نشست تخصصی آنالیز رنگ‌های طبیعی موجود در منسوجات باستانی با سخنرانی پروفسور ریچارد لارسن از دانشگاه بوستون آمریکا و با حضور استادان و دانشجویان در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.

نشست تخصصی آنالیز رنگ‌های طبیعی موجود در منسوجات باستانی با سخنرانی پروفسور ریچارد لارسن از دانشگاه بوستون آمریکا و با حضور استادان و دانشجویان در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.




پروفسور ریچارد لارسن به تشریح فعالیت‌های خود در زمینه رنگ‌های تاریخی پرداخت و گفت: فعالیت در این زمینه کاری نوین محسوب می‌شود و دانشجویان علاقه‌مند می‌توانند در این مورد به تحقیق و بررسی بپردازند.


وی شناسایی گیاهان مرتبط را یکی از اهداف این پژوهش دانست و افزود: ایجاد یک بانک اطلاعاتی هدف دیگر از انجام این مطالعه بوده است.


لارسن با توجه به بررسی تعداد، انواع و ساختار شیمیایی گیاهان اظهار داشت: نمک کم، آب مایع در دمای حدود ۲۵ درجه و اکسیژن کافی، از جمله شرایط ایده آل برای طیف وسیع از گیاهان است.


وی بر لزوم بهره گیری از نمونه‌های مورد اطمینان در هر آزمایش تاکید کرد و گفت: نمونه‌های مورد استفاده در این پژوهش از مناطق خشک جهان انتخاب شده‌اند و یکی از مناطق مورد بررسی نمونه‌های موجود در شهر زنجان بوده است.


لارسن کشف مردان نمکی، پیدا شدن جسد سالم یک مرد چینی که سال‌ها قبل در گودالی دفن شده بود و نیز جسد سالم فردی که پس از به دار آویختن در رودخانه انداخته شده بود را مثال زد و افزود: شرایط جوی نظیر سرما، وجود نمک و پوشیده شدن توسط گیاهان از عواملی است که موجب چنین اتفاقاتی می‌شود.


وی اظهار کرد: روش‌های text dives و اندازه‌گیری، از روش‌های آنالیزی مورد استفاده در این پژوهش محسوب می‌شوند.


لارسن، افرادی که در اثر وقوع زمین‌لرزه در زیر آوار می‌مانند یا کارگران معدن را که بر اثر ریزش معادن دفن می‌شوند، از نمونه‌های مناسب برای مطالعه دانست و تصریح کرد: جاده سیلک مسیری طولانی است که از چین آغاز می‌شود و از کشورهای مختلف از جمله ایران عبور می‌کند و بر سر راه خود از صحرا خشک بزرگی حاوی نمونه‌های فراوان مطالعاتی می‌گذرد.


رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این نشست گفت: امروزه رشد علوم و تکنولوژی‌های مختلف، در تسریع پیشرفت جوامع موثر است.


دکتر کریم زارع با توجه به تلاش‌های صورت گرفته در دانشگاه‌ها و مراکز علمی در مسیر اعتلای بیش از پیش کشور ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی همواره و در طول ۳۰ سال فعالیت خود همراه با تاسیس شعب گوناگون در تمام نقاط کشور و نیز کشورهایی نظیر لبنان و امارات، نقشی عمده در پیشبرد اهداف جامعه علمی ایفا کرده است.



کد خبر: 255994

وب گردی

وب گردی