تهران-ایسکانیوز: وزیر دادگستری گفت: ما به دنبال کارهای مبهم و حواله دادن امور به ناکجاآباد نیستیم، همان طور که امروز دشمنان ما رتبه جمهوری اسلامی را در بحث کسب و کار پایین اعلام می‌کنند انتظار داریم سال آینده این رتبه از سوی دشمنان ما بالا اعلام شود.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، حجت الاسلام والسلمین مصطفی پورمحمدی در مراسم تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید سازمان تعزیرات حکومتی اظهار داشت: متاسفانه هنوز نقش و جایگاه تعزیرات و کارکرد دقیق و تأثیرگذار این سازمان شناخته و شفاف نشده است، من نیز قبل از این‌که به وزارت دادگستری بیایم، شناخت لازم را از سازمان تعزیرات نداشتم اما امروز که به عنوان وزیر دادگستری فعالیت می‌کنم نگاه و رویکردم نسبت به این سازمان تغییر کرده است.

وزیر دادگستری با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مسائل در جامعه تأمین معاش مردم به شکل مطلوب است، گفت: متأسفانه ما همواره می‌خواهیم کارهای بزرگ انجام دهیم اما از نیازهای کوچک مردم غافل بوده و آن را مهم نمی‌شماریم.

وی افزود: تبیین سیاست‌های کلان اقتصادی و بانکی مهم است اما عامه مردم دغدغه لحظه‌ای و روزمره برای تأمین معاش و نیازهایشان دارند. نان خریدن شاید تأثیر زیادی در هزینه سبد خانوار نداشته باشد اما نان بدون کیفیت و گران حساسیت مردم را بالا می‌برد.

پورمحمدی اصافه کرد: خوشبختانه امروز در شرایطی هستیم که سازمان تعزیرات حکومتی به عنوان یک نهاد تأثیرگذار در محیط کسب و کار و کنترل و تعیین نرخ اقلام و خدمات و همچنین دادوستد فعال عمل می‌کند و ماموریت سازمان تعزیرات برای حکومت و مردم بسیار تعیین‌کننده است و در رضایتمندی مردم از حکومت تاثیر مستقیم دارد.

وی بیان داشت: ما نباید به سازمان تعزیرات به عنوان یک سازمان دسته‌چندمی نگاه کنیم، خوشبختانه امروز سازمان تعزیرات توانمندی انسانی بسیار خوبی دارد و مجموعه‌ای متبحر، مسلط و مجرب در این سازمان فعالیت دارند که همین مساله ما را برای برداشتن گام‌های بلند در آینده امیدوار می‌کند.

وی اضافه کرد: با کمک نمایندگان مجلس جایگاه سازمان تعزیرات از نظر حقوقی و قانونی ارتقای خوبی یافته است و در تصویب قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اقدام هوشمندانه‌ای صورت گرفت و بین قوه قضائیه و تعزیرات مرزبندی شد.

پورمحمدی تصریح کرد: در این قانون رسیدگی به مواردی که جرم است و مجازات زندان دارد به دستگاه قضایی سپرده شد و آن دسته از مواردی که مجازات مدنی دارد و به نوعی تخلف محسوب می‌شود در سازمان تعزیرات رسیدگی خواهد شد.

پورمحمدی بهبود محیط کسب و کار را یکی از شاخص‌های جدی توسعه در دنیا دانست و در اینباره گفت: متاسفانه امروز جمهوری اسلامی ایران رتبه پایینی از این لحاظ دارد و ما به عنوان یک سازمان مسئول وظیفه داریم جایگاه جمهوری اسلامی را در بحث محیط کسب و کار به جایگاه مناسب برسانیم.

وزیر دادگستری خطاب به رئیس جدید سازمان تعزیرات گفت: اگر سال آینده رتبه کسب و کار جمهوری اسلامی ایران بالا نیاید، ما شما را مسئول می‌دانیم و هیچ‌گونه بهانه‌ای را هم نمی‌پذیریم. در روزهای اخیر رتبه جمهوری اسلامی ایران در بحث محیط کسب و کار اعلام شده و متأسفانه رتبه ما رتبه خوبی نیست که انتظار داریم با اهتمام سازمان تعزیرات این رتبه در سال آینده بهبود یابد.

پورمحمدی تصریح کرد: ما دنبال کارهای مبهم و حواله دادن امور به ناکجاآباد نیستیم، همان طور که امروز دشمنان ما رتبه جمهوری اسلامی را در بحث کسب و کار پایین اعلام می‌کنند انتظار داریم سال آینده این رتبه از سوی دشمنان ما بالا اعلام شود.

پورمحمدی تاکید کرد: امروز بی نظمی در حوزه های مختلف و محیط کسب و کار وجود دارد.رسیدگی به یک بخش از این بی‌نظمی‌ها مربوط به دستگاه قضایی است و بخشی از آن که تخلف محسوب می‌شود، در زمره سازمان تعزیرات قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: رویکرد دولت این است که موضوعات تخلف را تجمیع کرده و رسیدگی به آن‌ها را در اختیار سازمان تعزیرات قرار دهد در همین زمینه اخیرا لایحه خاک را ارائه کردیم و براساس آن رسیدگی به تمامی موارد آلودگی خاک در تعزیرات انجام می‌شود. دلیلی ندارد بدون دلیل پرونده‌ها را به قوه قضائیه بفرستیم و عنوان جنایت و جرم به آن ها بدهیم و کار دستگاه قضایی را سنگین کنیم.

وزیر دادگستری با اشاره به حضور نوجوانان بزهکار در جامعه و بهبود شرایط برای بازگشت آنها به جامعه گفت: اقدامی در حال انجام است تا این نوجوانان به محیط کار برگردند. ما هم از لحاظ قانونی کمک می کنیم تا فضاسازی اجتماعی برای مقبولیت آنها فراهم شود چرا که یکی از مشکلات این جوانان این است که جامعه آنها را نمی پذیرد و اینها مجبور هستند در محیط خلاف ادامه حیات دهند که البته آفت این قشر آسیب دیده و بزهکار است.

آزادی زندانی و عفوی که به مناسبت های مختلف از سوی مقام معظم رهبری صورت می گیرد هم در این راستا کمک کننده خواهد بود.

پورمحمدی درباره اینکه آیا کمیسیون حقوق کودک برای تسکین آلام دو نوجوان زائر ایرانی که در جده از سوی ماموران آل سعود که مورد تعرض قرار گرفتند کاری صورت گرفته یا خیر گفت: این موضوع به طور جدی از لحاظ حقوقی و کنسولی و هم از لحاظ قضایی و دادستانی در حال پیگیری است. کشور هم تصمیم قاطعی در توقف حج عمره صورت داد که در سطح مناسبی برخورد می کنیم.

پور محمدی درباره اجرای افزایش مجازات اسیدپاشی گفت: ما این طرح را به قوه قضاییه ارسال کردیم و منتظر پاسخگویی از سوی این نهاد هستیم.

وی همچنین درباره آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی گفت: ما هم در حال کشف اموال هستیم و هم آنها را به وزارت نفت منتقل می کنیم تا به روز کرده و در جهت مطالبات خود از آن ها استفاده کند.

وزیر دادگستری همچنین درباره زمان اجرای تغییرات در تشکیلات وزارت دادگستری هم یادآور شد: تغییرات در وزارت دادگستری را آغاز کرده ایم و ادامه دارد.
کد خبر: 256869

وب گردی

وب گردی