تهران- ایسکانیوز: ایگور گوسکف داور روسی، مکسین ویلیامسن کارگردان استرالیایی و فابیو تستی بازیگر ایتالیایی از جمله مهمانان خارجی این جشنواره هستند که اظهارنظرهای مختلفی درباره بخش بین الملل و فیلم های ایرانی کرده اند.
به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، ایگور گوسکوف داور روس با بیان اینکه از حضور خود در ایران خرسند است درباره آشنایی خود با سینمای ایران گفت: با آثار فیلمسازانی همچون کیارستمى و فرهادى آشنایى دارم و به تازگى با کارهاى میرکریمى آشنا شده‌ام.فابیو تستی، بازیگر ایتالیایی نیز اظهار خوشحالی کرد که ایران است و از ترکیب تکنیک، معنویت و احساس در فیلم های ایرانی سخن گفت. مکسین ویلیامسن ،کارگردان استرالیایی نیز ایرانیان را مهربان‌ترین مردم دنیا دانست.


تمجید فیلمساز روسی از فیلم امروز
وی با تمجید از فیلم "امروز"، آخرین ساخته میرکریمى، آن را اثرى قوى با زبانى شاعرانه و رویکردى اجتماعى توصیف کرد.
این فیلمساز روسی، همچنین بازى پرویز پرستویى در این فیلم را تحسین و از آن به عنوان یکى از بازی هاى مورد علاقه‌اش در فیلم‌هاى ایرانى یاد کرد.
گوسکوف از ایده برگزارى بخش بین‌الملل جشنواره فجر به صورت جدا از بخش داخلى، استقبال و آن را ایده‌اى کارآمد براى سینماگران خواند.
وى تاکید کرد: برگزارى بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر به صورت مستقل این فرصت را در اختیار سینماگران خارجى قرار مى‌دهد تا بیشتر با دیدگاه‌هاى متنوع فیلمسازان ایرانى آشنا شوند.
گوسکوف افزود: غالباً، دو یا سه فیلمساز ایرانى در جشنواره هاى بین المللى حضور پیدا می‌کنند از این رو، این جشنواره فرصتى براى سینماگران خارجى براى آشنایى هرچه بیشتر با فیلمسازانى است که نامشان کمتر بر سر زبان هاست.
این فیلمساز اهل کشور روسیه در ادامه یادآور شد: سینماى ایران در حال حاضر از مطرح‌ترین قطب هاى سینمایى جهان به شمار می‌رود و این سینما امروز به سمت و سوى مدرن شدن در حرکت است.
این فیلمساز توضیح داد: شرکت در جشنواره هاى مهم بین المللى، از جمله جشنواره فیلم کن، از برنامه هاى بعدى من است و از اینکه به تماشاى ١۴ فیلم بخش مسابقه جلوه‌گاه شرق و کشف موضوعات مطرح شده در آن‌ها خواهم پرداخت، بسیار خرسندم.
گوسکوف در پاسخ به این سؤال که آیا در میان فیلم هاى ایرانى فیلمى را بیش از بقیه دوست دارد، توضیح داد: به فیلم‌هاى کیارستمى علاقه مند‌ام؛ به خصوص آن دسته از فیلم‌هایی حول شخصیت کودک می‌چرخند.
وی همچنین ادامه داد: از طرفداران فیلم هاى فرهادى هستم و با سینماى این فیلمساز، حتى قبل از "گذشته" و "جدایى نادر از سیمین" آشنا بوده است. با این وجود، سبک کار فرهادى متفاوت از کارهاى کیارستمى است.
به گفته این فیلمساز روسی، فرهادى در فیلم‌هایش رویکردى اجتماعى دارد، در حالى که زبان فیلم هاى کیارستمى شاعرانه است.


