تهران_ایسکانیوز؛ واردات گوشت بوفالو از کشور هندوستان؛ موضوعی که این روزها سوژه خبری بسیاری از رسانه ها، مطبوعات و میزگردهای تلویزیونی باحضور ریئس سازمان دامپزشکی و... شده است. مسئله ای که به طورحتم مانند تمام موضوعات دیگری که با جان و سلامتی شهروندان سرو کار دارد برای مدتی حاشیه ساز و در نهایت با وعده و وعید مسئولان در نطفه خفه خواهد شد، مانند موضوع واردات گوشت های آلوده به رادیو اکتیو از اوکراین که در دولت دهم صورت گرفته بود که با پاسکاری وظایف بین سازمان دامپزشکی و سازمان انرژی اتمی در آخر مشخص نشد که آیا واردات این نوع گوشت در حجم بالا به کشور انجام شده است؟ آیا گوشت آلوده به رادیو اکتیو وارد قصابی ها شده است یا خیر؟

به گزارش ایسکانیوز، این روزها واردات گوشت بوفالو از هند حاشیه ساز شده است و حرف و حدیث هایی در رابطه با وجود نوعی انگل بیماری زا در این نوع گوشت؛ اما غافل از اینکه واردات گوشت بوفالوی هندی به کشور از دهه 70 به منظور استفاده در فرآورده های گوشتی حرارت دیده چون سوسیس و کالباس صورت گرفته است، بنابراین این مسئله مربوط به امروز نیست که اکنون با واکنش های صورت گرفته از سوی رسانه ها و سرو صدای ایجاد شده درخصوص وجود انگل در این نوع گوشت قرمز، با پیگیری وزیر جهادکشاورزی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی واردات گوشت بوفالو به کشور سریعا متوقف شود.

واردات گوشت هندی حداقل سابقه ای 40 ساله دارد

به گفته رئیس سازمان دامپزشکی کشور، واردات گوشت از کشور هندوستان حداقل سابقه ای 40 ساله دارد، به طوری که براساس گفته این مرجع حاکمیتی، گوشت منجمد گاومیش از دهه 70 از کشور هندوستان وارد کشور شده به طوری که در سال 1391 حدود 22 هزار تن، در سال 92 حدود 17.5 هزار تن و در سال 93 حدود 4 تا 5 هزار تن گوشت بوفالوی هندی وارد کشور شده است.

احتمال وجود گوشت بوفالوی هندی چرخ شده دربازار

حال مسئله این است که در این سال ها گوشت بوفالوی هندی در کدام قسمت از زنجیره غذایی مردم حضور داشته است ؟ آیا به گفته برخی مسئولان به صورت چرخ شده همراه با گوشت چرخ شده مخلوط گوشت گوسفندی و گوساله در منازل برای تهیه غذاهای گوشتی مصرف شده یا واقعا در تهیه فرآورده های حرارتی مانند سوسیس و کالباس استفاده شده است؟ هرچند که وجود این نوع گوشت قرمز در فرآورده های گوشتی هم مانند خمیر مرغ جزء ضرر و زیان و انواع بیماری های گوارشی از جمله سرطان روده چیز دیگری همراه نخواهد داشت.

تنها درج عبارت "گوشت قرمز" برروی سوسیس و کالباس

گوشت بوفالو نیز در ردیف گوشت‌های قرمز قرار می گیرد، بنابراین بر روی سوسیس و کالباسی که در آن از گوشت بوفالو استفاده شده است، تنها عبارت "گوشت قرمز" قید می شود، بنابراین هیچ گونه راه و روشی برای تشخیص وجود گوشت بوفالو در سوسیس و کالباس وجود ندارد.

به گفته رییس سازمان دامپزشکی؛ علاوه بر مصوبه کمیسیون تنظیم بازار درخصوص نیاز به واردات در راستای کمبود تولید گوشت قرمز درکشور؛ سرمایه گذاران و تولیدکنندگان صنعت فرآورده های گوشتی علاقه دارند که از گوشت گاومیش یا بوفالو استفاده کنند که دلیل آن این است که ظرفیت نگهداری آب در گوشت گاومیش به مراتب بیشتر از گوشت گاو است که این امر یک فاکتور مثبت در تولید فرآورده های گوشتی حرارت دیده محسوب می شود. همچنین از نظر تغذیه ای درگوشت گاومیش چربی به مراتب کمتر، اسیدهای چرب غیراشباع بیشتر و اسیدهای چرب اشباع کمتر از گوشت گاو است. علاوه بر این ریزمغذی ها هم در گوشت گاومیش بیشتر است و اساسا گوشت منجمد گاومیش به دلیل مجموعه این مزایا در فرآورده های گوشتی استفاده می شود.

