تهران_ایسکانیوز، احمدرضاعاملی،کارشناس اقتصاد مسکن،گفت: دولت به دلیل عدم بروز بیماری هلندی دراقتصاد کشور به شدت نقدینگی را کنترل کرده به همین دلیل خود دولت هم انتظار ندارد که به این زودی ها مسکن از رکود خارج شود و معتقد است که رونق در بازار مسکن با شیب ملایمی محقق خواهد شد.

احمدرضا عاملی، درپاسخ به این سوال که آیا لغو تحریم ها باعث خروج بازار مسکن از رکود و کاهش قیمت واحدهای مسکونی درسال جاری می شود؟ به ایسکانیوز،گفت: بیاینه لوزان در ابتدا نشاطی را در بازار مسکن ایجاد کرد و تاثیرات مثبتی برروی نرخ ارز در بازار آزاد گذاشت به طوری که این بیانیه می توانست باعث رونق بازار مسکن و گردش اقتصادی کشور شود، اما مناقشاتی که پیرو آن در داخل کشور و هم ازسوی گروه 5+1 رخ داد، تاثیرات مثبت بیانیه لوزان را خنثی کرد.

اثرروانی؛ موثرین عامل در رکود بازار مسکن


این کارشناس اقتصاد مسکن، با بیان اینکه به این زودی ها بازار مسکن از رکود خارج نخواهد شد، تصریح کرد: استنباط بنده این است که در آینده نزدیک خروج مسکن از رکود محقق نخواهد شد به طوری که با بررسی عوامل و متغیرهای تاثیرگذار بر بازار مسکن به نظر می رسد بیش از هر عاملی؛ اثر روانی بر بازار و گردش اقتصادی باعث رکود بازار مسکن شده است به همین دلیل تا حصول نتیجه از مذاکرات هسته ای لوزان، خروج بازار مسکن از رکود تحقق پیدا نخواهد کرد.

آیا مسکن در بهار 94 از رکود خارج می شود؟

عاملی، در پاسخ به این مطلب که چندی پیش کارشناسان اقتصاد مسکن پیش بینی کرده بودند که مسکن در نیمه نخست سال 94 به دلیل افزایش میزان تقاضای موثر از رکود خارج می شود، اما تاکنون این امر محقق نشده است، افزود: دولت به دلیل عدم بروز بیماری هلندی دراقتصاد کشور به شدت نقدینگی را کنترل کرده به همین دلیل خود دولت هم انتظار ندارد که به این زودی ها مسکن از رکود خارج شود و معتقد است که رونق در بازار مسکن با شیب ملایمی محقق خواهد شد.

وی، با بیان اینکه داد وستد در بازار با نبود نقدینگی رو به کسادی می رود، ادامه داد: تمام امکانات خرید (منابع مالی) برای خریدار واقعی مسکن مهیا نیست، به طوری که فقط بخشی از امکانات برای خریدار آماده است و خریدار پس از انجام خرید باید امکانات دیگر خود را تبدیل به نقد کند تا بخش باقی مانده پرداخت شود.

این کارشناس اقتصاد مسکن، با بیان اینکه در حال حاضر مجموعه عوامل برای بازگشت رونق به بازار مسکن مهیا نیست، تصریح کرد: تا مادامی که بازار رونق نداشته باشد، جسارت خریدار نیز کاهش پیدا می کند به همین دلیل مجموعه عواملی چون محدودیت نقدینگی، اثرات روانی و نبود خریدار واقعی یا تقاضای موثر باعث رکود بازار مسکن شده است.
کد خبر: 259754

وب گردی

وب گردی