ایسکانیوز: انصارلله با ارسال نامه‌ای به "بان کی مون" دبیر کل سازمان ملل، خواستار مداخله سازمان ملل برای پایان دادن به حملات هوایی عربستان سعودی به یمن شدند. معاون وزیر خارجه ایران نیز ضمن هشدار به عربستان، امنیت یمن را امنیت ایران خواند.

به گزارش خبرگزاری آلمانی دیچه وله،حوثی ها در یمن از سازمان ملل متحد خواستند که برای پایان دادن به حملات هوایی عربستان سعودی بکوشد. در نامه‌ای که حوثی‌ها به بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد نوشته‌اند، آمده است که حملات هوایی عربستان سعودی "تجاوز آشکار" علیه کشور یمن و مردم آن است.

پس از مخالفت شورای امینت با قطعنامه روسیه، سازمان ملل متحد اعلام کرد که کمبود مواد سوختی در یمن اوضاع این کشور را وخیم‌تر کرده است.

روسیه به منظور کمک‌رسانی به مردم یمن خواستار برقراری آتش‌بس میان طرف‌های درگیر شده بود. اما شورای امنیت قطعنامه پیشنهادی روسیه را "ناکافی" دانست و خواستار تهیه قطعنامه‌ای همه‌جانبه‌تر برای رسیدگی به بحران یمن شد.

کشورهای عربی روسیه را متهم می‌کنند که در بحران یمن "بی‌طرف" نیست و قطعنامه پیشنهادی به نفع حوثی ها و به منظور "خرید وقت" تنظیم شده است." ویتالی چورکین"، نماینده روسیه در سازمان ملل، در مقابل گفت که "کشورهای عربی صرفاً حرف می‌زنند."

شورشیان حوثی بخش بزرگی از یمن را تحت کنترل خود دارند. ایران نیز در مقابل حملات هوایی عربستان به یمن را "تجاوز مستقیم" به یک کشور مستقل می‌داند.

حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه ایران، روز شنبه پیرامون بحران یمن اعلام کرد: "تمرکز سعودی بر جنگ علیه یمن، صرفاً کمک به تقویت رژیم صهیونیستی و گروه‌های تروریستی را سبب شده است".

معاون وزیر خارجه ایران شدیداً از "سکوت" برخی کشورها در قبال "تجاوز عربستان به یمن" انتقاد کرد. وی تصریح کرد که با حملات عربستان، مردم یمن تحت محاصره قرار گرفته‌اند و این موضوع "غیرقابل قبول" است.

امیرعبداللهیان  در ادامه افزود: "ما امنیت یمن را امنیت منطقه و ایران می‌دانیم. اجازه داده نخواهد شد دیگران امنیت منطقه مشترک را با اقدامات ماجراجویانه به بازی بگیرند."

مقامات ایرانی تا کنون بارها حملات هوایی کشورهای ائتلاف به رهبری عربستان به حوثی‌های یمن را "ماجراجویی خاندان آل سعود" در منطقه خوانده‌اند.

 
کد خبر: 259961

وب گردی

وب گردی