تهران_ایسکانیوز، رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی کشور؛ از آغاز تولید برنج تراریخته در کشور از سال آینده خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، بهزاد قره یاضی در نشست خبری با بیان اینکه براساس اقدامات معاون اول رئیس جمهور و شورای عالی ایمنی زیستی آئین نامه جدید تجاری سازی و تولید محصولات تراریخته تهیه و در حال گذراندن مراحل لازم برای تصویب آن است، اظهارامیدواری کرد: به زودی بخش‌نامه مربوطه از سوی وزیر جهادکشاورزی در خصوص آغاز بررسی‌های تقاضا برای رهاسازی و تجاری سازی محصولات تراریخته صادر شود.

وی، افزود: امسال برای نخستین بار پس از ۸ سال امیدوار هستیم بتوان با مجوز شورای عالی ایمنی زیستی و مراجع ذیصلاح، مجوز تولید و عرضه پنبه و برنج تراریخته را دریافت و این محصولات را برای داخل و حتی خارج از کشور عرضه کنیم.

این مقام مسئول، ادامه داد: ۲۰ لاین پیشرفته برنج تراریخته با رعایت مقررات ایمنی زیستی در سال ۹۳به صورت آزمایشی در مزارع سه استان کشور کشت شد.

وی، افزود: چهار لاین سیب زمینی تراریخته امسال به صورت آزمایشی در گلخانه‌ها و مزارع کشت می‌شود.

قره‌ یاضی، با بیان اینکه شش کشور اروپایی کشت محصولات تراریخته را انجام می‌دهند، اضافه کرد: اسپانیا بزرگترین تولیدکننده این نوع محصولات است، ضمن اینکه تقریبا همه کشورهای اروپایی مصرف کننده محصولات تراریخته هستند.

رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی کشور، درباره واردات محصولات تراریخته به کشور اظهارداشت: روغن‌های نباتی وارداتی گرفته شده از گیاهان تراریخته و ذرت‌های مصرفی بخش خوراک دام یا زنجیره غذایی انسان و سویا و کنجاله وارداتی تراریخته هستند که کیفیت مناسبی نیز دارند اما در مورد پنبه مستندی مبنی بر اینکه این محصول نیز به شکل تراریخته وارد کشور می‌شود، نداریم.

وی، با اشاره به اینکه تولید پنبه تراریخته امسال قطعا مجوز خواهد گرفت، گفت: پنبه تراریخته عملکرد بالاتری نسبت به نوع معمولی آن دارد و دفعات سم‌پاشی آن نیز به صفر تقلیل پیدا می‌کند، ضمن اینکه تولید برنج تراریخته نیز امسال یا سال آینده مجوز خواهدگرفت.

قره‌یاضی، در پایان با اشاره به برگزاری اولين همايش بين المللی و نهمين همايش ملی بيوتکنولوژی جمهوری اسلامی ايران در تهران اضافه کرد: این همایش از سوم تا پنجم خردادماه در دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار می‌شود و در مجموع بیش از ۱۰ کشور در این همایش حضور دارند.
کد خبر: 256098

وب گردی

وب گردی