اگر طرح تعریض کوچه زورخانه توسط شهرداری همدان  اجرایی شود ،  حریم  زور خانه همه کسی که تنها زورخانه  تاریخی غرب کشور است آسیب می بیند.


به گزارش ایسکانیوز براساس گفته‌های مطرح در میان انجمن‌های دوستدار میراث فرهنگی، صنايع دستي و گردشگري، گویا شهرداری همدان قصد دارد برای باز کردن مسیر و ایجاد دسترسی مناسب‌تر، رمپ جدیدی را به عنوان پلی میان خیابان شهدا و محوطه سرگذر ایجاد کند که با این کار درِ ورودی زورخانه زیر رمپ قرار می‌گیرد و خروج از فهرست ثبت ملی تنها زورخانه تاریخی غرب کشور، را تهدید می‌کند.


یک فعال میراث فرهنگی و گردشگری همدان با اشاره به این که زورخانه همه‌کسی به ثبت ملی نیز رسیده است درباره وضعیت کنونی آن  به ایسکانیوز می‌گوید: «این زورخانه الان دست خانواده همه‌کسی است که از خانواده‌های فرهنگی همدان هستند و زورخانه را نیز داوطلبانه ثبت ملی کرده‌اند. مالک زورخانه آقای حسن همه‌کسی است که بازنشسته آموزش و پرورش است و از دبیران خوشنام همدان به شمار می‌رود. این خانواده که علاقه‌مند به فرهنگ و ورزش همدان هستند با هزینه‌های خود آن را نگهداری کرده‌اند و تا کنون نیز از جانب نهادهای مختلف مرتبط با موضوع به آن‌ها کمک مالی نشده است. البته این خانواده با این توضیح که عنوان زورخانه را اصطلاح مناسبی برای یک فضای فرهنگی نمی‌دانند نام آن را عوض کرده‌اند و به آن عنوان یادمان فرهنگی شهید‌همه‌کسی اطلاق کرده‌اند. به هر حال هزینه‌های نگهداری این مجموعه که ساختمانی با قدمت ۹۰ یا 100سال دارد خیلی بالاست و با خود خانواده است.»


1430569295317_IMG_2045
حسین زندی می گوید:  زورخانه همه‌کسی در یکی از خیابان‌های اصلی شهر، یعنی ابتدای خیابان شهدا در کوچه همه‌کسی قرار دارد که کوچه‌ای تنگ و قدیمی و زیباست اما شهرداری همدان به تازگی عزم کرده که کوچه باید تعریض شود، برای دسترسی آن رمپ احداث کنیم، پل بزنیم و از طریق آن خیابان شهدا را به خیابان پشتی که سرگذر نامیده می‌شود وصل کنیم.


او با اشاره به اینکه این اولین بار نیست که شهرداری همدان اقدام به تخریب یک بنای کهن یا منطقه تاریخی شهر می‌کند می‌گوید: در همین منطقه سر گذر برای تعریض خیابان، بخشی از تپه هگمتانه را هم ضمیمه خیابان کردند! متأسفانه مدیر کل میراث فرهنگی استان همدان در دوره قبل، آقای ایزدی، هم هیچ واکنشی نشان ندادند.


البته موضوع تخریب زورخانه همه‌کسی تنها در حد نگرانی و شایعه نبوده است. آن گونه که زندی می‌گوید درهفته گذشته بعد از این که شهرداری همدان عواملش را برای تخریب به منطقه فرستاد، مردم جمع شدند و شهرداری با اعتراض مالکان بناهای اطراف مواجه شد. جمعی از فعالان مدنی در حوزه میراث فرهنگی، هنرمندان و روزنامه‌نگاران هم نامه‌ای تنظیم کردند که این نامه روز شنبه تقدیم استاندار شد.
زندی که خود از فعالان سرشناس حوزه گردشگری همدان به شمار می‌رود با بیان اینکه «استاندار همدان همیشه بر طبل توسعه گردشگری می‌کوبد»، تأکید می‌کند: «انتظار فعالان مدنی، هنرمندان و روزنامه‌نگاران همدان از استاندار این است که قبل از اینکه هرگونه اقدام مخربی صورت بگیرد، از مشورت فعالان حوزه میراث فرهنگی و گردشگری استفاده کند. یکی از پتانسیل‌ها و عناصری که گردشگر به آن رجوع می‌کند بنای تاریخی است و گردشگری همدان هم تاکیدش بر همین بناهای تاریخی است. اگر بنا بر تخریب این‌ها باشد گردشگر را با چه جاذبه‌ای می‌خواهید به شهر بیاورید؟»



0xd4b41db1d9eb4fe0_0
این اتفاق نگرانی را بین دوستداران میراث فرهنگی ایجاد کرده است که این طرح شاید در آینده نزدیک به اجرا دربياید و با این اتفاق حریم این اثر تاریخی در همدان آسیب می‌بیند.
زورخانه همه‌کسی که در گذشته با عنوان الوند نامگذاری شده بود، متعلق به دوره پهلوی با قدمت ۱۰۰سال است كه در ابتداي آذرماه سال ۱۳۸۸ به عنون یک اثر فرهنگی تاریخی به شماره ۲۸۱۴۷ براساس قانون ثبت آثار ملی مصوب آبان‌ماه ۱۳۵۲بنابر پیشنهاد مدیرکل دفتر ثبت آثار وقت ملی به یک بنای ملی تبدیل شد.


کد خبر: 260555

وب گردی

وب گردی