تهران-ایسکانیوز: رییس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم تجلیل از مقام استاد و بزرگداشت روز معلم در واحد تهران جنوب گفت: وظیفه اخلاقی همه ما ایجاب می کند که با درک منزلت اجتماعی معلمان و اساتید قدردان کوشش های بی دریغ آنان باشیم و با دیده تعظیم و تکریم حق شاگردی آنان را به جا آوریم.

دکتر حمید میرزاده رییس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم گرامیداشت مقام شامخ استاد در واحد تهران جنوب، ضمن گرامیداشت ایام پربرکت ماه رجب و میلاد حضرت علی (ع) را تبریک گفت و از همکاران واحد تهران جنوب که بانی این جلسه بودند، تشکر کرد.


رییس دانشگاه آزاد اسلامی با تبریک فرارسیدن روز معلم، از ایثارگرانی که در عرصه های علمی،


فعالیت کرده و برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی به شهادت رسیدند قدردانی کرد و با فرستادن سلام به روح پرفتوح حضرت امام (ره)، برای مقام معظم رهبری آرزوی سلامتی و طول عمر کرد.


وی در ادامه با اشاره به ابیاتی از شهریار در باب حضرت علی (ع)گفت: من شهریار را به عنوان یک


ادیب و شاعر بزرگ دوست دارم و برای آنکه محفل ما با یاد حضرت علی (ع) عطر آگین شود ابیاتی از شعر معروف وی را ترنم می کنم. «چو به دوست عهد بندد زمیان پاکبازان / چو علی که می تواند که به سر برد وفا را»


دکتر میرزاده با بیان اینکه حضرت علی (ع) معلم بزرگ اخلاق بوده، اظهار داشت: ایشان معلم بزرگ اخلاق و اسوه فضیلت و دانشمند بزرگی است که او را صوت عدالت انسانی می نامند و این تصادف خوش یمنی است که در این ایام از استادان و معلمان گذشته خود که حق بزرگی به گردن ما دارند، قدردانی می کنیم.


وی در بیان علت شامخیت مقام معلم گفت: مگر نه اینکه معلم اول آدم ذات پاک حق تعالی بود. آدم از همان جا که با علم باری تعالی تعلیم یافت شایسته سجده ملائک و جانشین خداوند در زمین شد.


دکتر میرزاده خاطر نشان کرد: تعلیم انسان اوج خلاقیت و هنر شگرف خداوند در امر آفرینش است که علم و دانش را به بشر ارزانی داشته است.


رییس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه علم و دانش معیار فضیلت برای انسان است، گفت: همانطور که حضرت علی(ع) فرموده اند هیچ گنجی برتر از دانش نیست و امام صادق(ع) نیز فرموده اند خداوند تمام انسان ها را در روز قیامت جمع می کند و چون ترازوی اعمال نهاده شود و خون شهیدان را با مرکب قلم معلمان بسنجند ارزش مرکب آنان بر خون شهیدان فزونی یابد. این ارزش از این جهت است که شهیدان در سایه علم معلمان و تعلیم شایسته آنان به درگاه خداوند راه یافته اند.


وی در ادامه گفت : با کمال تاسف باید عرض کنیم که در مقابل جامعه اسلامی و فرهنگی ما این سوال مطرح است که با وجودارج و قرب الهی معلمان و ارزشی که اسلامی برای تعلیم و تربیت دارد آیا این قشر دلسوز و زحمتکش در آسایش هستند؟ و ادامه داد: آیا معلمانی که چون کانونی از آتش با سوزش و سازش در مقابل ناملایمات زندگی، به شاگردان مهر ورزیده اند برای رفاه و آسایش مشمول مدیران و برنامه ریزی آنان قرار گرفته اند؟


دکتر میرزاده گفت: اغلب معلمان ما، معلمانی صبور هستند و چه بسا بسیاری از آنان به خاطر تعهد و روح بلندشان تقاضایی نمی کنند و با اصرار چیزی نمی خواهند که این روحیه بالای معلمان را می رساند. اما باید دانست هر چند معلمان کسری های زندگی خود را با لذت های معنوی جبران می کنند اما وظیفه اخلاقی همه ما ایجاب می کند که با درک منزلت اجتماعی معلمان و اساتید قدردان کوشش های بی دریغ آنان باشیم و با دیده تعظیم و تکریم حق شاگردی آنان را به جا آوریم.


وی با بیان اینکه قطعاً لذت معنوی یک معلم که جان ها را روشنی بخشیده، بیش از لذت یک مهندس از ساخت یک بنای تازه است، خاطر نشان کرد این امر نباید باعث غفلت از معیشت و رفاه معلمان شود.


