تهران - ایسکانیوز: با توجه به اهمیت گردشگری و گسترش امکانات برای گردشگران خارجی، به تازگی توجه به ارتقا کیفیت رشته های مرتبط با گردشگری افزایش یافته است. مدیریت هتل داری یکی از این رشته ها است. دانشجویان این رشته در کنار مطالعه نظری نیازمند گذاراندن کارگاه های آموزشی هستند. با این وجود، دانشجویان همواره برای گذراندن این کارگاها با مشکلاتی مواجه بوده اند. برای کاستن از این دشواریها واحد تهران غرب دانشگاه آزاد دست به راه اندازی کارگاهای عملی زده است. در ادامه گفتگویی را با خانوم دکتر نیک بین در باره اهمیت این کارگاه ها برای رشته مدیریت هتلداری و فرایند راه اندازی آن آمده است. DSC_3145


خانوم دکتر نیک بین؛ به تازگی کارگاه آموزشی هتل داری که طرح آن توسط شما ارائه شده بود، افتتاح شد.  اهمیت این کارگاه برای دانشجویان هتل داری در چیست؟

از میان واحدهای دانشگاه آزاد در ایران، واحد تهران غرب تنها واحدی است که رشته مدیریت هتلداری را ارائه می کند (در خارج از ایران واحد امارات نیز ارائه کننده این رشته است). دانشجویان این رشته پنج عنوان درس عملی دارند: آشپزی، شیرینی پزی، پذیره، خدمات رستوران و خانه داری. بنابراین برای این پنج واحد نیازمند کارگاه آموزشی هستند. از آنجایی که ما هیچ هتل آموزشی در ایران نداریم، بالاجبار برای آموزش عملی دانشجویان به یک هتل تجاری مراجعه می کردیم. در نتیجه، دانشجویان با مشکلات فراوان مانند دوری مسافت و یا برخورد نامطلوب کارکنان هتل روبرو می شدند. خود دانشگاه نیز متقبل هزینه ای گزاف می شد.
از زمان آغاز ریاست دکتر داداندیش و با پیگیریهای ایشان، تصمیم به اجرایی شدن طرح ایجاد کارگاه آموزشی در دانشگاه جدی گرفته شد. به همین منظور، بنده ابتدا طرح توجیهی تمامی کارگاههای مورد نیاز را ارائه کردم. کارگاه آشپزی و شیرینی پزی به علت مشکلات کمبود فضای فیزیکی در دانشگاه، عدم مهیا بودن زیرساخت لازم  و  هزینه سرمایه گذاری بالا در اولویت راه اندازی قرار نگرفت. بنابراین راه اندازی کارگاه‏های  سه‏گانه عناوین درسی خدمات رستوران، خانه داری و پذیره مورد تایید و توافق هیئت رئیسه دانشگاه قرار گرفت. برای ایجاد این سه کارگاه یک کلاس 53 متری در دانشکده علوم انسانی واحد در نظر گرفته شد تا مطابق استانداردهای هتل 4 ستاره A آماده شوند. سی متر از این فضا به کارگاه خانه داری و مابقی به پذیره و خدمات رستوران اختصاص یافت. 5

اجرای شدن این طرح از ابتدا تا افتتاح چقدر زمان برد؟

فاز اول این طرح فرایند مطالعاتی و بررسی استانداردهای لازم بود که در آن علاوه بر اساتید دانشگاه از دست اندرکاران صنعت هتل داری و مشاورین تخصصی در خصوص راه‏اندازی هتل‏ها نیز کمک گرفته شد. این فاز از خرداد تا شهریور سال 93 زمان برد. پس از این فاز عمرانی آغاز شد که از شهریور تا آذرماه طول کشید. در نهایت فاز دکوراسیون و چیدمان (خرید تجهیزات و غیره) ازآذر تا فروردین به طول انجامید.
12

آیا حمایت‏های دانشگاه آزاد در اجرایی شدن این کافی بود؟

حمایتها بسیار خوب بود. اگرچه روند اداری تاحدی دست و پا گیر بود و به همین جهت فاز خرید (یعنی فاز سوم) بیش از دو فاز دیگر زمان برد. اما در کل حمایتهای دکتر داداندیش، ریاست دانشگاه آزاد اسلامی تهران غرب و دکتر میردامادی، معاون پژوهشی این واحد در به ثمر رسیدن طرح بسیار موثر بودند.
635657219851141314
کد خبر: 257619

وب گردی

وب گردی