تهران – ایسکانیوز: نمایش کمدی "خانه کاغذی" به نویسندگی  حمیدرضا نعیمی  و کارگردانی "مهدی برومند" از دیروز 14 اردیبهشت در سالن باران به صحنه رفته و  تا  13 خرداد ادامه دارد. نعیمی گفت: فضای سیاسی ،اجتماعی، فرهنگی ایران هیچ شرایطی برای داشتن تئاتر خصوصی ندارد.


5413e11a41aadIMAGE635039575044734039be859f8375f2db9c62f134ee00992ad7


این کارگردان در گفت گو با خبرنگار تئاتر ایسکانیوز درباره متن نمایش "خانه کاغذی" گفت: این نمایشنامه یکی از کمدی هایی هست که نوشتم و به موضوع جنگ- نه جنگ خاص بلکه به مفهوم عام آن- می پردازم. به طور مشخص دراین نمایشنامه به نقش ، جایگاه و یا خسارت هایی که خانواده و جامعه از جنگ می ببیند، می پردازم .


نعیمی عنوان کرد: این نمایشنامه پنج شخصیت  دارد که چهار کاراکتر آن خانواده هستند؛  پدر، مادر، پسر و دختر  که با وجود اختلاف نظرها و تضادهای شخصیتی، زمانی به یک هماهنگی و انسجام می رسند که پدیده جنگ باعث به هم ریختن همه معادلات می شود.


cover-promobe859f8375f2db9c62f134ee00992ad7کارگردان نمایش "سقراط " درباره معضل گیشه در هنر تئاتر تشریح کرد: متاسفانه در طی دوسال اخیر تئاتر به معنای واقعی از هرگونه حمایت دولت بی بهره مانده و این مسئله موجب پایین آمدن کیفیت بسیاری از تئاترها در تهران و شهرهای غیر تهران شده است .


او ادامه داد: بسیاری از گروه ها به خاطر جذب تماشاگر و کسب درآمد مجبورند به نمایش های عام پسند روی آورده و از تجربه متن های مدرن ،فرم های خاص پرهیز کنند.


این نویسنده درباره اینکه چرا گیشه حرف اول را می زند، اذعان داشت: این ماراتون مرگ یا جنگ نا برابر هنر تئاتر ما را بسیار ارزان و بی خلاقیت خواهد کرد.اساس جامعه ما و فضای سیاسی ،اجتماعی وفرهنگی ایران هیچ شرایطی برای داشتن تئاتر خصوصی دارا نیست. با وجود اینکه بسیاری از تالارهای نمایشی ما دولتی هستند تالارهای خصوصی توان برابری با تالارهای دولتی از نظر فنی وامکانات را ندارند. بنابراین نمایش ها در هر سیاه چاله زیر زمین ،پلاتوی آماتوری با نام تئاتر خود گردان روی صحنه می رود. مسئولان باید بدانند تئاتر خودگردان تئاتریست گران که در آن بهترین متن های دنیا با بهترین طراحی ها وجذاب ترین چهره های بازیگری به روی صحنه می رود.


7741


حمید رضا نعیمی در پایان با اشاره به اینکه در این شرایط نمی توان کار فرهنگی کرد، گفت: باید هرچه زودتر وزارت فرهنگ و مرکز هنر های نمایشی و همچنین انجمن هنرهای نمایشی  قراردادهای تئاتر را عملی ساخته و طی تعامل با خانه تئاتر مبحث تیپ قراردادها را مورد بازنگری قرار دهد.


براساس این گزارش، خسرو شهراز، نسیم ادبی، نوشین تبریزی و محمد هادی عطایی ،... بازیگرانی هستند که نمایش «خانه کاغذی»  ایفای نقش می کنند.





کد خبر: 260257

وب گردی

وب گردی