مراسم افتتاحیه بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با یک ساعت تاخیر، صبح امروز (سه‌شنبه، 15 اردیبهشت‌ماه) با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس‌جمهور، عبدالحمید بن‌ منصور الحسنی وزیر اطلاع‌رسانی عمان (که کشورش میهمان ویژه نمایشگاه امسال است) و علی جنتی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - برپا شد.


به گزارش خبرنگار  ایسکانیوز، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب گفت:وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر این باور است که کتاب باید در کتاب‌فروشی‌ها عرضه شود. نمایشگاه کتاب باید محل عرضه کتاب‌های چاپ اولی باشد.


او با خوشامدگویی به فرهیختگان، سفیران و وزیران کشورهای خارجی، کشور میهمان، عمان، و رییس‌جمهور گفت: خدا را شاکریم که بار دیگر نمایشگاه کتاب را افتتاح می‌کنیم که در عرصه ملی می‌درخشد. نمایشگاه کتاب عرصه درخشندگی فعالان صنعت نشر و کتاب است.

وی ادامه داد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب همه‌ساله میلیون‌ها نفر را به خود جذب می‌کند و مستقیم و بی واسطه همه را به هم متصل می‌کند. این نمایشگاه بهترین راه برای ارتقای صنعت نشر و کتاب به شمار می‌آید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برپایی این دوره از نمایشگاه را به همت 70 سازمان اجرایی توصیف کرد و گفت: تدارک این دوره از نمایشگاه با کمک شهرداری، نیروی انتظامی، وزارت‌های بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، نیرو و ده‌ها سازمان دیگر فراهم شده است.

او درباره کتاب‌های عرضه‌ شده در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تصریح کرد: در نمایشگاه امسال صدها ناشر خارجی شرکت دارند که 50 درصد عنوان‌های آثار آن‌ها غیرتکراری است. همچنین کتاب‌های این دوره از نمایشگاه نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش داشته است. در این دوره از نمایشگاه شاهد عرضه 160 هزار عنوان کتاب خارجی و 300 هزار عنوان کتاب داخلی هستیم.
روحانی
جنتی با بیان این‌که نمایشگاه فرصت منحصر به فردی برای بازبینی کتاب است گفت: درواقع نمایشگاه بین‌المللی کتاب تالار هم‌اندیشی ملی و تأمل درباره کتاب به شمار می‌آید که دولت و ملت در آن به گفت‌وگو می‌پردازند. یکی از مسائل امروز ما و سال‌های اخیر تصدی‌گری بیش از حد دولت است به همین خاطر در نمایشگاه امسال گام نخست برای واگذاری نمایشگاه به ناشران و تشکل‌ها برداشته شد و بخش‌هایی از اجرای آن را به تشکل‌های نشر واگذار کردیم و در سال‌های آینده همه امور را به اهل آن می‌سپاریم.

وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر این باور است که کتاب باید در کتاب‌فروشی‌ها عرضه شود. نمایشگاه کتاب باید محل عرضه کتاب‌های چاپ اولی باشد و باید امکان بیش‌تری برای کسب علم و دانش جهان در آن فراهم شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: امسال کشور پادشاهی عمان، پنج رییس نمایشگاه‌های کتاب دنیا، نویسندگان و فرهیختگان خارجی در این نمایشگاه حضور دارند.

او افزود: حجم بالای جمعیت مراجعه‌کننده و ضرورت امکانات فرهنگی متناسب با نمایشگاه نیست. امیدواریم فضای مناسبی برای آن پیدا کنیم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امسال کار بازاندیشی واگذاری اجرای آن به ناشران را آغاز کرده است. امیدواریم نمایشگاه امسال تمرینی برای واگذاری نمایشگاه به بخش خصوصی و ناشران باشد.

جنتی در پایان تاکید کرد: امیدواریم با اهالی نشر و کتاب به بهترین وجه در راستای تحقق اهداف جمهوری اسلامی ایران قدم برداریم. از معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی نیز صمیمانه سپاسگزاریم.

عبدالحمید بن‌ منصور الحسنی ، وزیر اطلاع‌رسانی کشور عمان - نیز در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: حضور در نمایشگاه کتاب تهران پنجره‌ای برای تبادل آرا و فرصتی برای نزدیکی و همزیستی گروه‌ها با هم است.

او پس از سلام و درود به رییس‌جمهور و اهل فرهنگ در سخنانی گفت: از این‌که امروز این‌جا هستم و در افتتاح نمایشگاه کتاب حضور دارم خوشحالم و این برای من افتخار بزرگی است. دولت سلطنتی عمان از این استقبال گرم شما از کشور عمان به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه کتاب خوشحال است.

او با بیان این‌که امیدوار است مشارکت‌شان در نمایشگاه کتاب علمی باشد، اظهار کرد: روابط بین کشور ایران و عمان ریشه‌دار است که امیدواریم این روابط ادامه‌دار باشد. ان‌شاءالله با تلاش رهبران دو ملت و سعی در امنیت و صلح بین دو کشور، این روابط شکوفاتر شود.

وزیر اطلاع‌رسانی کشور عمان سپس به همکاری‌های مختلف دو کشور در زمینه‌های سیاسی، تجاری، فرهنگی و مسائل مربوط به انرژی اشاره کرد و گفت: ما همواره آمادگی همکاری در زمینه‌های مختلف را داشته‌ایم. از جمله این همکاری‌ها حضور در نمایشگاه کتاب، امضای تفاهم‌نامه بین خبرگزاری‌ها، همکاری در زمینه رادیو و تلویزیون و همچنین ایجاد صفحه هفتگی ایران در یک روزنامه عمانی است و تلاش می‌کنیم این همکاری‌ها گسترده‌تر شود.

