تهران- ایسکانیوز: حافظ نه تنها بزرگ‌ترین غزلسرای ایران است، بلکه در پهنه گیتی هم در سروده‌های رامش یا تغزلی سخنوری ایست بی همانند!
دکتر میرجلال الدین کزازی که در نخستین روز همایش بین المللی حافظ سخنرانی دارد، با اعلام این مطلب گفت: حافظ نه تنها بزرگ‌ترین غزلسرای ایران است، در پهنه گیتی هم در سروده‌های رامش یا تغزلی سخنوری ایست بی‌همانند اگر چنین نمی‌بود بدانسان که بسیاری کسان می‌دانند نمی‌توانست آنچنان جان گوته، بزرگترین و نام آور‌ترین سخنور آلمانی را بشکوفاند و بشوراند که او دیوانی را به نام حافظ و در ستایش او بسراید.


کزازی
وی افزود: زبان حافظ زبانی است از دید معنی‌شناختی در فرازنای آفرینش هنری. دریافت سخن حافظ پیچیده و دشوار نیست. آنچه بیت‌های او را دشوار و پیچیده می‌گرداند آن است که خواننده، خوانندهٔ سخن‌شناس باریک نگر خرده سنج، هرگز نمی‌تواند دل آسوده باشد که به آنچه حافظ می‌خواسته است گفت، راه برده و دست یافته است، زیرا واژه‌ها، پاره‌های پندار در بیت‌های شگرف و شاهوار حافظ پیوندهایی نغز نهان با یکدیگر دارند. بسته به اینکه خواننده یا پژوهنده به کدام یک از این پیوند‌ها در بیت راه ببرد دریافتی دیگر از آن بیت خواهد داشت. گزارشی دیگر از آن خواهد کرد.
نویسنده نامه باستان درباره همایش حافظ نیز گفت: همایش می‌باید به گونه‌ای باشد که در خود آغاز نگیرد و به‌‌ همان سان پایان. همایش هنگامی سودمند است و کارساز که بستری زمینه‌ای فرهنگی اجتماعی را فراهم بیاورد، برای تلاشی پیگیر و پایدار به سخن دیگر همایش می‌باید سرانجام به گونه‌ای خیزش یا دگرگونی فرهنگی بیانجامد. همایش‌هایی که درباره بزرگان فرهنگ و ادب ایران سامان داده می‌شود می‌باید ‌شناختی زنده پویا و به روز را درباره این بزرگان پدید بتواند آورد.
همایش بین المللی حافظ توسط دانشگاه آزاد اسلامی از تاریخ 15تا 18 اردیبهشت در شهر تهران و شیراز برگزار می شود.
درمیان اساتید شرکت کننده در این همایش چهرهای مطرحی چون حضور سعید حمیدیان، میرجلال الدین کزازی، تقی پورنامداریان، مهدی ماحوزی، سیروس شمیسا، علی اصغر دادبه، مهدی محقق و همچنین دومنیک اینجنیتو، مجدالدین کیوانی، خلیل ابراهیم صاری اوغلو، آذر میدخت صفوی و ... حضور دارند.


کد خبر: 259655

وب گردی

وب گردی