تهران- ایسکانیوز: عضو حزب مردم سالاری گفت:با استانی شدن انتخابات روش‌های مدرن جدید برای معرفی افراد شکل می‌گیرد که موجب تقویت کارکرد احزاب نیز خواهد شد.

داریوش قنبری در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز پیرامون طرح استانی شدن انتخابات گفت: این طرح از جمله طرح های بسیار مفیدی است که در کشور مطرح شده است لذا با توجه به مشکلاتی که در انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه های کوچک وجود دارد می تواند بسیاری ازمباحث را حل کند.

نماینده سابق مجلس با اشاره به  انتخاب‌های طایفه ای در شهرستان‌ها ،گفت: در برخی حوزه های کوچک هویت‌های قبیله ای و قومی بر هویت ملی ارجحیت پیدا می‌کند و این سبب شده  تا هویت ملی در کشور ضعیف شود لذا انتخاباتی که  می تواند  یک عامل وحدت بخش و تقویت کننده برای معرفی اشخاص کارآمد باشد عملا تبدیل به مجالی برای قبیله گرایی می‌شود که این روند خطرآفرین است.

وی با بیان اینکه باید شرایط فعلی انتخابات  مهار شود، گفت: با تشکیل دولت و ملت،  سندیکاهای اجتماعی مانند ایل و طایفه دیگر  جایگاهی در انتخابات  ندارد و  این گونه  هویت‌ها خاص کشورهای توسعه نیافته است.

وی بیان کرد: متأسفانه انتخابات در شرایط کنونی هویت فردی را در برابر هویت ملی قرار می‌دهد بنابراین  استانی شدن انتخابات  گامی در جهت تقویت هویت ملی است و با گسترش طرح مذکور افرادی که در استان شناخته شده نیستند نیز مجال می یابند تا از طریق رسانه و احزاب خود را معرفی کنند و در این پروسه روش معرفی افراد تفاوت خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در حوزه های کوچک انتخابات افراد از روش های عجیبی مانند شرکت در مجالس تحریم و جلسات خانگی که فساد آور استفاده می‌کنندتصریح کرد:

با چنین سازو کارهایی درصورتی که کاندیدا به عنوان  نماینده مجلس انتخاب شود باید انرژی خود را صرف جبران تعهد به افرادی که چنین جلساتی را برای وی برگزار کردند کند .

وی ادامه داد: مراسم تحریم اشخاص جای معرفی برای کاندیدای مجلس نیست فردی که اینگونه خودش را معرفی می کند نماینده اموات است.

وی با تأکید بر اینکه احزاب جایگاه مطلوبی برای فعالیت های انتخاباتی و معرفی اشخاص است، گفت: با استانی شدن انتخابات روش‌های مدرن جدید برای معرفی افراد شکل می‌گیرد که موجب تقویت کارکرد احزاب نیز خواهد شد.

وی با  اشاره به خرید و فروش رأی در حوزه های انتخابیه گفت: در دوره هایی که خود در حوزه‌های کوچک متمولانی پیدا می شوند که رأی افراد کم بضاعت را می خرند و اگر انتخابات استانی شود دست این اشخاص از تخلفات اینچنینی کوتاه شده و وانگهی افرادی که  بتواند رأی یک استان را خریداری کنند به ندرت پیدا می شود .

عضو حزب مردم سالاری با تاکید بر اینکه  انتخابات بدون حزب معنا ندارد،بیان کرد: در کشورهای توسعه یافته خواستگاه احزاب ستادهای انتخاباتی است که بستر اجتماعی را برای فعالیت مهیا می‌کند.و این ستادهای انتخاباتی با گردآوری افراد همسو که منافع یکسانی دارند  می توانند به یک تشکل یا حزب تبدیل شوند.

وی  بیان اینکه حزب و انتخابات پیوند تنگاتنگی با یکدیگر دارند، افزود: نمی توان از بهبود انتخابات مجلس کارآمد صحبت کرد اما از حضور احزاب خبری نباشد به طور قطع مسیر بهبودی فضای انتخاباتی و کارآمد شدن مجلس به حضور احزاب سیاسی و  و خانه احزاب برای رسیدگی به امور تشکل‌ها نیازمند است.

قنبری پیرامون وحدت اصلاح طلبان گفت: اصلاح طلبان از وحدت و انسجام خوبی برخوردارند و همه معتقد به ساز و کاری وحدت بخش در انتخابات مجلس هستند و شورای هماهنگی جبهه اصلاح طلبان و شورای مشورتی و تشکیلاتی حول محور عارف در صدد در حال تدوین ساز و کار وحدت اصولگرایان هستند

این فعال اصلاح طلب گفت: به طور حتم اصلاح طلبان در انتخابات مجلس به وحدت  خواهند رسید.

 
کد خبر: 260270

وب گردی

وب گردی