او همچنین دیدار سلطان قابوس و حسن روحانی از دو کشور ایران و عمان را از مهم‌ترین همکاری‌های دو کشور بیان کرد و گفت:‌ برگزاری نمایشگاه کتاب در گوشه گوشه جهان به تعمیق روابط و نشر فرهنگ در دنیا کمک می‌کند.

عبدالحمید بن‌ منصور الحسنی گفت: در جهان کنونی که اختلافات و درگیری‌ها جهان را سیاه کرده است به گفت‌وگو و توافقی که به نفع همه باشد نیاز است و این به وجود نمی‌آید مگر با نیتی صادق و قوی برای حل معضلات محلی، منطقه‌ای و جهانی.

وزیر اطلاع‌رسانی عمان با بیان این‌که کشور عمان همواره به دنبال حل مسائل مختلف در کشورهاست و در راستای این فعالیت‌ها با دیگر کشورها رابطه دارد، گفت: در این زمینه کشور عمان با دیدی باز برای نشر فرهنگ اسلامی تلاش می‌کند. در راستای این سیاست دولت عمان توجه و اهمیت دادن به چنین نمایشگاه‌هایی را در سیاست‌های خود دنبال می‌کند؛ نمایشگاهی که مشارکت‌کنندگان زیادی در آن حضور دارند.

او افزود: به دلیل استقبال زیادی که هر سال از نمایشگاه کتاب تهران انجام می‌شود ما در این نمایشگاه حضور پیدا کردیم و با کتاب‌های متنوعی این‌جا آمده‌ایم. از جمله فعالیت‌های ما در این‌جا ایجاد گفت‌وگوها، ارائه نسخه‌های خطی، فیلم‌های مستند و صنایع دستی است.

عبدالحمید بن‌ منصور الحسنی بار دیگر با ابراز خوشحالی از حضور در نمایشگاه کتاب تهران گفت: خوشحالیم که ایران را برای حضور در نمایشگاه‌ کتاب عمان دعوت کنیم.

ناشران برتر سال 93
همچنین در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب، ناشران برتر سال 93 به این شرح مورد تقدیر قرار گرفتند:

الف)ناشران بزرگسال بخش خصوصی تهران:

ناشر نمونه: انتشارات مجد

ناشر شایسته تقدیر: انتشارات جامعه‌نگر

ب) ناشران بزرگسال بخش خصوصی شهرستان

ناشر نمونه: انتشارات نوید شیراز

ج) ناشران کودک و نوجوان بخش خصوصی تهران

ناشر نمونه: انتشارات پیدایش

د) ناشران کودک و نوجوان بخش خصوصی شهرستان

ناشر نمونه: انتشارات براق

ه) ناشران غیرخصوصی تهران و شهرستان

ناشر نمونه: انتخاب نشد

تقدیر از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دلیل تولید و نشر آثار ویژه نابینایان و گویش‌های محلی

و) بخش جنبی

ناشران برگزیده: انتشارات سایان، انتشارات شهرستان ادب، انتشارات دارخوین

در متن بیانیه هیات دوران انتخاب ناشر نمونه سال 93 آمده است: «تولید تازه‌های کتاب در حوزه‌های تالیف و ترجمه برای گروه‌های مختلف سنی موثرترین شیوه انتقال افکار و ترویج اندیشه‌ها در جهت آگاهی‌بخشی، آموزش و ارتقای کیفی دانش عمومی جامعه است.

هر سال همزمان با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فرصتی فراهم می‌شود تا به منظور تشویق و ترغیب ناشران تاثیرگذار در ارتقای کیفی، کمی و توسعه نشر حرفه‌ای، ایجاد خلاقیت، الگوسازی برای انتشار آثار ارزشمند، همچنین مشارکت در اعتلای سطح فرهنگ عمومی جامعه، متناسب با تعاریف شورای عالی انقلاب فرهنگی، از خدمات ناشران نمونه قدردانی شود.

بدین منظور پس از انتشار فراخوان عمومی، آثار و مستندات ناشران متقاضی دریافت شد. در ادامه آثار رسیده توسط یک هیات داوری مرکب از نمایندگان تشکل‌های نشر و صاحب‌نظران حوزه کتاب کودک و بزرگسال مورد داوری قرار گرفت. معیارهای داوری نیز بر مبنای شاخص‌های مندرج در آیین‌نامه انتخاب ناشر نمونه سال تبیین شد.

این آیین‌نامه اخیرا بر محور سیاست جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر جلب مشارکت و بهره‌گیری از تجارب فعالان حوزه نشر و همچنین هدایت نشر کشور به سمت حرفه‌ای شدن بازنگری و روزآمد شده است.

هیات داوری طی چند مرحله آثار متقاضیان را بررسی و امتیازبندی کرده و نهایتا ناشران حائز بالاترین امتیاز را به عنوان ناشر نمونه یا شایسته تقدیر معرفی کرده است. انتخاب چند ناشر از میان خانواده بزرگ نشر به معنی نادیده گرفتن تلاش و همت سایر ناشران نبوده و قدرشناسی از زحمات همه دست‌اندرکاران نشر بر ما واجب است.

بر اساس این گزارش، هیات داروان انتخاب ناشر نمونه سال 93 عبارتند از: سیدمحمود حسینی، عبدالعظیم فریدون، لطف‌الله ساغروانی، پژمان رحیم‌زاده، علیرضا حافظی، محمد سلگی، سیدعباس رضایی، احمد کمالی‌نژاد و همایون امیرزاده.»

بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن، گفت‌و‌گو با جهان» از تاریخ 16 تا 26 اردیبهشت‌ماه در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
کد خبر: 261383

وب گردی

وب گردی