تهران-ایسکانیوز:‌ همایش بین المللی بزرگداشت خواجه حافظ شیرازی به همت دانشگاه آزاد اسلامی در تاریخ 15 لغایت 18 اردیبهشت به مدت چهار روز در تهران و شیراز برگزار خواهد شد و برای این امر استادان تراز اول زبان و ادبیات فارسی شرکت و سخنرانی خواهند کرد. در این بین وجه بین المللی این همایش نیز از اهمیت خاصی برخوردار است و به دلیل اهمیت این موضوع مسئول مجزایی برای پیگیری امور بین‌الملل مشخص شده بود.


مجتبی محمدی، مدیر امور بین الملل واحد رودهن و مسئول بخش بین الملل همایش حافظ در این خصوص به خبرنگار ادبیات ایسکانیوز گفت: از انتهای ماه آذر که دکتر ماحوزی رئیس شورای علمی همایش این وظیفه را برعهده من گذاشتند یک فهرست حدودا چهل نفره داشتیم از مهمانانی که قرار بود دعوت شوند. در طول چندماه گذشته با مکاتبات گسترده تلاش کردیم با آنها ارتباط برقرار کنیم و شرایط حضور در همایش را فراهم کنیم که البته تعدادی به دلیل عدم صدور ویزا و تعدادی هم به دلیل مشکلات شخصی و سن بالا موفق به شرکت نشدند و طی پیام هایی عذرخواهی و تشکر کردند، که با کاهش برخی از آنها این تعداد به حدود 15 نفر رسید.


وی ادامه داد: در نهایت امور مربوط به این 15 نفر که از پژوهشگران و حافظ شناسان شناحته شده دنیا هستند با همکاری مجدانه و پیگیرانه همکاران در معاونت محترم بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی در صدور ویزا در همایش شرکت و به ارائه ی مقاله می پردازند. این مهمانان از کشورهای مختلف اروپایی آمریکایی و آسیایی هستند و امیدواریم با دعوت از این پژوهشگران به غنای علمی این همایش افزوده شود و علاقمندان به حافظ بتوانند از این محفل علمی فرهنگی و ادبی بهره کافی ببرند.


fb4f67b4-42a2-4599-81c8-a2b3c7a7e653

محمدی افزود: علاوه بر تخصص تلاش کردیم پژوهشگرانی از کشورهای مختلف حضور داشته باشند. از آمریکا تعدادی از حافظ شناسان معروف مانند دکتر دومنیکو اینجنیتو که عضو هیات علمی دانشگاه کالیفرنیا (UCLA) آمریکاست شرکت می کنند، همچنین دکتر مجدالدین کیوانی از کانادا، دکتر شکوفه تقی از سوئد، دکتر خلیل ابراهیم صاری اوغلو، دکتر علی گوزل یوز و دکتر مهمت آتالای از ترکیه، پروفسور آذر میدخت صفوی ازهندوستان و تعدادی از حافظ پژوهان از تاجیکستان در این همایش شرکت دارند. شرق شناس معروف دکتر صفر عبدالله از قزاقستان و همچنین عده‌ای از مسئولان گروه زبان و ادبیات فارسی از تاجیکستان از جمله دکتر مطلوبه خواجه یوا معاون پژوهشی دانشگاه دولتی خجند، دکتر نورف مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه دولتی خجند و همچنین دکتر ابوالکلام سرکار دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه داکا در بنگلادش از دیگر مهمانان خارجی این همایش هستند.


محمدی اظهار داشت: برای همه این پژوهشگران بلیت رفت و برگشت هم به تهران و هم به شیراز گرفته شده است و قرار است در تهران و شیراز در قالب سخنرانی و میزگرد های تخصصی درباره اندیشه های سترگ حافظ در حیطه سرزمینی خودشان به ویژه در ترکیه و تاجیکستان به بحث و تبادل نظر با پژوهشگران داخلی بپردازند.


وی در پایان گفت: فرایند شرکت میهمانان خارجی همواره با مشکلاتی رو بروست که جا دارد از جناب آقای دکتر میرزاده ریاست عالیه دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر طه هاشمی معاون محترم فرهنگی و اجتماعی، دکتر انگجی معاون محترم امور بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی و همکاران آنها که نقش تاثیر گزاری در انجام موفقیت آمیزاین فرایند داشتند سپاسگزاری کنم. امیدواریم با بررسی حافظ از نگاهی جدید بتوانیم گامی دیگر در شناخت اندیشه های والای این شاعر بزرگ سرزمینمان برداریم و برگی زرین به تاریخ ادب این سرزمین بیافزاییم.


شایان ذکر است همایش بین‌المللی بزرگداشت خواجه حافظ شیرازی به همت دانشگاه آزاد اسلامی از 15 لغایت 18 اردیبهشت با حضور اساتید و حافظ‌ پژوهان داخلی و خارجی در تالار شهید مطهری سازمان مرکزی دانشگاه ازاد اسلامی در تهران و تالارحافظ در شیراز برگزار خواهد شد.






کد خبر: 258800

وب گردی

وب گردی