تهران-ایسکانیوز: جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی به عنوان اولین جشنواره حوزه کارآفرینی در کشور از سال 1381 به ابتکار شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان   فعالیت خود را آغاز کرد. از این یازده دوره سه دوره نخست آن با عنوان کار آفرینی برگزار شد. این در حالی است که تا قبل از برگزاری جشنواره در سطح ملی، در سه جشنواره منطقه ای تجارب لازم کسب شده بود. از طرفی این جشنواره زمانی کار خود را آغاز کرد که موضوع کارآفرینی در سطح بسیار ابتدایی در کشورمطرح بود منطقه ای برگزار شده و تجارب لازم را کسب کرده بود. پس از سه دوره برگزاری موفق این جشنواره در حوزه کارآفرینی و رشد این مفهوم در جامعه و با توجه به تغییر نام و رسالت وزارت مذکور به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، هیئت امنای شهرک با تصویب آیین نامه جدید جشنواره، عنوان آن به جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی(کارآفرینی مبتنی بر فناوری) تغییر کرد. گفتنی است که کلمه فن آفرین برای اولین بار پس از جشنواره سوم در کشور توسط شهرک مطرح و در عنوان جشنواره قرار گرفت و جشنواره کارآفرینی به وزارت کار و امور اجتماعی وقت منتقل شد.

جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی  تلاش دارد با محتوای منحصر به فرد چرخه کامل تبدیل دانش به ثروت را پرورش دهد، این جشنواره در دو بخش مسابقه ای و غیرمسابقه ای به مدت 10 دوره برگزار می شود و برای یازدهمین دوره آن از اواسط مهر ماه فراخوان داده شده است. بخش مسابقه ای این جشنواره شامل طراحان کسب و کار (شامل بخش آزاد و المپیاد طرح کسب و کار دانشجویی)، فن آفرینان (شرکت های دانش بنیان) و سرمایه گذاران کارآفرین است و بخش غیرمسابقه ای هم  بورس فناوری و فرصت های سرمایه گذاری (بورس ایده و بورس عرضه و فروش فن آوری)، کارگاه های آموزشی و نمایشگاه را شامل می شود.

در همین رابطه دکتر وحید احمدی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر سروش علیمرادی دبیر جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی و المپیاد ملی طرح کسب و کار دانشجویی در نشست خبری وزارت علوم با خبرنگاران  به گفت و گو پرداختند.

 

photo_2015-05-03_13-25-53

شرکت های دانش بنیان

احمدی گفت: این بخش از جشنواره که هدف آن توسعه شرکت های دانش بنیان است، مورد تأیید بنیاد ملی نخبگان بوده و مراحل داوری آن تحت نظارت آن بنیاد انجام می شود. این بخش شامل شرکت های نوپا، در حال رشد، رشد یافته، تداوم فن آفرینی و علوم انسانی است.

250 شرکت فن آفرین

معاون پژوهش وزارت علوم تصریح کرد: در جشنواره یازدهم ثبت نام این بخش بعد از فراخوان شروع شده و 30 دی ماه سال گذشته پایان یافته است. در این بخش از بین بیش از  250 شرکت فن آفرین، 25 شرکت پس از بررسی، داوری، مصاحبه تلفنی، بازدید حضوری از محل شرکت (کارگاه و کارخانه) انتخاب شده اند که جلسات داوری نهایی در روزهای اول و دوم جشنواره پس از بازدید داوران و اعضای کارگروه از غرفه نمایشگاهی کاندیداها انجام و نتیجه به شورای علمی جشنواره جهت تایید نهایی اعلام می شود.
طراحان کسب و کار (بخش آزاد) در این بخش تلاش می شود ایده های نو مبتنی بر فناوری که قابلیت تجاری سازی آن به اثبات رسیده باشد را در قالب یک نقشه راه تجاری سازی (طرح کسب و کار) پذیرش کرده و مورد داوری قرار دهد. در جشنواره یازدهم در این بخش بیش از 100 طرح از تمام استان های کشور شرکت داشتند که طی چندین مرحله داوری تعداد 16 طرح کاندیدای مرحله نهایی اعلام شده و داوری نهایی این طرح ها در روزهای برگزاری جشنواره صورت گرفته و نتیجه داوری و اسامی برگزیدگان به شورای علمی جشنواره جهت تأیید نهایی اعلام می گردد.

المپیاد طرح کسب و کار دانشجویی

در جشنواره یازدهم در این بخش بیش از  200 طرح دانشجویی از تمام استان های کشور و زیر نظر 30 عامل استانی داوری شده اند که نتایج آن طی چندین مرحله داوری اعلام شده و در حال حاضر 10 طرح کاندیدای این بخش است و داوری نهایی در روزهای برگزاری جشنواره صورت می گیرد و نتیجه آن به شورای علمی جشنواره جهت تأیید نهایی اعلام  و  پس از تأیید اسامی برگزیدگان در مراسم اختتامیه جشنواره اعلام و جوایز هر بخش اهدا می شود.

