع کار نمی کند و ما می خواهیم در دانشگاه آزاد این موضوع را به صورت جدی پیگیری کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در تشریح دیگر برنامه های این حوزه گفت: طرح دیگری که آن را شروع کردیم معرفی مفاخر و مشاهیر استان ها است که تا کنون 300 واحد در 4 بخش محلی، منطقه ای، ملی و بین المللی، مفاخر و مشاهیر استان خود را معرفی کرده اند.

طه هاشمی ادامه داد: در ارتباط با شخصیت های مشترک ما با کشورهای دیگر هم اقدامات و مذاکراتی را انجام داده ایم تا از آنها هم تجلیلی به عمل آوریم و به نظر ما این اقدام وظیفه ملی ما محسوب می شود.

بیش از 150 مقاله در ارتباط با کنگره حافظ برای ما ارسال شده است

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در همین ارتباط کنگره حافظ را در قالب دو طرح حفظ زبان فارسی و مفاخر برگزار خواهیم کرد که بیش از 150 مقاله برای ما ارسال شده است که 30 مقاله برتر در این کنگره انتشار خواهد یافت. در این همایش 17 نفر از شخصیت های بین المللی که در حوزه حافظ شناسی اقداماتی را انجام داده اند حضور خواهند داشت. همچنین برنامه های متنوع فرهنگی و هنری هم در حاشیه و بطن این همایش برگزار خواهد شد.

او در ادامه گفت: این همایش با پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی، دو روز در تهران و دو روز در شیراز برگزار خواهد شد.

هاشمی در ادامه با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص حفظ و گسترش زبان فارسی گفت: ما در این حوزه به دنبال یک تحول اساسی هستیم چرا که تصور می کنیم زبان فارسی سرمایه بسیار عظیمی محسوب می شود. اخیرا هم در ابلاغیه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مأموریت های مختلفی برای واحدها تعریف شده است و ما هم برای اجرای شدن آن کمیسیون شماره 2 فرهنگی را تشکیل دادیم که اتفاقا اولین جلسه این شورا در روز سعدی برگزار شد.

هاشمی افزود: در زمینه مباحث بین المللی موضوع نوروز را هم که با 10 کشور در آن اشتراک داریم پیگیری خواهیم کرد و زمینه های فرهنگی را برای آن ایجاد خواهیم کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی  اظهار داشت: رویداد دیگر که آن را در پیش رو خواهیم داشت، بزرگترین همایش کانون ها، نشریات و انجمن های علمی است که آن را با مشارکت معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد در اصفهان برگزار خواهیم کرد.

هاشمی در خصوص فعالیت های دانشجویی دانشگاه آزاد گفت: امروز هر گروه دانشجویی که تصمیم به کار فرهنگی و هنری داشته باشد براحتی می تواند اقدامات خود را در قالب کانون شکل دهد البته این اقدامات در چارچوب قانون انجام خواهد شد. ما باید به این موضوع فکر کنیم که اگر 10 درصد از یک میلیون و هفتصد هزار دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی کار فرهنگی انجام دهد چه رقم بزرگی خواهد شد و از آن مهمتر تأثیر بزرگ این کار در توسعه کشور خواهد بود.

وی اضافه کرد: در ادامه بها دادن به امور فرهنگی دانشجویان می خواهیم بازار هنر را برای فروش محصولات هنری دانشجویان راه اندازی کنیم.

هاشمی در ادامه افزود: طرح استاد معتمد را در رابطه با معضلات روحی و روانی و اجتماعی دانشجویان پیگیری خواهیم کرد در این طرح زمینه حضور اساتیدی که در واحدها و حتی خارج از واحدها، معتمد دانشجویان شناخته می شوند را برای برقراری ارتباط نزدیک با دانشجویان فراهم خواهیم کرد تا از این طریق بتوانیم یک فرد معتمد را از ابتدا تا پایان دوره دانشجویی همراه فرد داشته باشیم تا مانند یک پدر دانشجو را راهنمایی کند.

هاشمی در ادامه با اشاره به فاصله ایجاد شده از موقع حضور دانشجو در دانشگاه میان خانواده اش گفت: کانون خانه و دانشگاه هم برای از بین بردن بریدگی ناگهانی ورود به دانشگاه به‎ وجود خواهد آمد و این معضلات را در این کانون بررسی خواهیم کرد. البته نباید این طور فکر کرد که این کانون مانند ارتباط خانواده با مدارس خواهد بود بلکه در جهت تقویت رابطه خانواده با مسئولین و دانشجو خواهد بود.

طه هاشمی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص ادغام معاونت دانشجویی با معاونت فرهنگی و اجتماعی گفت: دکتر میرزاده یک شخصیت اجرایی است و طرح های خوبی را مانند طرح تجمیع که نشانه یک تصمیم مدیریتی بود اجرا کرده است. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بحث ادغام هم تصمیم دارد این موضوع را بسط دهد اما این موضوع که کدام بخش با دیگری ادغام خواهد شد بر اساس ارتباط نزدیک دو حوزه خاص منظور خواهد شد. ولی اینکه من بمانم یا نه تصمیم با مدیریت است و من افتخار می کنم که در دانشگاه آزاد اسلامی خدمت می کنم.

هاشمی تأکید کرد: با توجه به حجم امور در دانشگاه آزاد اسلامی اشکالی در چابک سازی نمی بینم و این امر را مفید می دانم.

هاشمی در ادامه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار حاضر در نشست در خصوص انتخابات پیشرو در مجلس شورای اسلامی گفت: وظیفه ای که به عهده همه اقشار است تشویق مردم برای حضور در این صحنه مهم است و به طبع آن دانشگاه آزاد هم اقداماتی را انجام خواهد داد.

وی با اشاره به وجود جریان های فکری مختلف در میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: دانشگاه در این موضوع یک نگاه پدرانه خواهد داشت و در این امر که توزیع عادلانه امکانات را بر عهده خواهد گرفت و مطلقاً به دفاع از شخص یا جریان فکری خاصی نخواهد پرداخت و این را تأکید می کنیم که هر جا تخلفی صورت گیرد بدون اغماض با آن برخورد خواهیم کرد.

این مقام مسئول دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: دانشگاه یک محیط علمی فاخر است و افراد تند و هتاک نباید انتظار داشته باشند که جایی در دانشگاه آزاد دارند. اما افراد فاخر حتی با جریانات فکری که با مدیریت همسو نیست می توانند به‌راحتی حرف خود را بزند همین طور که این موضوع تاکنون نمود داشته است.

هاشمی در پایان صحبت های خود گفت: آخرین برنامه ای که به آن پرداخته ایم بحث اردوهای دانشجویی است که در 4 قالب زیارتی، راهیان نور، از خمین تا جماران(برای آشنایی با سبک زندگی امام خمینی (ره)) و اردوهای تفریحی و آموزشی انجام خواهد گرفت.

حسین منوری رئیس اداره اطلاع رسانی روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان این نشست گفت: به‌زودی دانشگاه آزاد اسلامی غرفه بزرگی در نمایشگاه کتاب امسال، با ارائه تسهیلات خاص و مناسب همراه با برنامه های فرهنگی و اجتماعی خواهد داشت که شرح این اقدامات متعاقباً در جلسه مخصوصی اعلام خواهد شد.
کد خبر: 255861

وب گردی

وب گردی