تهران – ایسکانیوز: معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور بر توسعه مشاغل در کشور از طریق آموزش های مهارتی تأکید کرد و گفت: ضروری است فناوری های سبز در سازمان آموزشفنی وحرفه‌ای کشور رشد پیدا کند.


به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، معصومه ابتکار روز یکشنبه در مراسم رونمایی از طرح ملی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، که در روز مهارت وتأمین اجتماعی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، با اشاره به اینکه در سال گذشته توافقنامه ای در جهت توسعه فناوری های سبز بین سازمان حفاظت از محیط زیست و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منعقد شد، بر ضرورت توسعه فناوری های سبز در سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور تأکید کرد.


وی با بیان اینکه یکی از دلایل فقدان شغل، نبود مهارت لازم بوده است، توسعه آموزش های مهارتی را راهکار توسعه مشاغل خانگی در کشور دانست.


ابتکار افزود: در حال حاضر در کشاورزی و محصولات ارگانیک با افت شاخص کیفی مواجه هستیم که این حاکی از عدم آموزش های مهارتی لازم در این زمینه است.


وی با اشاره به اهمیت گسترش مشاغل سبز و حفظ پایه های زیست محیطی در کشور، اظهار داشت: در گذشته رویکرد توسعه، تخریب و نابودی محیط زیست بوده اما در حال حاضر رشد اشتغال را لازمه حفظ پایه های محیط زیستی می دانند چرا که این دو لازم و ملزوم یکدیگرند.


رییس سازمان محیط زیست کشور افزود: آلودگی هوا و خاک، بهره برداری بی رویه از توسعه آب های زیرزمینی و جنگل ها در نتیجه همین تفکر اشتباه بوده که تخریب پایه های زیست محیطی را به دنبال داشته است و در حال حاضر به این نتیجه رسیده اند که توسعه اشتغال نباید با تخریب پایه های زیست محیطی همراه باشد چرا که منابع محیط زیستی لازمه توسعه اشتغال است.


وی ادامه داد: توسعه و تولید اشتغال در کشور باید به نحوی تنظیم شود که کیفیت زندگی شهروندی در آن حفظ شود و با حداقل خدمات منابع محیط زیست همراه باشد.


ابتکار افزود: حفظ محیط زیست در آموزه های دینی بسیار تاکید شده و تجربه بشری نیز حاکی از آن است که باید این منبع مهم را حفظ کنیم و توسعه فعالیت ها و اشتغال را سازگار با محیط زیست کنیم و اگر برای توسعه اشتغال اقدام به احداث سد می کنیم نباید این سد به نابودی منابع طبیعی بیانجامد.


رییس سازمان محیط زیست کشور، اظهار داشت: اقتصاد و اشتغال باید به گونه ای باشد که محیط زیست نیز حفظ شود و به تعبیر دیگر اقتصاد ما باید اقتصاد سبز باشد، ضمن آنکه باید در جهت سبز شدن مهارت ها و مشاغل حرکت کنیم و هر انسانی که از آب و خاک و هوا بهره می برد طرز استفاده صحیح از آن را نیز یاد بگیرد.


وی ادامه داد: سیاست دولت سیاست برد - برد بر پایه اشتغال، تولید، توسعه از نوع پایدار بدون صدمه به محیط زیست است.


ابتکار گفت: مشاغل سبز را باید گسترش دهیم و بازیافت و مدیریت پسماند یکی از زمینه های مهم اشتغال در محیط زیست محسوب می شود و امروز در حوزه تصفیه آب، با چرخاندن آب، کشاورزی پایدار، گردشگری طبیعی باید مشاغل نوین را تعریف کنیم و با استفاده بیشتر از انرژی های نو در کاهش آلودگی هوا سهیم باشیم.

کد خبر: 256055

وب گردی

وب گردی