تهران – ایسکانیوز: رئیس بنیاد امید ایرانیان گفت: نیازمند مجلسی پرسشگر که از اختیارات قانونی برای اعتلای کشور استفاده کند هستیم نه مجلسی که محل بده بستان سیاسی باشد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، محمدرضا عارف در مراسم آیین گشایش فرهنگ و سیاست دانشگاه امیرکبیر ضمن تبریک روز کارگر و معلم گفت: امیدواریم دولت تدبیر و امید در برنامه ششم توسعه توجه ویژه ای را نسبت به این دو قشر داشته باشد.

وی ادامه داد: فرهنگ جزء مقوله های مهم کشور است و انقلاب ما نیز انقلاب فرهنگی بود و شروع انجمن فرهنگ و سیاست را به دانشجویان امیرکبیر تبریک می گویم.

رئیس بنیاد امید ایرانیان با اشاره به تدوین برنامه ششم توسعه بیان کرد: در دهه چهارم انقلاب هستیم و پیشرفت و توسعه هدفمند باید مبتنی بر اسناد بالادستی در دستور کار کشور قرار گیرد و در این رابطه اسناد ارزشمندی داریم که باید بر آن اساس مباحث را پیش ببریم.

وی افزود: با توجه به جهت گیری 20 ساله باید سیاست اصل 44، سیاست کلی علم و فناوری، نقشه جامع علمی کشور را نیز بر این اساس تدوین کنیم و همه فعالیت ها در چارچوب این اسناد تدوین شود.

عارف خطاب به دانشجویان بر ضرورت تهیه یک سند راهبردی تأکید کرد و گفت: برای تشکل های دانشجویی نیز داشتن یک سند ضرورت است لذا داشتن فعالیت روزمره ملزم به این است که برای تهیه سند راهبردی پیشتاز شویم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن اشاره به نام گذاری سال 94 به عنوان همدلی و همزبانی دولت گفت: این انقلاب که از 15 خرداد 42 شروع شد و ناباورانه از دید تحلیل گران غربی و انقلابیون داخل کشور در عرض 15 سال به نتیجه رسید رمز موفقیتش کلمه وحدت و وحدت کلمه است.

وی افزود: نشانه بارز شعار 94 که این رمز پیروزی انقلاب را نیز در پی دارد می تواند کلمه همدلی و همزبانی باشد و یا به روز شده رمز وحدت در دهه 40 انقلاب است.

عارف با بیان اینکه همدلی و همزبانی فقط شعار سال 94 نیست بلکه نقشه راهبردی برای کشور است تأکید کرد: همدلی و همزبانی می تواند کلیدی قدرتمند برای گشایش همه مشکلات و پاسخ به همه مباحث کشور باشد.

وی در تصریح مولفه های همزبانی بیان کرد: اعتماد پایه اصلی سرمایه اجتماعی و کاهش هزینه و بهره وری و سود است و بخشی از مشکلاتی که در هشت سال گذشته در دولت نهم و دهم و ایجاد فضای امنیتی در دانشگاهها حاکم شد دلیلش بی اعتمادی بود.

وی ضمن بیان اینکه باید به جوانان اعتماد کنیم گفت: ستاره دار شدن دانشجویان در دانشگاهها نتیجه بی اعتمادی است.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر بپذیریم همدلی و همزبانی راهبرد اصلی کشور است اولین مولفه آن نیز اعتماد است و این موضوع نیز به تیم مذاکره کننده نیز تسری می یابد لذا می دانیم که تیم مذاکره کننده برای احقاق حقوق به حق ما در برابر استکبار ایستاده اند و باید به دولت  اعتماد کنند و دولت نیز باید به مردم اعتماد داشته باشد.

رئیس بنیاد امید ایرانیان با اشاره به بحث خصوصی سازی در اصل 44 قانون اساسی گفت: بارها بحث خصوصی سازی و سیاست اصل 44 ابلاغ شده اما اعتماد لازم در دستگاه اجرایی وجود ندارد چرا که خود را قیم مردم می دانند.

وی امید و نشاط را از دیگر مولفه های همدلی و همزبانی دانست و گفت: امید و نشاط باعث تقویت و تفاهم و همدلی می شود و عقلانیت و خردورزی نیز لازمه همدلی است لذا گرفتاری که در گذشته داشتیم ناشی از کنار گذاشتن خرد جمعی در جامعه بود.

وی افزود: گذشت و فداکاری نیازمند همدلی و همزبانی است و همدلی این نیست که شعار دهیم و حول یک گروه و فرد جمع شویم. باید از گذشته عبور کنیم و در دانشگاهها نیازمند این فضا هستیم باید تشکل های مختلف با سلایق متعدد فعالیت کنند و اختلاف سلیقه ها را بپذیرند.

وی تأکید کرد: در راستای همدلی باید مسائلی مانند حصر و زندانی شدن دانشجویان رفع شود.