سرمایه گذاران کارآفرین

سروش علیمرادی تاکید کرد: این بخش در راستای توسعه فرهنگ سرمایه گذاری بر روی کسب و کارهای دانش بنیان برنامه ریزی شده و تلاش دارد با شناسایی و معرفی اشخاص حقیقی و حقوقی که با سرمایه گذاری بر روی فناوری و پذیرش مخاطره در جهت کارآفرینی گام بر می دارند را علاوه بر تشویق، به جامعه معرفی می کند تا در ترویج این فرهنگ نیز فعال باشند. در جشنواره یازدهم از میان 110 طرح دریافت و داوری شده 16 طرح در بخش بورس ایده حضور دارند.

جشنواره یازدهم همچنین شامل دو کارگاه آموزشی بین المللی یک روزه و نیم روزه است. کارگاه آموزشی بین المللی، تجاری سازی و نوآوری در پارک های علم و فناوری و دانشگاه ها، تجاری سازی و نوآوری از طریق پارک های علم و فناوری همچنین نحوه تعامل با سرمایه گذاران در خصوص تجاری سازی و نوآوری تحقیقات دانشگاهی از جمله این کارگاه هاست.

توسعه پارک ها و مراکز رشد علم و فناوری زیر نظر یونسکو (IRIS)

برگزاری جلسه شورای حکام، مرکز منطقه ای، توسعه پارک ها و مراکز رشد علم و فناوری زیر نظر یونسکو (IRIS)، همزمان با جشنواره صورت خواهد گرفت. در جشنواره یازدهم نیز نمایندگان کشور چین، مالزی، کره جنوبی و یونسکو حضور دارند.

 

دبیر جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی اظهار داشت: در جشنواره یازدهم نیز نماینده یونسکو و تیم اعزامی یونسکو جهت ارزیابی IRIS حضور دارند.رویداد ارائه فن آفرینی شیخ بهایی برای اولین بار توسط شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و با همکاری رویداد جهانی SLUSH و با حضور نماینده آن، همزمان با جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی برگزار می شود. این رویداد با ایجاد فضایی جذاب و رقابتی تلاش می کند فرآیند تجاری سازی و توسعه فناوری های ارائه شده را تسهیل کند در این برنامه فن آفرینان فرصت دارند تنها در سه دقیقه به بیان فن آوری، جنبه های اقتصادی آن و شرایط توسعه و سرمایه گذاری پیشرو بپردازد و مهمانان تماشاچیان و هیئت داوران را متقاعد کنند که فناوری آن ها بهترین گزینه برای حضور در کنار سایر شرکت های نوپا و دارای فناوری از سراسر جهان در رویداد جهان SLUSH است.

وی افزود: حضور شرکت های ایرانی در این رویداد با توجه به امکان لغو تحریم های مالی ایران می تواند فرصت های بسیار بزرگی در بازارهای جهانی فراهم کند. همچنین با حضور این شرکت ها امکان آشنایی بهتر و بیشتر جامعه جهانی با فضای کسب و کار ایران بویژه کسب و کارهای نوپا فراهم خواهد شد.

علیمرادی ادامه داد: رویداد SLUSH در کشور فنلاند برگزار می شود با میزبانی بیش از 15000 نفر از سراسر دنیا علاوه بر ایجاد فضایی برای تبادل تجربیات و فراهم آوردن فرصت های سرمایه گذاری بر روی شرکت های نوپای دارای فناوری های روز دنیا، هر ساله به برگزاری یک مسابقه ارائه فناوری با حضور 100 شرکت نوپا که از میان متقاضیان این مسابقه انتخاب می شود اقدام می کند.

500 هزار یورو 

علیمرادی بیان کرد: میزان جایزه این رویداد که توسط بانک فنلاندی BANKEVLI و شبکه سرمایه گذاران خطرپذیر اقتصاد فنلاند پرداخت می شود معادل 500 هزار یورو است که به برنده نهایی این مسابقه پرداخت می شود. در سال 2014 بیش از 14 هزار نفر از سراسر دنیا در این رویداد حضور داشتند در این سال تیمی متشکل از مدیران عامل چندین شرکت نوپا و مسئولان جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی نیز در این رویداد حضور داشتند.

گفتنی است در جشنواره یازدهم از بین شرکت کنندگان در این رویداد، 20 تیم پس از بررسی و داوری جهت ارائه فن آفرینی خود در بعدازظهر روز یکشنبه 20 ماه جاری حضور دارند.

گزارش: علی فراهانی
کد خبر: 260022

وب گردی

وب گردی