رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به ابلاغ جدیدترین آیین نامه شیوه پذیرش دکتری، جزئیات تغییرات شیوه پذیرش و سنجش در دوره دکتری دانشگاهها را تشریح کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر, ابراهیم خدایی در باره آیین نامه جدید پذیرش دکتری اظهار داشت: برای ورود به دوره دکتری دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی دولتی آیین نامه ای تدوین شده است که در واقع شیوه پذیرش و سنجش دانشجو در این مقطع مورد بازنگری قرار گرفت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه آیین نامه مذکور برای سال های ۹۵و ۹۶اجرایی می شود افزود: این آیین نامه در ۲اردیبهشت ۹۴ ابلاغ شده است. و در آن چند هدف و سیاست از جمله تفکیک فرآیند سنجش علمی از فرآیند پذیرش دانشجو , اعتباربخشی و استانداردسازی آزمون ها و اختیار دادن به گروه های آموزشی است که مورد آخر در جهت استقلال دانشگاه هاست. هدف دیگر نیز ایجاد امکان شرکت متعدد داوطلب و توجه جدی به سوابق علمی آموزشی داوطلب است.

آزمون دکتری در سال ۹۵ دو بار برگزار می شود

خدایی در ادامه تصریح کرد: هدف این است که آزمون دکتری بر اساس یکسری مواد امتحانی شامل آزمون عمومی و استعداد تحصیلی و آزمون تخصصی شامل دروس پایه و اصلی به تعداد بیش از دو بار برگزار شود. آزمون در سال اول آیین نامه یعنی سال ۹۵دوبار برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان سنجش یادآور شد: ضمن اینکه به این آزمون اعتبار می دهیم به طور مثال نتیجه آزمون دو یا سه سال معتبر خواهد بود. شورایی به ریاست وزیر علوم پیش بینی شده است که این آزمون را اعتباربخشی کند.

وی با اشاره به فعالیت سازمان سنجش در این دوره و بر اساس آیین نامه ابلاغی گفت: کاری که سازمان سنجش در اینجا انجام می دهد این است که از داوطلبان ثبت نام، آزمون را برگزار می کند و  به داوطلب کارنامه می دهد. فرد بر اساس آزمون و نمره به دانشگاه معرفی می شود. در این میان اطلاعات آماری لازم را برای تصمیم گیری هر دانشگاه شامل میانگین نقاط و درصدهای آن اعلام می شود.

خدایی درباره جزئیات پذیرش نیز گفت: دانشگاه ها برای پذیرش اعلام عمومی می کنند و داوطلب به دانشگاه مراجعه می کند و دانشگاهها بر اساس شیوه نامه ای که همزمان با آیین نامه سال گذشته ابلاغ شده است، داوطلبان مورد نظر را انتخاب می کنند.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه باید سهمیه قانونی از جمله ایثاگران و استعداد درخشان را رعایت کند. پس از اینکه دانشگاه به فرد پذیرش می دهد، فرد ثبت نام موقت را انجام می دهد اما دانشگاه اسامی را برای تایید نهایی به سنجش ارسال می کند و سنجش بر اساس حد نصاب عمومی اعلام شده و نمره آن فرد و رعایت فرآیندهای قانونی، پذیرش را نهایی می کند. دانشگاه پذیرش را انجام می دهد اما در مهلت زمانی از ثبت نام تا بررسی مدارک، این کار از سوی سنجش انجام می گیرد.

رئیس سازمان سنجش اضافه کرد: با برگزاری آزمون دوبار در سال، هم آزمون تکرار می شود و هم داوطلبات بدون محدودیت می توانند شرکت کنند.

وی گفت: سه قسمت استعداد تحصیلی، آزمون زبان و دروس تخصصی در حد دروس پایه و اصلی رشته اصلی از جمله بخش هایی است که در آزمون مد نظر قرار دارد. البته رشته امتحانی بدون توجه به گرایش ها و شاخه های آن درنظر گرفته می شود.

خدایی اظهار داشت: بر اساس شیوه نامه اجرایی، حدنصاب آزمون در دانشگاه های مختلف می تواند متفاوت باشد. دانشگاه ها هم بر اساس اطلاعات آماری قاعدتا حدنصاب خود را اعلام می کنند.
کد خبر: 260542

وب گردی

وب گردی