ایسکانیوز: جمال بن عمر فرستاده سابق سازمان ملل در امور یمن فاش کرد که در هنگام آغاز تجاوز تظامی عربستان، احزاب و گروه های سیاسی یمن در آستانه رسیدن به یک توافق سیاسی بودند.

به گزارش وال استریت ژورنال، جمال بن عمر در کنفرانس مطبوعاتی خود از کارشکنی های عربستان سعودی در امور داخلی یمن پرده برداشت: "گروه های يمنی در آستانه يك توافق سياسی بودند اما عمليات نظامی ارتش سعودی عليه يمن باعث پيچيده شدن روند سياسی و از بين رفتن مذاكرات و نتايج آن شد".

اين سخنان بن عمر ميزان بهانه تراشی دولت سعودی برای توجيه تجاوزگری خود عليه يمن را فاش كرد؛ بهانه هايی كه نادرستی آن به اثبات رسيد. اين تجاوزگری با هدف تامين منافع آل سعود انجام شد.

منافع سعوديها همسو با توافق نيروها و احزاب سياسي يمني در مذاكرات خود زير نظر سازمان ملل نبود. همين فشارها باعث شد كه جمال بن عمر استعفا كند و اسماعيل ولد شيخ احمد جاي او را بگيرد؛ امري كه سوالات زيادي را درباره پيشينه و عواقب اينكار مطرح مي كند بويژه كه رياض اتهامات زيادي را به جمال بن عمر وارد كرد.

برخی ناظران می گويند كه "بان كی مون" دبيركل سازمان ملل متحد، بايد در گزارش خود به شورای امنيت درباره وضعيت يمن و قطعنامه 2216 شورای امنيت به موضوع مذاكراتی كه سعوديها را به شكست كشاندند، اشاره كند. اين قطعنانه بر اعمال تحريم عليه هركسی كه ثابت شود، در فرايند سياسی يمن مانع تراشی می كند و تشكيل كميته مجازات ها برای مشخص كردن طرفها و افرادی كه در اين مانع تراشی سهيم هستند، تاكيد می كند. به شهادت جمال بن عمر، عربستان به اجرای اين قطعنامه پايبند نبوده است.

اما به نظر می رسد كه سعوديها به تجاوزگری خود عليه يمن ادامه می دهند بويژه كه جمال بن عمر را كه موفق شده بود تقريبا به يك توافق نهايی بين گروه های يمنی دست يابد، از پرونده يمن كنار بگذارند تا با اين كار، بر شدت حملات هوايی خود بيفزايند. اين امر درسايه افزايش شمار قربانيان و زخمی ها به بيش از 9 هزار و 700 نفر صورت می گيرد.

تداوم تجاوزگری سعودی ها فقط به قتل هر چه بیشتر غيرنظاميان و ويران كردن ساختار زيربنايی يمن منجر می شود.
کد خبر: 257409

وب گردی

وب گردی