مجموعه داستان «توی این رختخواب نرم خوایم نمی برد»، که مجموعه داستان های برتر جایزه ادبی بنیاد صادق هدایت هستند، منتشر شد. این کتاب شامل مجموعه داستان هایی است که از سال 80تا 89 در بین تعداد بسیار زیاد داستان‌های رسیده به بنیاد صادق هدایت، در میان چهار اثر برتر بوده‌اند. این مجموعه تحت نظر جهانگیر هدایت و به همت آرام روانشاد، نویسنده و گردآور این کتاب منتشر شده است.

آرام روانشاد که گردآوری این مجموعه را عهده‌دار بوده، در گفتگو با خبرنگار ادبیات ایسکانیوز گفت: از سال 91 با بنیاد هدایت به عنوان داور همکاری می‌کنم. جایزه هدایت جایزه‌ای صددرصد مستقل است.  مهمترین‌ کارکرد آن نیز این است که از جای‌جای ایران داستان‌نویسان ناشناخته را به جامعه ادبی معرفی کرد. مثلا سالی داشتیم که برنده ما از یکی از دورافتاده‌ترین شهرستان‌های جنوبی بود و به‌قدری خوب بود که توجه همه داوران را جلب کرد.

وی افزود: بسیاری از داستان‌نویسانی که صاحب نام هستند مثل مصطفی مستور سال 80 در این مسابقه شرکت کرده بودند. یا برای مثال آقای غلامحسین دهقان که مجمعه‌شان را نشر چشمه منتشر کرد.

Screenshot_2015-05-04-14-25-16

این نویسنده افزود: من پیشنهاد انتشار این کتاب را به آقای هدایت دادم و ایشان داستان‌ها را برای من ایمیل کرد. داستان‌ها گزینش شد، ما ویرایش کردیم و داستان‌ها را انتخاب کردیم و پس از گردآوری با نشر مروارید قرارداد بستیم. چند داستان به دلیل ممیزی از سوی ارشاد رد شد و نهایتا پس از سه سال و اندی توانستیم این کتاب را تحت نام هدایت منتشر کنیم.

روانشاد افزود: یکی از مشکلات اساس این مجموعه این بود که ارشاد اجازه نمی‌داد این کتاب را با نام جایزه هدایت منتشر کنیم اما ما بر این امر اصرار داشتیم. ما معتقد بودیم اگر این کتاب با نام هدایت نباشد اصولا این کتاب معنایی نخواهد داشت و در نهایت وزارت ارشاد با ما همکاری کرد و ما توانستیم نام این کتاب را با نام هدایت چاپ کنیم.هرساله چهارنفر برگزیده می‌شوند که نفر اول تندیس هدایت، و نفرات دیگر لوح هدایت را می‌برند. برگزیده هم در این مسابقه داریم.

این نویسنده ادامه داد: این نوید را به شما می‌دهم که این مجموعه بسیار درخشانی است و از جای جای ایران بچه‌های داستان نویس در این مجموعه داستان دارند، عنوان‌ها نیز ذکر شده که برنده کدام سال هست. از سال 80 که درواقع آغاز جایزه هدایت بوده تا سال 89 ما در این کتاب داستان داریم. در دو سه سال آینده نیز برای جلد دوم این مجموعه اقدام خواهیم کرد.در نهایت پروسه حدود سه سال و اندی طول کشید و نشر مروارید نیز بسیار کمک کرد. این کار را من برای این انجام دادم که احساس دینی می‌کردم برای اینکه این اتفاق اتفاق مهمی در ادبیات است زیرا ما توانستیم عنوان صادق هدایت را بر روی کتاب حفظ کنیم.

وی با گلایه از طولانی بودن پروسه نشر کتاب گفت:  سه سال و اندی زمان کمی نیست برای چاپ یک کتاب اما به هرحال موفق شدیم و من پس از دیدن چاپ شدن این کتاب خستگی‌ام به در شد.

وی در پایان افزود: امیدوارم این کتاب خوانده شود. ما از بسیاری از کسانی که از پایتخت دورند و حتی گاهی در روستاهای دورافتاده هستند در این کتاب داستان آورده‌ایم و امیدواریم بتوانیم نقشی در شناساندن این آثار به جامعه ادبی داشته باشیم.

 

روانشاد شهریور 93 رمانی را از سوی انتشارت مروارید با نام ویرانی راهی بازار کرد و اکنون در حال نگارش کتاب جدیدش می‌باشد.

 

 

 


کد خبر: 260429

وب گردی

وب گردی