تهران-ایسکانیوز: وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ارتقای در سند تحول بنیادین، به ارتقا سلامت دانش آموزان توجه ویژه شده است، گفت: دانش آموزان جمعیت زیادی از افراد جامعه را به خود اختصاص می دهند و اگر بتوانیم فرهنگ سالم زیستن را در بین آنها نهادینه کنیم سلامت جامعه تضمین خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز، علی اصغر فانی صبح امروز در همایش هفته سلامت که در مرکز همایش های بین المللی رازی برگزار شد، اظهارکرد: در سند تحول بنیادین 6 ساحت تربیتی وجود دارد که عبارتند از علمی و فناورانه، اخلاقی و دینی، زیبایی شناختی و هنری، اقتصادی و حرفه‌ای، سیاسی و اجتماعی و تربیت بدنی تنظیم و در آن  به ارتقای سلامت دانش‌آموزان توجه ویژه‌ای شده است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: سند تحول نظام آموزشی کشور که از سال 82 شروع شده, در سال 91 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است .

وی خاطرنشان کرد: تمام کشورها در راستای دستیابی به سلامت به تمام گروه‌های سنی جامعه توجه دارند و در بیش‌تر کشورهای توسعه یافته برنامه‌های فراوانی برای تأمین سلامت جسمانی دانش‌آموزان در حال اجراست.

فانی بیان کرد: به لحاظ اینکه دانش آموزان جمعیت زیادی از افراد جامعه را به خود اختصاص می دهند لذا اگر بتوانیم فرهنگ سالم زیستن را در بین آنها نهادینه کنیم سلامت جامعه تضمین خواهد شد.

وزیرآموزش و پرورش گفت: برنامه مکمل آهن یاری در میان دو میلیون و ۲۵۰هزار دانش‌آموز دختر دبیرستانی و همچنین مکمل ویتامین دی در میان ۱۵استان در حال اجراست.

وی افزود: کودکان و نوجوانان آینده‌سازان کشورند و توجه به سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی آن‌ها تضمین‌کننده حال و آینده جامعه است. اگر بتوانیم فرهنگ سالم زیستن را در دوران دانش‌آموزی نهادینه کنیم فرهنگ سلامت در جامعه گسترش می‌یابد.

فانی خاطرنشان کرد: اگر دانش‌آموزان به طور صحیح آموزش سلامت و رفتارهای تغذیه‌ای مناسب را فرا بگیرند می‌توانند سایر اعضای خانواده را آموزش داده و باعث ارتقای سطح سواد سلامت جامعه شوند. آگاهی از مفاهیم تغذیه صحیح در سنین مدرسه در اصلاح الگوی تغذیه به منظور پیشگیری بیماری‌های غیرواگیر از جمله سرطان و دیابت قابل اهمیت است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: حضور 13 و نیم میلیون دانش‌آموزان در مدارس فرصتی طلایی برای آموزش سلامت و تغذیه‌ای سلامت است. بخش عمده‌ای از بیماری‌ها با تغذیه مناسب قابل پیشگیری است. یکی از سیاست‌های آموزش و پرورش ارتقای مشارکت بین بخشی است تا بتوانیم با همکاری سایر نهادها از جمله وزارت بهداشت برنامه‌هایی را طراحی کنیم که به ارتقای سلامت دانش‌آموزان منجر شود.

وی تصریح کرد: بدین منظور برنامه‌هایی در دستور کار وزارت آموزش و پرورش است که می‌توان به افزایش مفاهیم کتب درسی بهداشتی در کتب درسی ابتدایی و متوسطه و استفاده از منابع کمک آموزشی همچون مجلات رشد برای ارتقای سطح سواد سلامت دانش‌آموزان اشاره کرد.

فانی افزود: تهیه پیش نویس سلامت دانش‌آموزان از دوره پیش‌دبستانی تا متوسطه با همکاری وزارت بهداشت انجام شده است و در سال جاری تشکل دانش‌آموزی سفیران سلامت در 10 درصد مدارس کشور راه‌اندازی شد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تهیه و ابلاغ دستورالعمل پایگاه تغذیه سالم، افزود: به منظورترویج فرهنگ تغذیه سالم دستورالعمل آن به مدارس ابلاغ شد و در نظارت‌های انجام شده مشخص شد که تنها دو درصد مدارس از مفاد دستورالعمل تخطی کرده‌اند.

وی بیان کرد: طرح ارتقای سلامت دهان و دندان دانش‌آموزان دوره ابتدایی با هدف راه‌اندازی کلینیک سیار دندان پزشکی با همکاری وزارت بهداشت در حال اجراست همچنین واحد درسی بهداشت مدارس در برنامه درسی تمام رشته‌های دانشگاه فرهنگیان درج شده است.

فانی گفت: برنامه مکمل آهن یاری در میان دو میلیون و 250 هزار دانش‌آموز دختر دبیرستانی و توزیع قرض ویتامین D در میان یک میلیون دانش‌آموز در 15 استان کشور در حال اجراست.
کد خبر: 256158

وب گردی

وب گردی