هند از نظر بیماری جنون گاوی جزء کشورهای گروه الف است

به گفته خلج؛ سازمان دامپزشکی کشور یک مرجع حاکمیتی و صلاحیت دار است که بر اساس ضوابط بهداشتی اظهار نظر می کند به طوری که وقتی یک واردکننده مجوز کمیت واردات را از ستاد تنظیم بازار دریافت و به سازمان دامپزشکی کشور مراجعه می کند؛ سازمان دامپزشکی بر مبنای ارزیابی خطر تصمیم می گیرد، یعنی شرایط بهداشتی،ساختار کشتارگاه و توان دامپزشکی آن کشور را درنظر می گیرد و بر اساس اطلاعات بهداشت دام آن کشور تصمیم گیری می کند. در مورد کشور هند، در سایت سازمان جهانی بهداشت دام که به عنوان عالی ترین و معتبرترین مرجع بین المللی است، مشاهده می شود که کشور هندوستان از نظر وضعیت بیماری جنون گاوی در وضعیت کشورهای گروه الف قرار گرفته است یعنی اینکه هند جزو کشورهایی است که کم ترین خطر را از نظر شیوع این بیماری دارد و درمورد انگل نیز بر اساس معیارهای مورد نظر که در بازرسی گوشت مورد استفاده قرار می گیرد، این انگل مشکلی برای مصرف کننده انسانی ندارد.

وجود دست هایی در پشت پرده واردات بوفالوی هندی

گفته رئیس سازمان دامپزشکی درخصوص مجموعه مزایای گوشت بوفالو نسبت به گوشت گاو صحیح و منطقی است، اما نگرانی که در مورد واردات گوشت بوفالو و آن هم به صورت چرخ شده در بازار وجود دارد؛ این است که کشور هندوستان نه به لحاظ رعایت بهداشت و مسایل بهداشتی جایگاه خوبی دارد و نه از نظر مسایل شرعی و دینی مورد اطمینان است، همچنین مهم ترین مسئله این است که متاسفانه تاکنون بنا به دلایل مختلف از جمله وجود دست هایی در پشت پرده واردات گوشت قرمز به کشور، عزم جدی برای رسیدن به خودکفایی در تولید گوشت قرمز در داخل کشور وجود ندارد، به طوری که در مقاطعی بیش از 90 درصد واردات گوشت از برزیل انجام می شد، که اخیرا واردات گوشت بوفالوی هندی هم جریان ساز شده است.

به گزارش ایسکانیوز، نیاز مصرفی کشور به گوشت قرمز درسال 90 حدود یک میلیون و 200 هزارتن بود،که براساس آمار اعلام شده حدود 950 هزار تن آن در داخل تولید می شد و مسئولان وقت متعهد شدند که 20 تا 25 درصد دیگر هم در یک پروسه زمانی کوتاه مدت(3 ساله) با ایجاد ظرفیت های لازم در داخل تولید شود تا کشور در تولید گوشت قرمز به خودکفایی کامل برسد،چندسالی از آن وعده و وعیدها می گذرد،اما کشور در تولید گوشت قرمز نه در دولت قبلی و نه در دولت فعلی به خودکفایی نرسیده است به طوری که همچنان واردات گوشت و بعضا آلوده از خارج صورت می گیرد.

بوفالو جزو بی کیفیت ترین گوشت هاست

هنوز تجربه تلخ واردات برنج های آلوده و گندم های آلوده به انواع بیماری ها از کشور هندوستان فراموش نشده است،به طورحتم گوشت بوفالو جزء بی کیفیت ترین گوشت هاست به همین دلیل امیدواریم این مسئله هم مانند سایر موضوعات از جمله واردات گوشت آلوده به رادیواکتیو از اوکراین یا سفر برخی از اعضای کمیسیون بهداشت و کمیسیون کشاورزی مجلس با هزینه مجمع واردکنندگان برنج به کشور هندوستان، با پاسکاری وظایف بین مسئولان ذی ربط در نطفه خفه نشود.

گزارش از سوگند السادات چاوشی

 
کد خبر: 257774

وب گردی

وب گردی