رییس دانشگاه آزاد اسلامی با یادی از شهید آیت الله مرتضی مطهری، گفت: جا دارد از ایشان که معلمی بصیر بود یاد کنیم و به روح پرفتوح او و تمام معلمان انقلاب همچون مرحوم دکتر علی شریعتی درود فرستیم. چرا که دغدغه اصلی آنان پالایش دین از کجی ها بود که در این راه از هیچ چیز نترسیدند و با کوله باری از اندیشه های ناب و اصیل اسلامی و ایرانی با تمام توان و نیرو از اسلام دفاع کردند. آنان در مقابل روشنفکران غرب زده و متحجران آن زمان ایستادند، همان متحجرانی که به قول حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی دل امام را هم خون کردند.


دکتر میرزاده، به گزارش دکتر شمس رییس واحد تهران جنوب در خصوص واحد تحت مدیریتش اشاره کرد و گفت: دکتر شمس گزارش خوبی از وضعیت این واحد ارائه کرد که بسیار خوشحال کننده بود و امیدواریم در سال های آینده با طرح تجمیع شاهد ابهت و عظمت این واحد باشیم.


وی به طرح تجمیع واحدهای تهران اشاره کرد و گفت: طرح هفت پردیس در حال اجرایی شدن است که در اجرای این طرح واحدهای تهران شمال و تهران جنوب به خوبی در حرکت هستند.


وی ابراز امیدواری کرد که با اجرای این طرح ویژگی های دانشگاه بیشتر از قبل به عرصه ظهور


برسد و با همت مدیران این دانشگاه هر چه زودتر محقق شود.


دکتر میرزاده خاطر نشان کرد: در گزارشی که معاون سنجش و پذیرش دانشگاه ارائه کرده، این واحد در سال 92 تعداد 55 رشته در مقطع کارشناسی ارشد داشته که این تعداد در سال 93 به 125 رشته محل رسیده است. همچنین در مقطع دکترا تعداد رشته ها از 44 به 63 رشته افزایش یافته که امیدواریم تا اول مهر 94 افزایش بیشتری داشته باشد تا از این طریق با جذب اساتید جدید و جوان به توسعه علم و فناوری کشور کمک کنیم. دانشگاه آزاد اسلامی حرکت همه جانبه ای برای توسعه اقتصاد دانش بنیان آغاز کرده است.


وی افزود: در خصوص بحث کیفیت و جذب اساتید و شرکت های دانش بنیان واحد تهران جنوب جزو


واحدهای موفق است و در مسیر توسعه کیفی در حال حرکت است.


دکتر میرزاده به سند علم و فناوری ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به این سند و سیاست های بنیانگذار دانشگاه حرکت همه جانبه ای را برای توسعه اقتصاد دانش بنیان آغاز کرده، که طرح شهرک های فناوری آزاد (شفا) و شرکت های دانش بنیان از این جمله است.


رییس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به وجود 61 مرکز رشد در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این دانشگاه دارای بیش از 450 شرکت دانش بنیان بوده و طبق برنامه معاونت پژوهشی تا سال 96، 800 شرکت دانش بنیان و 150 مرکز رشد خواهیم داشت.


وی با بیان اینکه در سند ابلاغی مقام معظم رهبری باید 50 درصد تولید ناخالص ملی از طریق اقتصاد دانش بنیان تامین شود، گفت: برای رسیدن به این هدف تمامی دانشگاه ها شبانه روز کار کنند و در این میان دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به سهم 40 درصدی در آموزش عالی، یکی از مخاطبان اصلی این سند است.


رییس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی اقیانوسی از مجموعه های مختلف علمی است، گفت: این دانشگاه دارای 11 هزار کارگاه و آزمایشگاه، بیش از 70 هزار عضو هیات علمی تمام وقت و پاره وقت و حق التدریس و 7/1 میلیون دانشجو است و نزدیک به 5 میلیون نفر یعنی نیمی از وی اظهار داشت: اگر از من بخواهند 10 دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی را نام ببرم اولین آن تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی است. این دانشگاه باعث رشد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در کشور شد و حتی اگر رقابت رقبا را برانگیزد باعث بیشتر شدن تعداد دانشگاه ها می شود که این امر موجب بالا رفتن سطح فرهیختگی و فرزانگی در جامعه می شود و هزینه های ناشی از ناهنجاری ها را کاهش می دهد. فارغ التحصیلان ایران متعلق به این دانشگاه هستند.


دکتر میرزاده در پایان از زحمات دکتر جاسبی تشکر و قدردانی کرد.



کد خبر: 260358

وب گردی

وب گردی