نظر بازیگر ایتالیایی درباره تکنیک، معنویت و احساس در فیلم های ایرانی
همچنین فابیو تستی بازیگر ایتالیایی یکی از میهمانان و داوران بخش بین‌الملل این دوره جشنواره است. این بازیگر متولد سال ۱۹۴۱ است و برای بازی در "اولین قهرمان اکشن" شهرت دارد.
وی درباره آشنایی با جشنواره فیلم فجر گفت: برای اولین بار است که به ایران آمدم و بسیار کنجکاو هستم ببینم در جشنواره فیلم فجر چه می‌گذرد. این بازیگر ایتالیایی تاکید کرد: می‌دانم که این جشنواره یکی از بهترین و جالب‌ترین جشنواره‌های منطقه است. واقعا خوشحالم که جز هیات داوران هستم.
این بازیگر درباره سینمای ایران افزود: تاکنون چند فیلم ایرانی دیدم و درباره کارگردان‌های جوان ایرانی چیزهایی می‌دانم. دلیل حضور در جشنواره فیلم فجر، علاقه‌ام به سبک سینمای ایران است و کارگردان‌های جدید ایرانی را هم دوست دارم.
تستی اظهار امیدواری کرد که آینده امکان تولیدات سینمایی مشترکی با ایران و ایتالیا فراهم شود.
وی در این باره توضیح داد: امیدوارم بستر تولیدات مشترک با ایران راهم شود؛ همانطور که تولیدات مشترک بسیاری با کشورهای سراسر دنیا ساخته‌ایم. به نظرم سینما یک خانواده بزرگ است و خوشحالم اینجا هستم چون حس می‌کنم در خانواده خودم هستم.
بدلکار فیلم"روزی روزگاری در غرب" سرجو لئونه و بازیگر فیلم "باغ‌های فینزی کونتینی" به کارگردانی ویتوریو دسیکا گفت: به نظرم سینما یک هنر کامل است. شما معنویت را با تکنیک ترکیب می‌کنید. دو چیز را کنار هم می‌گذارید و به احساسات می‌رسید. من دوست دارم این احساسات را در فیلم ببیم و در فیلم‌های ایرانی چنین چیزی را دیدم.
نظر کارگردان استرالیایی درباره كيارستمي، فرهادي و بني اعتماد
مکسین ویلیامسن کارگردان استرالیایی خاطرنشان کرد: گرچه این نخستین باریست که به عنوان یکی از اعضای هیات داوران در سی و سومین بخش بین الملل جشنواره فجر حضور دارم ولی اولین حضورم در این جشنواره نیست چرا که سال گذشته در بازار فیلم ایران حضور داشتم.
وی از اینکه این نخستین بار است که بخش بین المللی جشنواره فجر به صورت مستقل برگزار می‌شود ابراز خرسندی کرد و یادآور شد: با توجه به علاقه‌مندی‌ام به فیلم‌های ایرانی، دوست دارم بیشتر به تماشای فیلم‌های ایرانی بنشینم و در بازار فیلم‌های ایرانی حضور یابم.
وی با اشاره به اساتید بزرگ سینمای ایران از جمله عباس کیارستمی، اصغر فرهادی و رخشان بنی اعتماد ابراز امیدواری کرد که سینمای ایران در مسیر درست خود و بدون هیچگونه نیازی به تغییر قرار دارد.
ویلیامسن با بیان اینکه مولفه‌های انسان دوستانه فیلم‌های ایرانی هر مخاطبی را به خود جذب می‌کند، و این مخاطب می‌تواند از عموم مردم جوامع مختلف باشد گفت: لزومی ندارد که تماشاگر از قشر فرهیخته یا مجرب سینما باشد تا با فیلم‌ها و سینمای ایران ارتباط برقرار کند. وی حتی با مثال زدن از دوستان استرالیایی خود که شیفته سینمای ایران هستند بر این امر اصرار ورزید که هر شخصی تحت تاثیر سینمای غنی ایران قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به گفت‌و‌گوی عباس کیارستمی کارگردان ایرانی، در مورد فیلم مستند در مراکش، متذکر شد که انسان‌ها همواره با انسانیت و روح انسانی متاثر می‌شوند و این فاکتور‌ها بخش بزرگی از سینمای ایران را در بر می‌گیرد.
این فیلمساز استرالیایی از علاقه خویش به ایران و مردم ایران گفت و اضافه کرد که ایرانیان از مهربان‌ترین مردم دنیا هستند.
وی از اینکه این بخش از جشنواره فجر شانسی دوباره برای او فراهم کرده که در طول این جشنواره در کنار دوستانش باشد که وی را از کشورهای گرجستان، اندونزی و ترکیه در هیات داوران همراهی می‌کنند.
ویلیامسن در آخر با اشاره به اینکه اگرچه دنیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم بسیار بزرگ است اذعان کرد: صنعت سینما با وجود اینکه به آن عظمت نیست، پیوسته با به وجود آوردن حس برادری، ما انسان‌ها را به هم وصل می‌کند.
بخش بین‌المللى جشنواره فیلم فجر، در اولین تجربه مستقل خود از ۵ تا ١٢ اردیبهشت ماه در پردیس سینمایى ملت در تهران برگزار می‌شود.





کد خبر: 256323

وب گردی

وب گردی