تهران- ایسکانیوز: دومين ميزگرد سبك شناسي عباس كيارستمي در سومين روز از برپايي بخش بين الملل سي و سومين جشنواره فيلم فجر برگزار شد.صمدیان در این نشست گفت: سینما و هنر یاد دادنی که نیست هیچ یاد گرفتنی هم نیست،در ادبیات و سینما به بیضایی و شاملو اشاره می کنم که شاید تحصیلات آنچنانی هم نداشته باشند.
به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، ميزگرد سبك سينماي عباس كيارستمي در برابر سینماي جهان شامگاه دوشنبه و همزمان با سومين روز از برپايي بخش بين الملل سي و سومين جشنواره فيلم فجر در سالن سينمايي پرديس ملت ۳ برگزار شد.
در این میزگرد که اجرای آن بر عهده سیف الله صمدیان بود گفت: عباس کیارستمی به دلیل مسافرت در این کارگاه حضور ندارد.
وی یادآور شد: اینجا علیرضا رزازی فر کمکی به جشنواره کردو از مجموعه فیلمهای ارسالی، مجموعه ۲۹ فیلمی را برای نمایش انتخاب کرده است.
این مستند ساز اظهار کرد: ظاهرا در دو بخش این فیلم ها نمایش داده می شود و در خانه هنرمندان نیز از این آثار استقبال خوبی شده است.

