کشف ظرف سفالی بدون پایه در عملیات کاوش در شهرک فیروزه نیشابور بیانگر سنت استفاده ایرانیان از ظروف دست دوم در 4500سال پیش است.


به گزارش ایسکانیوز سرپرست تیم کاوش شهرک فیروزه با اعلام این خبر در نخستین نشست تخصصی پژوهشکده باستان‌شناسی آخرین دست آوردهای کاوش 5ساله باستان شناسی در محوطه تاریخی شهرک فیروزه را ارائه داد.


حسن باصفا گفت :چهارمین فصل کاوش در شهرک فیروزه نیشابور با پژوهش دقیق و تمرکز بر روی انواع تدفین در بخش‌های جنوبی فضای گورستان همراه بود.


با صفا با اشاره به کشف فضای گورستان در کاوش‌های گذشته گفت: شیوه‌های تدفین مختلفی در محوطه استقرار شهرک فیروزه به دست آمد که با توجه به شرایط خاص آب و هوایی و عوامل طبیعی صدمه دیده بودند.


این باستان شناس گفت: در اثر این عوامل ساختار برخی گورها  و مواد فرهنگی موجود در آن به شدت آسیب دیده اند.


با صفا  گورستان را مهمترین کشف در شهرک فیروزه دانست که نحوه تدفین‌ها در آن اطلاعات ارزشمندی را درباره طرز تفکر و رسوم آیینی مردمان نیشابور در 4500 سال قبل را ارائه می‌دهد.


سرپرست تیم کاوش شهرک فیروزه انواع گورهای کشف شده دراین استقرار را گورهای بدون مقبره ، چاله گورها، تدفین خمره ای وتدفین ثانویه اعلام کرد.


باصفا با اشاره به  اینکه در یکی از تدفین‌های بدون مقبره 2ظرف سفالی در کنار یک تکه زغال بزرگ کشف شد که یکی از ظرف ها بدون پایه بود گفت:ظرف سفالی بدون پایه نشان از سنت استفاده از ظروف دست دوم در آن زمان دارد که نمونه آن در آسیای مرکزی هم وجود داشته است.


او اشیای کشف شده در این محوطه تاریخی را  شامل 20 قطعه سنگ کوبه، نقره آهکی تزئینی، نقره گچی تزئینی، صفحه سنگی، جوش کوره، صدف، سرپیکان،  دوک سفالی ،ابزار کشاورزی و تعدادی ابزار سنگی از جمله سرنیزه، النگو، تعدادی ظروف سفالی و یک ظرف نقره ای اعلام کرد.


به گفته باصفا شهرک فیروزه ازمحوطه های تاریخی مهم دوران برنز دشت نیشابور و شمال شرقی ایران است که قدمت آن به حدود دو هزار و پانصدسال قبل ازمیلاد مسیح (حدود 4500 سال قبل)می‌رسد.


با صفا با اشاره به اینکه در این کاوش بقایای 2اجاق و 2کوره سفال پزی کشف شد گفت: در کاوش شهرک فیروزه فاز استقراری قابل توجهی به دست نیاوردیم و حدس می‌زنیم فاز استقراری در قسمت شرقی و زیر ساختمان‌های ساخته شده باشد که امکان مطالعه در آن وجود ندارد .


این باستان شناس گفت: شهرک فیروزه یک مرکز صنعتی واداری در زمان خود بوده است و  با توجه به کوره‌های سفال پزی، مهرها و اثر مهرها و ابزارهای بدست آمده می‌توان مردمان شهرک فیروزه را صاحب رتبه‌های اجتماعی خاص، ارتباطات تجاری وشغل‌های تخصصی دانست که با مناطق همجوار به تجارت می‌پرداختند.


با صفا، نجات بخشی کامل محوطه شهرک فیروزه، جمع آوری جامعه آماری مناسب برای پاسخ به شناخت ساختارهای اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی استقرارو انجام مطالعات هدفمند با محوریت شناخت چهارچوب گاه‌شناختی و فرهنگ‌های دوره برنز خراسان و دشت نیشابور را راهبردهای آتی گروه کاوش اعلام کرد.


گفتنی است ،بر اثر خاکبرداری برای ساخت  آپارتمان‌های مسکونی در شهرک فیروزه نیشابور واقع در حاشیه جاده کمربندی و در فاصله  ۶ کیلومتری شمال شرق شهر تاریخی نیشابور به طور اتفاقی آثار و شواهد باستان شناسی کشف شدکه هم اکنون باستان شناسان در حال مطالعه و پژوهش بر روی این استقرار هستند.

کد خبر: 261149

وب گردی

وب گردی