تهران - ایسکانیوز: محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در نشست خبری سومین جلسه هیئت امنای پژوهشکده چشم‌انداز و آینده‌پژوهی که ظهر امروز با حضور حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، برگزار شد، گفت: با بیان اینکه با پایان دوران ریاست قبلی دانشگاه آزاد اسلامی، دوران فترت پژوهشکده چشم‌انداز و آینده‌پژوهی به پایان رسیده است.

رضایی با اشاره به این که این پژوهشکده وظیفه دارد نیازهای علمی دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی کشور را با استفاده از استادان و دانشجویان برطرف کند، افزود: چند سالی است که دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی این پژوهشکده را تحت عنوان پژوهشکده نوع سوم به وجود آورده است که هدف از آن، همکاری دانشگاه‌ها با دستگاه‌های حکومتی است.

وی ادامه داد: این پژوهشکده وظیفه دارد نیازهای علمی دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی کشور را با استفاده از اساتید و دانشجویان برطرف کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به فراز و نشیب‌های فعالیت پژوهشکده یادآور شد: در زمان دکتر جاسبی، توانستیم این پژوهشکده را در سراسر کشور، تأسیس کنیم که در برگزاری نشست‌های چشم‌انداز 1404 کمک فراوانی به مجمع تشخیص مصلحت نظام کرد و واحدهای دانشگاه آزاد در سراسر کشور میزبان این همایش‌ها شدند.

رضایی تصریح کرد: اما این روند در دولت گذشته، با فترت روبه‌رو شد و با نظر رئیس پیشین دانشگاه، فعالیت پژوهشکده کاهش پیدا کرد و ضعیف شد.

وی ادامه داد: با روی کار آمدن دکتر میرزاده که شخصیتی علمی و اجرایی است از دبیرخانه دعوت شد تا همکاری با پژوهشکده از سر گرفته شود و مجددا پژوهشکده در امور پژوهشی و تحقیقاتی به مجمع کمک ‌کند.

رضایی هدف همکاری مجمع با دانشگاه‌ها را ورود دانشگاه‌ها به عرصه سیاستگذاری و استفاده مجمع از توان علمی دانشگاه‌ها عنوان و اظهار کرد: با استفاده از این ظرفیت برای تربیت سیاستگذاران زمینه فراهم خواهد شد و از این طریق، می‌توان کارشناسان زبده‌ای در سیاستگذاری‌های اقتصادی، بانکداری، محیط زیست، خانواده، ورزش و غیره تربیت کرد.

وی اضافه کرد: استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها، نیازهای پژوهشی مجمع را برطرف می‌کند و مجمع نیز بدون تأمین هیئت علمی و فضای آموزشی از ذخیره علمی دانشگاه‌ها استفاده می‌کند.

وجود چنین پژوهشکده‌های می‌تواند نیاز دولت‌ها در سطح سیاستگذاری را برطرف کند

محسن رضایی همچنین در سومین جلسه هیئت امنای پژوهشکده چشم‌انداز و آینده‌پژوهی دانشگاه آزاد اسلامی که پیش از ظهر امروز با حضور دکتر میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، درباره تأسیس این پژوهشکده گفت: پژوهشکده چشم‌انداز و آینده‌پژوهی، دومین پژوهشکده در کشور است که به صورت مشترک با همکاری دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام و دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت می‌کند.

وی درباره ضرورت ارتباط دانشگاه با صنعت اظهار کرد: مسئله‌ای که در این بین وجود داشت این بود که بین دانشگاه و صنعت و اداره کشور شکاف عمیقی وجود دارد و در این بین دانشگاه مسیر خود را می‌رود و دولت و صنعت نیز در مسیر دیگری هستند.

دبیر مجمع تشخص مصلحت نظام ادامه داد: از این رو دبیرخانه مجمع تصمیم گرفت اقدام به تأسیس پژوهشکده‌های علمی کند ولی از آنجا که تأسیس چنین پژوهشکده‌هایی بدون هماهنگی وزارت علوم، سختی‌های خود را داشت، تصمیم گرفتیم با همکاری دانشگاه آزاد پژوهشکده تشکیل دهیم.

رضایی اضافه کرد: وجود چنین پژوهشکده‌های می‌تواند نیاز دولت‌ها در سطح سیاستگذاری را برطرف کند و منابع پژوهشی دانشگاه آزاد در حوزه سیاستگذاری را تأمین کند.

وی تصریح گرد: دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز از علم و دانش دانشگاه آزاد برای سیاستگذاری و ارتقای علمی سیاست کشور استفاده می‌کند چراکه معتقدیم این دانش باید به رفع نیاز‌ها کمک کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه «تمامی وزارتخانه‌ها و استانداری‌های کشور نیازمند کار‌شناسان سیاستگذاری هستند»، گفت: این موضوع در سایر کشور‌ها عملی شده است به عنوان نمونه در کشور ژاپن حداقل ۱۰۰ پژوهشکده تنها به عنوان سیاستگذار وجود دارد که فقط کار آن‌ها سیاستگذاری در زمینه‌های علمی است.

وی ادامه داد: در کشور آمریکا نیز حدود ۱۵۰ (تینک تنک) پژوهشی در وزارت خارجه وجود دارد که در امر سیاستگذاری به این وزارتخانه کمک می‌کند.
کد خبر: 256144

وب گردی

وب گردی