IMG_1354
صمدیان تاکید کرد: انتخاب فیلم ها برای ارسال و انتخاب فیلمسازان برای حضور در ایران به روشی دموکراتیک انجام شده است. تصور می کردم کیارستمی در انتخاب نام ها نقش داشته اما ظاهرا گروهی که در بارسلون فیلم ها را کار کرده بودند با تلفیق فیلم های کلمبیا (۹) اثر و ۲۰ فیلم تولید شده در ورک شاپ بارسلون، با رای اکثریت، آثار و فیلمسازان را انتخاب کرده اند.
وی افزود: شاید تنها فردی که حضورش بدون رای گیری لازم بودم لی لیانا دیاز از کلمبیا است که جمع کننده ورک شاپ های کیارستمی در کلمبیا است.
در ادامه لی لیانا، ایلاریا گومبورلی از ایتالیا، فرودو گارسیا از اسپانیا، هکتور زرکوویچ از اسپانیا، لین یو از چین به عنوان شاگردان کیارستمی روی سن قرار گرفتند.
صمدیان در ادامه اظهار کرد: بیشترین فیلم های کارگاه های کیارستمی را این شاگردان دیدند و نمایش داده اند.
وی توضیح داد: ۱۵ سال پیش کیارستمی اولین ورکشاپ خود را با همکاری کارنامه در کاخ سعد آباد برگزار کرد. نخستین موضوعات باد، درخت، تاکسی، فرش بود که به صورت مجموعه این آثار در مجموعه تصویر نمایش دادیم.
این فیلمبردار سینما تاکید کرد: کیارستمی در خارج از کشور متناسب با محیط موضوعات را انتخاب می کند. در لندن آسانسور و در مراکش موبایل را به عنوان موضوعات فیلمسازی انتخاب کرد.
صمدیان اظهار کرد: این موضوعات با شاگردان داده می شود تا بر یک موضوع تمرکز داشته باشند و خلاقیت و یا عدم خلاقیت آنان اینگونه مشخص شود که اکثرا عدم خلاقیت در کارها به طور طبیعی بیشتر به چشم می خورد زیرا سینما و هنر یاد دادنی که نیست هیچ یاد گرفتنی هم نیست.
وی گفت: به عنوان نمونه در آژانس مگنوم که آژانس عکاسی اساتید جهان است تنها بروس دیویدسون به صورت آکادمیک عکاسی خوانده است و از تمام کارگردانان دهه ۶۰ و ۷۰ دنیا، اکثریت دانشگاه سینما نرفتند.
این مستند ساز ادامه داد: در ادبیات و سینما به بیضایی و شاملو اشاره می کنم که شاید تحصیلات آنچنانی هم نداشته باشند. این به معنای نفی محیط آکادمیک نیست بلکه دانشگاه ها امکانات لابراتوآری بیشتری دارند تا منزل فردی که می خواهد هنرمند شود و دانشگاه ها نمی توانند دریچه های خلاقیت را باز کنند اما امکانات شکوفایی این خلاقیت در آنها فراهم است از این رو می بینیم هنرمندانی همچون کیارستمی که همه چیز را از تلفیق حس ها، دانش گرافیک و نقاشی و جهان بینی خاص خود دارد این مهم را نمی تواند عینا به کسی منتقل کند.
صمدیان با اشاره به یکی از شخصیت های فیلم کپی برابر اصل یادآور شد: وقتی جیمز در فیلم کپی برابر اصل می گوید ساده دیدن ساده نیست به این مهم بر می گردد.
وی اضافه کرد: پروسه ساده نگریستن جهان و درک عمق نهفته در همه روابط انسانی بسیار پیچیده تر از آن است که به راحتی به دانشجو منتقل شود. انسان معاصر چه بخواهد و چه نخواهد از بدو تولد تا مرگ بیشتر پیچیده می شود و با او پیچیده برخورد می کنند و برای آنکه به سادگی برسیم باید از پیچیدگی ها چنان گذر کنیم که به سادگی محض برسیم.
مجری میزگردهای عباس کیارستمی تاکید کرد: اگر فیلم طبیعت بی جان سهراب شهید ثالث را دیده باشید پیرزن سوزن بان مستعفی در صحنه ای سوزنی را نخ می کرد و او به قدری طبیعی نمی توانست این کار را انجام دهد که مخاطب به درستی به گذر زمان پی می برد.
در ادامه لی لیان از شاگردان کیارستمی گفت: از اینکه ما را برای حضور در ایران دعوت کردید سپاسگزاریم. هدیه بزرگی برای ما بود که بتوانیم آن سوی داستان عباس کیارستمی را در کشورش ببینیم. اولین بار در سال ۲۰۱۳ در ورک شاپ شهر مورسیای اسپانیا شرکت کردم و خیلی تجربه بزرگی برای من بود.
وی یادآور شد: به یاد دارم کیارستمی می گفت لی کله شق است. این سرسختی من موجب شد که کیارستمی را در سال بعد به کلمبیا ببرم و در آنجا ورک شاپی داشته باشیم.
این فیملساز توضیح داد: در کلمبیا ۵۳ نفر از آمریکای لاتین در این ورک شاپ حضور یافتند که از این تعداد ۱۰ نفر به فستیوال کارتاخه نا راه یافتند که مهمترین جشنواره کلمبیا است و آثارشان در این جشنواره نمایش داده شد.
وی در ادامه درباره فیلم خود به نام قاب مقدس توضیحاتی ارائه کرد.
ایلاریا از دیگر شاگردان کیارستمی نیز افزود: وقتی کیارستمی موضوع مورد نظر را داد نا امید شده بودم تا زمانی که پلی را دیدم که کارگرانی روی آن در حال فعالیت هستند.
وی یادآور شد: وقتی این پل و کارکردن کارگرانان را دیدم از کارگران خواستم کار فیلمبرداری را برای من انجام دهند.
فرودو گارسیا نیز توضیح داد: افتخار می کنم در جشنواره فیلم فجر هستم. من هنرهای زیبا خواندم و کارم فیلمبرداری است.
وی درباره فیلم خود با موضوع دریا یادآور شد: وقتی موضوع را کیارستمی به من داد، به این فکر می کردم باید کاری درونی انجام دهم و نباید به زور کاری را بسازم. وقتی کودک بودم نزدیک بود در دریا غرق شوم و این در ذهن من مانده بود اما احساس کردم بازیگر این فیلم باید جوان باشد .
هکتور زرکوویچ نیز درباره فیلم رقص توربافان اظهار کرد: وقتی به دریا فکر کردم اولین چیزی که به آن رسیدن آلودگی دریای مدیترانه بود. تصمیم گرفتم این موضوع را به نقد بکشم . شکل های مختلفی به ذهنم رسید و در نهایت با مشورت کیارستمی کار به سرانجام رسید.
لین نیز گفت: فیلم من اینجا دیده نشد زیرا اشکال صدا داشت و امکان اصلاح وجود نداشت. روز اول که موضوع دریا به من داده شد تا فیلم بسازم شروع به عکاسی کردم و تنها چیزی که به دست آوردم پرنده ای بود که پرواز می کرد.
وی اظها کرد: من به شرایط خودم برگشتم . با توجه به اینکه تنها بودم به خودم برگشتم و سعی کردم داستانی عشقی را در این فیلم روایت کنم.
کد خبر: 257388

وب گردی

وب گردی