همایش بین المللی حافظ در دانشگاه آزاد اسلامی، صبح امروز با حضور دکتر میرزاده، استاد محمدرضا شجریان و دکتر میرجلال الدین کزازی و جمع پرشماری از اساتید حوزه ادبیات فارسی آغاز به کار کرد.

به گزارش ایسکانیوز، در افتتاحیه این همایش چهارروزه که در تهران و شیراز برگزار می شود، اساتید برجسته حوزه زبان و ادبیات فارسی از اقصی نقاط جهان گردهم آمدند تا در همایش بزرگداشت اندیشه های سترگ خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی شرکت کنند.

در این همایش، ویژه نامه «حافظ» که برروی جلد آن مصرع زیبای «ای خوشا سرو که از بار غم آزاد آمد» نقش بسته بود و دربر گیرنده گفتگوی اختصاصی شوالیه آواز ایران شهرام ناظری بود، در سالن همایش بین حاضران توزیع شد.

همچنین در این ویژه نامه که در مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی تهیه شده بود، آثار و گفتاری از حمید میرزاده، مهدی محقق، میرجلال الدین کزازی، بهاالدین خرمشاهی، سیدطه هاشمی، یدالله مفتون امینی، محمد شمس لنگرودی، بهروز غریب پور، مهدی ماحوزی، محمود حدادی، عباس مخبر، محمد بقایی ماکان، شهریار مندنی پور، عنایت سمیعی، عبدالحسین فرزاد، فاطمه راکعی، داریوش طلایی، کوروش کمالی سروستانی به چشم می خورد.

کتاب مجموعه مقالات ارسال شده به دبیرخانه همایش بین المللی حافظ نیز همزمان با برگزاری این همایش منتشر و در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت.

در این همایش که با قرائت پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس هیأت موسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی و سخنرانی دکتر میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آغاز به کار کرد، اساتیدی صاحب نام ازجمله استادمحمدرضا شجریان، دکتر میرجلال الدین کزازی، دکتر فتح الله مجتبایی، دکتر نصرالله پورجوادی، دکتر عبدالشکور عبدالستار و دکتر علی اصغر دادبه حضور داشتند.

مهمانان همایش بین المللی حافظ ساعت 8 صبح روز سه شنبه پس از دریافت بسته های فرهنگی، در سالن شهیدمطهری سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی حضور یافتند.

همایش با حضور دکتر میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر طه هاشمی (معاون فرهنگی و اجتماعی) و جمعی از معاونان و مسئولان دانشگاه آغاز به کار کرد.

مراسم با تلاوت آیات قرآن مجید و سرود جمهوری اسلامی ایران ساعت 9 و با یک ساعت تأخیر آغاز شد.

اجرای مراسم را رشید کاکاوند؛ مجری تلویزیون و پژوهشگر ادبیات برعهده داشت.

پخش فیلم سخنرانی مقام معظم رهبری در کنگره بزرگداشت حافظ در سال ۶۷ قسمت نخست برنامه را تشکیل داد.

دکتر عبدالله جاسبی رئیس اسبق دانشگاه آزاد اسلامی مهمان ویژه همایش و ازجمله سخنرانان این مراسم بود.

دکتر طه هاشمی، پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی بنیانگذار دانشگاه آزاد اسلامی به همایش بین المللی حافظ را قرائت کرد.

در میانه سخنان دکتر طه هاشمی، ورود استاد آواز ایران محمدرضا شجریان حال و هوای مراسم را تغییر داد و برای دقایقی ادامه سخنرانی را دچار وقفه کرد.

کلیپی از حافظ خوانی در سالن به نمایش درآمد که در آن چهره هایی مانند حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری، دکتر جاسبی، دکتر حداد عادل، ساعد باقری و دکتر میرزاده به قرائت ابیاتی از حافظ پرداخته بودند.

مهمان بعدی مراسم که با حضور خود تشویق بی وقفه حضار را موجب شد، دکتر میرجلال الدین کزازی، چهره ماندگار و پژوهشگر برجسته زبان و ادبیات فارسی بود.

دکتر میرجلال الدین کزازی در سمت راست دکتر میرزاده و استاد محمدرضا شجریان در سمت چپ وی جای گرفتند.

دکتر میرزاده با تمجید از مقام و منزلت حافظ، ضمن خوشامدگویی به جامعه ادبی ایران، گفت: شعر حافظ مثل اعلای شیوایی سخن و نشان دهنده اوج توانایی زبان فارسی در شرح «حدیث آرزومندی» است؛ «سحر با باد می گفتم حدیث آرزومندی / خطاب آمد که واصل شو به الطاف خداوندی».

دکتر میرزاده در پایان سخنان خود گفت: امید واثق دارد که برنامه های این همایش چهارروزه به هدف های بلند خویش نایل آید، بازار ریاکاری و تفرقه را از سراسر جهان برچیند و جمعیت خاطر برای همه جهانیان به ارمغان آورد.

دکتر محمدرضا سعیدآبادی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران به قرائت پیام یونسکو به این همایش، پرداخت.

استادشجریان که با تشویق حاضران پشت تریبون قرار گرفته بود، با گفتن اینکه من بدون شعر نمی‌توانم آواز بخوانم و مثل اتومبیلی می‌شوم که بنزین ندارد، به اصلاح بیتی از حافظ پرداخت و گفت: بیتی که پیش از حضور من خوانده شد، به نظرم درست خوانده نشده بلکه شعر بدین گونه است: «جلوه ای کرد رخت دید مَلک عشق نداشت / عین آتش شد از این غیرت و بر آدم زد» در حالیکه عشق برای مَلک نیست برای انسان است. فرشته عشق نداند که چیست: فرشته عشق ندانست چیست قصه مخوان/ بخواه جام و شرابی به خاک آدم ریز/ جلوه‏ای کرد رخش دید ملک عشق نداشت/ خیمه در مزرعه‏ آب و گل آدم زد...

خسرو آواز ایران در ادامه گفت: غنای شعر حافظ من را به خواندن وامی‌دارد و چنان من را شیفته می‌کند و می‌برد به جایی که از خود بی‌خود می‌شوم و یک‌باره به خود می‌آیم و متوجه می‌شوم در جمعی در حال آواز خواندن هستم. شعر حافظ گاهی من را در آواز به جایی می‌برد که همیشه نمی‌توان به آنجا رسید. حافظ همیشه برای من مطرح بوده و معلم، مربی، پدر و همه‌چیز بوده است.

پس از سخنرانی محمدرضا شجریان، تصنیف «در آستان جانان» ساخته مرحوم پرویز مشکاتیان با صدای استاد شجریان پخش شد که همزمان دوربین سالن روی چهره شجریان قرار داشت که وی را درحال زمزمه این تصنیف نشان می داد.

در انتهای بخش نخست این همایش در اولین روز مجتبی عسگری؛ خواننده جوان و گروهش با اخذ رخصت به اجرای برنامه پرداخت.
کد خبر: 261285

وب گردی

وب گردی