کیومرث سراج الهی*
تهران-ایسکانیوز: داروی دگزامتازون که معمولا و خودسرانه و گاهی از سوی پزشکان در ایران مانند آسپرین بسیارساده و آسان در دسترس مردم گذاشته و تجویز می‌شود، دارویی است که به طور معمول در شرایط بسیار نادر و ضروری از سوی جامعه پزشکی برای درمان تجویز و بکار برده می‌شود.
مصرف این دارو در ایران چندین برابر کشورهای اروپای و سایر کشورهاست ودر ایران بدون نسخه دکتر و به فراوانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این دارو در واقع برای درمان‌ حالت‌های التهابی و آلرژیک (ضد حساسیت)، مانند آسم و یا بیماری‌های ریوی، همچنین بیماری‌های مفصلی و پوستی بکار برده می‌شود. دگزامتازون چون قوی‌تر از آنتی بیوتیک‌ها و دارای کورتیزون هستند، برای درمان بیماری‌های عفونی به کمک آنتی بیوتیک‌ها مورد استفاده قرار می گیرند.
این داروی کورتونی قوی با قدرت زیاد خود در مرحله اول به صورت ظاهری موجب بهبود التهابات بیمار شده و از سوی دیگر به دلیل عوارض نامناسب و زیان آور آن باعث سرکوب سیستم ایمنی بدن نیز می‌شود.
دگزامتازون به هیچ وجه در اروپا و سایر کشورهای پیشرفته غربی برای پیشگیری یا درمان سرماخوردگی بکار برده نمی‌شود ،اجازه تجویز هم ندارد و ممنوع فروش است .
این در حالی است که در چند سال گذشته آمپول دگزامتازون در ایران بین پزشکان رایج شده و تقریبا برای هر گونه بیماری عفونی تجویز می‌شود.
این دارو می‌تواند عوارض جانبی خطرناکی برای برخی از انسان‌ها به ارمغان داشته باشد. از جمله عوارض مصرف طولانی دگزامتازون : عفونت داخلی گسترده ، دیابت، بیماری کلیوی و فوق کلیوی، عقیمی و سکته قلبی و مغزی و مرگ ناگهانی و شوک . .. و بسیاری از موارد سکته‌های قلبی ناشی از مصرف زیاد آن است و متاسفانه بسیاری از پزشکان به این موضوع مهم و حیاتی توجه نمی‌کنند و یا در باره آن توضیحی به بیمار داده نمی‌شود.
به طور کلی در کشورهای پیشرفته اروپایی هیچ نوع آمپولی برای سرماخوردگی های شدید به کار برده نمی‌شود. اغلب پزشکان برای درمان بیماری‌های مانند سرماخوردگی شدید و آنفلولانزا و عفونت راه‌های تنفسی به بیماران داروهای گیاهی، طب سنتی و یا در شرایط بسیار وخیم مانند عفونت‌های ریوی از آنتی بیوتیک‌هایی که به صورت قرص یا کپسول تولید شده تجویز می‌کنند. یکی از دلایل آنهم این است که اگر آن دارو در همان روزهای اول درمان علائمی بد و نامناسبی برای بیمار به وجود آورد، فوری درمان را قطع و دارویی دیگری را جایگزین آن می‌کنند.


*مشاور و مدد کار سیستم بهداشت و درمان، پیشگیری از بیماری‌های آمیزشی و اعتیاد در آلمان


کد خبر: 258826

وب گردی

وب گردی