تهران -ایسکانیوز:  معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، توسعه قابلیت های فناورانه کشور از طریق آموزش های مهارت و فناوری را از عوامل کلیدی توسعه پایدار دانست و گفت: زیرساخت باشگاه مجازی امید قابلیت ارائه خدمات به بیش از سه میلیون مهارت آموز در سال را دارد.


به گزارش خبرنگاراجتماعی ایسکانیوز، کورش پرند روز یکشنبه در مراسم رونمایی از سه طرح ملی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور که در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد،اظهار داشت: سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور با هدف توسعه همکاری بین بخشی و با توجه به اسناد راهبردی کشور همچون سند چشم انداز سیاست های کلی اشتغال و سیاست های کلی سلامت برنامه پنجم توسعه کشور و نقشه جامع علمی کشور (تقسیم بندی فناوری ها) اقدام به تدوین نقشه راه تربیت نیروی انسانی ماهر در این فناوری ها کرده است.


وی افزود: ایران براساس سند چشم انداز 20 ساله کشور در افق 1404 کشوری برخوردار از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فناوری، متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی و رتبه اول اقتصادی، علم و فناوری در منطقه است.


رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، گفت: بی شک، دستیابی به این هدف در سند چشم انداز، عزم جدی، تلاش وافر و پویایی بیش از پیش تمام مجموعه های علمی و آموزشی کشور را می طلبد.


وی ادامه داد: تفاهمنامه ای بین سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور و ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی منعقد شده و پروپوزال شناسایی مشاغل و تدوین استانداردهای آموزش شغل و شایستگی توسط این سازمان تهیه شد که در ستاد مذکور مورد تصویب قرار گرفت.


پرند با اشاره به تدوین234 عنوان استاندارد آموزش شغل و شایستگی در حوزه های انرژی های نو و گیاهان دارویی، داروهای گیاهی و طب سنتی، گفت: 134 عنوان استاندارد آموزش شغل و شایستگی در حوزه گیاهان دارویی توسط خبرگان، متخصصان و کارشناسان تدوین شده است.


وی اظهار داشت: شناسایی ظرفیت شرکت ها و مؤسسات مرتبط با فناوری انرژی، انعقاد تفاهمنامه با سازمان انرژی های نو(سانا) و تهیه پروپوزال و ارسال به ستاد توسعه فناوری انرژی های نو، دفاع از پروپوزال ارائه شده در جلسه اعضای ستاد، شناسایی مجریان با ترکیب دانشگاه، صنعت و آموزش فنی و حرفه ای از اقدامات صورت گرفته توسط این سازمان در حوزه فناوری های نوین و راهبردی است.


پرند اضافه کرد: شناسایی مشاغل و تجزیه و تحلیل شغلی، شرکت در نشست های کارگروه های تخصصی(کارگروه باد و امواج، پیل سوختی، زمین گرمایی، زیست توده و خورشیدی)، تهیه محتوا و تأیید و تصویب در کمیته تخصصی برنامه ریزی درسی، اخذ کد و شناسه ملی براساس نظام ISCO و تدوین و بارگزاری نزدیک به یکصد استاندارد در حوزه انرژی های تجدیدپذیر روی سایت و پورتال جامع آموزشی این سازمان از دیگر اقدامات سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در حوزه فناوری های نوین و راهبردی است.


معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: امروز از طرح ملی 'باشگاه مجازی آموزش مهارت و یادگیری دانش بنیان امید'و سیم کارت امید که فاز اول این 'طرح ملی' است، رونمایی می شود.


وی افزود: کارآموزان دوره های آموزش فنی و حرفه ای، مدیران آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد، مربیان آموزشهای فنی و حرفه ای،کارکنان دولت، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهها، زنان خانه دار و عموم مردم از مخاطبان باشگاه مجازی امید هستند.


پرند تصریح کرد: خدمات باشگاه مجازی آموزش مهارت و یادگیری دانش بنیان امید شامل خدمات کارآفرینی، آموزش مهارتی، آموزش و سهام بورس، شهروندی، مشاوره، خانواده، بیمه، سلامت، رفاهی، کارت آزمون بین الملل، کارت آزمون مهارت، خدمات بازاریابی و فروش محصولات تولید شده توسط کارآموزان می باشد.


وی گفت: در این باشگاه از بستر اپراتور رایتل استفاده می شود و به تمام اعضای باشگاه یک بسته حاوی سیم کارت امید نیز تحویل می شود که کاربران می توانند از طریق این سیم کارت از بستر شبکه اختصاصی امید بهره مند شوند.


رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، افزود: زیرساخت باشگاه مجازی امید قابلیت ارائه خدمات به بیش از سه میلیون مهارت آموز در سال را دارد.


پرند در پایانهمکاری و حمایت از تجهیز و راه اندازی کارگاه های آموزشی در مراکز منتخب، برنامه ریزی برای تربیت مربیان آموزشی مراکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی و آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد، حمایت از ایجاد آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد، تکمیل فرآیند جهت شناسایی مشاغل جدید، برخورداری از نیروگاه خورشیدی در مراکز آموزشی (فناوری انرژی)، همکاری در ایجاد مراکز تخصصی آموزشی در قطب های منطقه ای کشور(فناوری انرژی- فناوری گیاهان دارویی)، استقرار و پیاده سازی نظام صلاحیت حرفه ای به منظور شایسته سالاری و توسعه کار شایسته با مشارکت معاونت و ستاد های ویژه فناوری و گسترش تعامل با سایر ستادهای فناوری معاونت علمی و فناوری را از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خواستار شد.


در این مراسم رونمایی از 234 عنوان استاندارد آموزش شغل و شایستگی در حوزه های انرژی های نو و گیاهان دارویی، داروهای گیاهی وطب سنتی، رونمایی از طرح باشگاه مجازی آموزش مهارت و یادگیری دانش بنیان امید و رونمایی از بن کارت آموزش مهارتی رایگان به کارگران ماهر با حضور مسؤولان ارشد کشوری صورت گرفت.

کد خبر: 256134

وب گردی

وب گردی