وی با اشاره به مذاکرات هسته ای افزود: ما امسال را با شرایطی نگاه می کنیم که مذاکرات به نتیجه می رسد و تفاهم نامه امضا می شود و با این نگاه از اختلاف سلیقه ها گذر خواهیم کرد.

عارف ضمن ضرورت اخلاق مداری در سطح جامعه تصریح کرد: با کنار گذاشتن اخلاق هزینه های زیادی به کشور تحمیل شد و باید برای حذف رقیب از بی اخلاقی و چماق کردن مسائل بر سر یکدیگر پرهیز کنیم. زمانی چماق ضد ولایت را برای حذف رقیب به کار می بردند و اکنون این ابزار به چماق فتنه تبدیل شده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تحمل خود را باید در مسائل بالا ببریم گفت: با استفاده از شعار همدلی و همزبانی باید همه ظرفیت ها برای منافع ملی تلاش کنند و در این شعار دولت به مفهوم عام مطرح شده است و منظور قوای سه گانه است.

عارف با اشاره به اهداف دانشگاه گفت: مأموریت اصلی دانشگاه تربیت نیروی متخصص، اجرای سیاست کلی به طور خاص و نقش داشتن در ارتقای جامعه علمی کشور به صورت کلان است. رسیدن به جایگاه اول در منطقه از اهداف دانشگاه است و همدلی و همزبانی راندمان کار را بالا می برد و همدلی در دانشگاه یعنی داشتن دانشگاه امن است و دانشگاهی که در آن امنیت برقرار باشد نه اینکه امنیتی باشد.

وی ادامه داد: تشکل ها و نهادهای دانشگاه باید با هم همدل و هم زبان باشند لذا تکثر را می پذیریم اما انشعاب پذیرفته نیست و یک صدا باید از دانشگاه بیرون بیاید لذا همصدایی یک ضرورت است.

وی با بیان اینکه باید اختلاف نظر و تکثر را بپذیریم گفت: اهداف مشترکی در درون نهادهای دانشگاهی است که با توجه به تفاوت سلایق همچنان باید سراغ اهدف مشترک بروید و حتی با مدیریت دانشگاه همدلی داشته باشید و اگر خط قرمزی وجود دارد آن را رعایت کنید و مدیریت دانشگاه هم باید نظرات دانشجویان را بپذیرد.

عارف گفت: چماق کمیته انضباطی را کنار بگذارید لذا کارایی ندارد و مطمئن باشید دانشجویان ما خطوط قرمز را بیشتر از ما بزرگترها رعایت می کنند و باید برچسب زدن ها را کنار بگذاریم و اگر در دانشگاه ها این ارکان رعایت شود بهتر می توانیم ارکان سیاسی و علمی را پیگیری کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به برنامه ششم توسعه گفت: سیاست کلی آن در مجمع در حال پیگیری است و باید برنامه ششم توسعه در سایه همدلی تدوین شود. لذا مطالبات به حق و اولویت دار مردم است.

وی پیگیری مباحث انتخابات اسفند 94 را در حاکمیت شعار همدلی و همزبانی دانست و گفت: باید همدلی و همزبانی در همه سطوح بپذیریم و در چارچوب این شعار گام برداریم و نتیجه توجه به شعار همدلی و همزبانی دولت مشارکت حداکثری مردم، برگزاری انتخابات پر شور است.

عارف بیان کرد: ما باید با تقویت همبستگی ملی در امر انتخابات فعالیت کنیم لذا رمز انقلاب اسلامی نیز بر این محور استوار بود و ما نیازمند مجلسی پرسشگر که از اختیارات قانونی برای اعتلای کشور استفاده کند هستیم نه مجلسی که محل بده بستان های سیاسی باشد.

وی تأکید کرد: همه دست اندرکاران انتخابات باید در چارچوب قانون و مقررات حرکت کنند و رقابت های جدی با هدف کسب آرای اکثریت که هدف مشروعی است به وقوع بپیوندد.

محمدرضا عارف در حاشیه همایش افتتاح انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه امیرکبیر در جمع خبرنگاران بیان کرد: بنیاد امید  ایرانیان لیستی ارائه و امضاء نمی کند و صرفا در کارهای راهبردی انتخابات و پیشبرد برنامه اصلاح طلبان یاری دهنده خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سرلیستی اصلاح طلبان را برای ورود به مجلس می پذیرد یا خیر گفت: هنوز لیستی مشخص نشده که سر لیست آن مشخص شود. انشاءالله اصلاح طلبان لیستی را ارائه می دهند که همه در حد سرلیست باشند.
عارف در پاسخ به اینکه در انتخابات حضور می یابد تأکید کرد: این موضوع در آینده مشخص خواهد شد.
کد خبر: 256357

وب گردی

وب گردی